Annons

Första bröllopet som fotograf – pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

blom90

Aktiv medlem
Hej,

Jag har fotograferat ganska mycket på sista tiden – både privat och i yrket. Här hittar ni mig på Instagram – j.blomquist_photography

Bröllop
För ett tag sedan fick jag förfrågan om att fotografera ett utebröllop. Det som efterfrågats är porträtt samt bilder under vigseln. Total ungefär fyra timmars jobb på plats. Brudparet framkallar själva de färdigredigarade bilderna som jag skickar till dem efter vigseln.

Pris?
Hur mycket betalt ska jag ta för detta?

Tack på förhand,
Johan
 
Pris?
Hur mycket betalt ska jag ta för detta?

Tack på förhand,
Johan
Värdera din egen tid. Vad vill du ha betalt för att avsätta den tid som krävs?

Det går att köpa bröllopsfotografering från ett par tusenlappar upp till sexsiffriga belopp. Du bestämmer själv vad du tycker att din tid är värd.

Om du enbart är ute efter att få jobbet sätter du ett mycket lågt pris.
 

blom90

Aktiv medlem
Värdera din egen tid. Vad vill du ha betalt för att avsätta den tid som krävs?

Det går att köpa bröllopsfotografering från ett par tusenlappar upp till sexsiffriga belopp. Du bestämmer själv vad du tycker att din tid är värd.

Om du enbart är ute efter att få jobbet sätter du ett mycket lågt pris.
Vad är ett mycket lågt pris? Samtidigt som jag har lagt ut en hel del pengar på min kamerautrustning så är det här mitt första bröllop.

Hur mycket tar man betalt när någon du känner frågar om man kan ställa upp som fotograf? :)
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Hur gärna vill du ha jobbet? Hur mycket är din tid värd?
Om du vill vara säker på att få jobbet frågar du vad brudparet vill betala.

Sjukt jobbigt att få såna svar, jag vet ;)

Jag skulle säga att etablerade fotografer grovt uppskattat ligger kring 10000kr för ett sånt uppdrag. En hobbyfotograf gör det antagligen för 2000kr eller till och med gratis.

Om jag var ny utan tidigare bröllopsjobb men ändå erfaren hobbyfotograf skulle jag säga 3000 kr.

Själv tog jag inte betalt förrän mitt andra bröllop.
 

DavidBerg

Aktiv medlem
Vad är ett mycket lågt pris? Samtidigt som jag har lagt ut en hel del pengar på min kamerautrustning så är det här mitt första bröllop.

Hur mycket tar man betalt när någon du känner frågar om man kan ställa upp som fotograf? :)
Är det nära/goda vänner så tar man inte betalt. Är det inte nära vänner så hade jag tagit betalt men gett rabatt.
 
Vad är ett mycket lågt pris? Samtidigt som jag har lagt ut en hel del pengar på min kamerautrustning så är det här mitt första bröllop.

Hur mycket tar man betalt när någon du känner frågar om man kan ställa upp som fotograf? :)
Ett mycket lågt pris blir ett par tusenlappar eller mindre. Jag skulle dock inte ta betalt om jag aldrig tidigare fotograferat ett bröllop. Det tog några bröllop innan jag kände att jag kunde ta betalt.

Du måste inleda med att ställa frågan: Varför fotograferar jag bröllop?

Ska du leva på det måste du göra en kalkyl och se vad som krävs för att nå ditt mål.

Om du bara vill fota för att det är kul ska du inte ta betalt alls.

Eftersom jag arbetar som fotograf (bröllop en betydande del) vet mina bekanta det. De frågar också därefter. Mitt svar varierar helt beroende på förutsättningarna, men något generellt kompispris har jag inte. Om min bästa vän eller nära släkt gifter sig tar jag givetvis bilder utan ersättning. I övrigt förstår alla att jag inte kan jobba gratis generellt, lika lite som bekanta inom andra yrken kan göra det.
 

horvendile

Aktiv medlem
Du måste inleda med att ställa frågan: Varför fotograferar jag bröllop?

Ska du leva på det måste du göra en kalkyl och se vad som krävs för att nå ditt mål.

Om du bara vill fota för att det är kul ska du inte ta betalt alls.
Jag vill lägga till en tänkbar anledning.
Som amatör... eller nej förresten, jag talar bara för mig själv, men som den amatör jag är finner jag glädje i att/om någon är beredd att betala för bilder jag tar, även om jag inte har någon som helst ambition att försörja det på mig, eller ens att få min hobby att gå runt.
 
