Annons

ful utskrift!

Produkter
(logga in för att koppla)

Stinanylén

Aktiv medlem
Är det så här: om jag med en kamera med 24 miljoner pixlar tar en bild som sedan beskärs i datorn till cirka en fjärdedel av bildytan och sedan skrivs ut i A4- storlek- då blir det asfult och brusigt? Är det så mycket bortfall av pixlar att det inte räcker till A4? Eller vad tusan gör jag för fel?
 

Stinanylén

Aktiv medlem
6 Mpix räcker för ett A4 utan att det ser fult ut.
Ja, jag menar det… men något är det som ställer till det. Brus brukar väl synas mindre på utskrift än på skärm? PÅ skärmen ser det okej ut, nämligen. Någon som har någon idé om felsökning? Nota bene - det är inte råd om skärmkalibrering etc jag söker här. Andra bilder blir som jag vill. Denna bild har jag grejat ganska mycket mer i LR, kan det vara det? Att jag grejat för mycket? Förstört den? Den ser dessutom överskärpt ut, men jag har bara lagt på sådär 25 ungefär LR som jag hört brukar räcka. Stort tack...
 

bildsten

Aktiv medlem
Är det så här: om jag med en kamera med 24 miljoner pixlar tar en bild som sedan beskärs i datorn till cirka en fjärdedel av bildytan och sedan skrivs ut i A4- storlek- då blir det asfult och brusigt? Är det så mycket bortfall av pixlar att det inte räcker till A4? Eller vad tusan gör jag för fel?
Du behöver ca 2000 x 3000 pixlar för en hyggligt skarp och detaljrik bild, det ger en upplösning på 250 - 260 ppi men helst ska du ha lite mer.

Tumregeln är 100 pixlar per cm bildsida vilket motsvarar 254 ppi. 120 pixlar per cm motsvarar ca 300 ppi.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tips

Ja, jag menar det… men något är det som ställer till det. Brus brukar väl synas mindre på utskrift än på skärm? PÅ skärmen ser det okej ut, nämligen. Någon som har någon idé om felsökning? Nota bene - det är inte råd om skärmkalibrering etc jag söker här. Andra bilder blir som jag vill. Denna bild har jag grejat ganska mycket mer i LR, kan det vara det? Att jag grejat för mycket? Förstört den? Den ser dessutom överskärpt ut, men jag har bara lagt på sådär 25 ungefär LR som jag hört brukar räcka. Stort tack...
Ett tips är att skärpa bilden inuti programmet och inte lägga på mer vid export. När du skärper för utskrift kan du använda 50%-knepet. Du kikar på bilden i 50%-läge och skärper så att det ser bra ut men inte överskärpt. Sedan ingen mer skärpning vid export.
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Ett tips är att skärpa bilden inuti programmet och inte lägga på mer vid export. När du skärper för utskrift kan du använda 50%-knepet. Du kikar på bilden i 50%-läge och skärper så att det ser bra ut men inte överskärpt. Sedan ingen mer skärpning vid export.
Tack, men jag tror inte det kan vara att jag överskärpt. Den ser överskärpt ut men är det inte...Som sagt ser andra bilder inte ut så här, så det måste var något jag gjort i själva bildbehandlingen. Får göra om och se vad som händer...
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Men ser filen bra ut i 50%? (Den exporterade filen). prova som jag skrev annars!
Alltså, jag fattar inte mycket av detta (kanske framgått...!) men kan det vara så enkelt som att jag inte exporterade filen från LR innan jag skrev ut den? Jag gjorde det nu och skrev sedan ut - nu är det bra! Det blev fint! Jag är glad - och tack för support - (men egentligen vore det ju bra att fatta lite mer...)
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Förmodligen

Förmodligen exporterade du den med skärpning inställd i exportimnställningarna. Då blir den extra skärpt vilket kan resultera i dina problem! Eller var det tvärtom?! Bara du vet! Har inte LR själv men har förstått att det kan vara knepigt ibland.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Kanske

Eftersom ingen som kan LR svarar så ger jag mig på en gissning: Det finns kanske en inställning i någon form av utskriftsenhet/modul där man kan ställa skärpningen. Skulle tro att detta motsvarar skärpningen i exportinställningen. (Tusan vad krångligt när man bara kör med DPP och PS!)
 

Stinanylén

Aktiv medlem
Eftersom ingen som kan LR svarar så ger jag mig på en gissning: Det finns kanske en inställning i någon form av utskriftsenhet/modul där man kan ställa skärpningen. Skulle tro att detta motsvarar skärpningen i exportinställningen. (Tusan vad krångligt när man bara kör med DPP och PS!)
Ja, det ska jag kolla upp! Jag är grymt tacksam även utan att du har LR, så skönt med lite support så man tror att det kanske finns en lösning i alla fall. Nu när jag hittat en skillnad ska jag experimentera, då kommer jag förhoppningsvis fatta vad som hände. Trevlig helg!
 
ANNONS