Jag vill lägga till en tänkbar anledning.
Som amatör... eller nej förresten, jag talar bara för mig själv, men som den amatör jag är finner jag glädje i att/om någon är beredd att betala för bilder jag tar, även om jag inte har någon som helst ambition att försörja det på mig, eller ens att få min hobby att gå runt.
Absolut, men då får beställaren säga vad den vill betala. Någon utomstående kan inte göra det.
 

x-country

Aktiv medlem
Ta betalt!

Klart du ska ta betalt även om det är första bröllopet. Det signalerar att du är seriös och att du tror på dig själv.

Har aldrig hört talas om att nystartade företag inom bygg, frisering, restaurang, taxi etc jobbar gratis första gångerna. Och de har större konkurrens än fotografer.
 

dajli

Aktiv medlem
Jag gjorde mitt första bröllop nästan gratis med motiveringen att jag såg det som en del i att bygga upp min bröllopsportfolio. Jag tog betalt vad jag förlorade på att inte jobba på mitt dåvarande vanliga jobb under fotograferingen. På så sätt kunde jag slappna av och känna att de betalade för min tid men inte för någon förväntad fotograf-kompetens.

20 timmar redigering bjöd jag sedan på eftersom jag såg det som att den var lika mycket till mig själv oavsett om de var nöjda med bilderna eller inte. De gjorde en superdeal, men jag fick samtidigt fantastiska portfoliobilder eftersom jag kunde slappna av och vara kreativ trots att det var första gången.
 
Klart du ska ta betalt även om det är första bröllopet. Det signalerar att du är seriös och att du tror på dig själv.

Har aldrig hört talas om att nystartade företag inom bygg, frisering, restaurang, taxi etc jobbar gratis första gångerna. Och de har större konkurrens än fotografer.
Därav mina råd. Har man tänkt att leva på sitt fotograferande måste man värdera sin tid, och det kan man bara göra själv.

Att jämföra med de branscher du gör blir dock inte relevant. Fotograferingsbranschen ser helt annorlunda ut. Vem som helst kan kalla sig fotograf idag. Det gäller inte de branscher du nämner. Där krävs mer, exempelvis taxilegitimation.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Första gången eller inte spelar ingen roll. Tror du inte att du är bra nog att ta betalt ska du inte göra det alls.

Ska du ha det som yrke fundera ut ett pris som är tillräckligt högt för att du ska kunna leva på. Det ska täcka åtminstone kostnader för utrustning/bil, marknadsföring, din lön även under obelagd tid. Tar du för mycket betalt får du för mycket obelagd tid. Tar du för lite kommer du att svälta och få kronofogden på dig. Den obelagda tiden är förmodligen din dyraste kostnad i början innan du kommer igång med verksamheten. För att komma igång behöver du bland annat en bra säljande portfolio, så det är ett bra skäl att hålla lågt pris de första gångerna men då måste du se till att få använda bilderna i din marknadsföring, annars har du bara tagit för lite betalt.

Dvs sätt ett rimligt timpris som går att leva på och ge så mycket rabatt att du får jobbet mot att du får använda bilderna i din marknadsföring. Då signalerar du ditt värde till kunden. Jag är också tveksam till om det är en god ide att låta kunden själv skriva ut bilderna. Då förlorar de kvalitetskontrollen. Det blir ingen vidare reklam om kunden skriver ut bilderna på kopieringspapper från sin kontorsskrivare.
 
Jag är också tveksam till om det är en god ide att låta kunden själv skriva ut bilderna. Då förlorar de kvalitetskontrollen. Det blir ingen vidare reklam om kunden skriver ut bilderna på kopieringspapper från sin kontorsskrivare.
Bortsett från att det är svårt att kontrollera att en kund skriver ut bilderna så är det 2016 direkt kundfientligt att förbjuda dem att göra det.

Som fotograf är jag inte orolig för att dåliga utskrifter svärtar ner mitt rykte, så länge det inte är jag som levererat dem.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Bortsett från att det är svårt att kontrollera att en kund skriver ut bilderna så är det 2016 direkt kundfientligt att förbjuda dem att göra det.

Som fotograf är jag inte orolig för att dåliga utskrifter svärtar ner mitt rykte, så länge det inte är jag som levererat dem.
Nu var jag väl inte så mycket inne på att förbjuda, som att försäkra mig om att några OK bilder blir utskrivna. Med lite tur är det dessa som visas up. Kunden har då dessutom något att jämföra med om han skriver ut själv.
 
Nu var jag väl inte så mycket inne på att förbjuda, som att försäkra mig om att några OK bilder blir utskrivna. Med lite tur är det dessa som visas up. Kunden har då dessutom något att jämföra med om han skriver ut själv.
Men frågan är hur du ska kunna försäkra dig om det - om du nu inte uttryckligen förbjuder kunden att ordna papperskopiorna själv.

Min erfarenhet är att om kunden vill ha hjälp med papperskopior så efterfrågar hen den tjänsten. I annat fall sköter hen det på egen hand. Som fotograf har jag inga synpunkter på vilken kvalitet kunden vill ha på sina papperskopior.
 

FotoMajkel

Aktiv medlem
Jag tog 3000kr för mitt första bröllop förra sommaren och då fotade jag över 12 timmar. Levererade bättre bilder än jag trott men jag ångrar inte mitt pris trots att det var lågt satt. Sen fotade jag ett till i 12 timmar och tog 5000kr. Jag kände paren litegrann, men inga som jag umgås med eller hörde av annars.

Tycker inte att man kan hålla på att räkna på att "man ska kunna leva på det" om man fotar nåt enstaka bröllop för nån bekant.

Denna sommar ska jag fota 3 till och tar lite mer men inte mycket och känner att jag nog gör det för billigt, men efter sommaren tar jag nog en funderare på om detta är nåt jag vill fortsätta göra och hur jag ska lägga upp priser och arbete hädan efter.

Så jag tycker att 2-3000kr skulle du kunna ta efter den info man har från dig, samt att paret är väl medvetena om din erfarenhet och är okej med det (viktigast)!
 

snap01

Aktiv medlem
Ett mycket lågt pris blir ett par tusenlappar eller mindre. Jag skulle dock inte ta betalt om jag aldrig tidigare fotograferat ett bröllop. Det tog några bröllop innan jag kände att jag kunde ta betalt.

Du måste inleda med att ställa frågan: Varför fotograferar jag bröllop?

Ska du leva på det måste du göra en kalkyl och se vad som krävs för att nå ditt mål.

Om du bara vill fota för att det är kul ska du inte ta betalt alls.

Eftersom jag arbetar som fotograf (bröllop en betydande del) vet mina bekanta det. De frågar också därefter. Mitt svar varierar helt beroende på förutsättningarna, men något generellt kompispris har jag inte. Om min bästa vän eller nära släkt gifter sig tar jag givetvis bilder utan ersättning. I övrigt förstår alla att jag inte kan jobba gratis generellt, lika lite som bekanta inom andra yrken kan göra det.
generellt tycker jag att man alltid ska ta betalt för bröllop utav kunder oavsett hur många man gjort innan om man vill göra det gratis för en släkting/vän det är upp till var o en men är det en kund ska man ta betalt. Och hur mycket? det minsta man ska ta är vad tex BLF har i sina prislistor är en bra utgångspunkt. I ditt fall 4 timmar x minst 800 kr timmen sedan bör du räkna med tid för redigering samt resor.
Att säga att man ska ta gratis för att man är ovan inte kan fota det anser jag är fel för då anser jag att man inte ska fota bröllopet alls för jag tror brudparet inte blir direkt mindre ledsna för dåliga bilder bara för att det var gratis.

För det är ingen frisedel att misslyckas med plåtningen o sedan säga det var gratis så det är ok. Man bör tänka på att bröllopet är en stort viktig händelse o jag anser att det är bättre att ha koll på sin
teknik veta vilket iso vilken bländare,optik som passar bäst för denna bild osv
att övat ljussättning innan på dockor modeller o rekat platsen så man vet vad som väntar en
att man kollat in olika uppställningar o poser så man har en plan för vilka bilder man ska ta.
Finns mängder med listor på nätet vad man bör få mer allt från håruppsättningar till blombukett ,skor osv
Det är bara att kolla in på bröllopssidor studera bilderna försöka sätta sig in vilken teknik som använts vad som behövs för att ta bilden.
backup utrustning

Har man inte koll på sin teknik eller utrustning eller inte tror att man kan få brudparet att (posa) så man får till alla bilder som dom vill ha så skulle jag avstå o öva mer på det jag känner jag inte kan.
Det viktiga är att få veta vad brudparet förväntar sig o vara uppriktig med att man inte har fotat förut men någon gång är alltid den första o kan du kameran o utrustningen o har lite kolla på poser o känsla för att se bilder så är det bara att köra på.
 

lonian

Aktiv medlem
Mitt första och troligtvis enda bröllop fotade jag en kompis som erbjöd mig 1500kr.
Jag hade likaväl kunnat göra det gratis, eller helt backa ur.
Nu vet jag idag att bröllopsfoto inte är något för mig.
Det blev ändå fina bilder, men känner mig inte bekväm med hela allt det där.
 

blom90

Aktiv medlem
Många kloka svar – det tackar jag för! Tror jag kommer lägga mig runt 2-3k inledningsvis och använda bilderna till portfolio och sedan höja priserna allteftersom :)

Hur ser era hemsidor ut? Brukar ni lägga ut priser där eller hur går tankegångarna? :)
 
ANNONS