Annons

Skanna diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Vuescan scannings-mjukvara

Först skall jag säga att jag har i vår lokala fotoklubb propagerat för att man skall skanna sina bilder om man vill titta på dem i framtiden. Jag kan tänka mig att det såsmåningom kan bli svårt att få tag i projektor och projektorlampor.

Jag har med en Reflecta Diaskanner 5000 skannat ca 15000 diabilder från 60-talet och framåt. Jag har några kommentarer som kanske kan vara av värde....

Skannern är inte den senaste - men mina kommentarer kanske ändå är giltiga för nyare skannar.
Jag har provat div andra sätt att skanna bilderna - men Diaskannern fungerar bäst.
Sammanfattningsvis tycker jag att de skannade bilderna blir mycket bra i alla avseenden, färg skärpa etc.
Hej!

Kör du med Vuescan scannings-programvara? Söker någon som har erfarenhet av den mjukvaran - jag har nyss köpt den och är lite novis i fråga om handhavandet...

mvh
/B
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Indexscanning/"inverterings-viewer" för negativremsor

Det finns en bra Users Guide att ladda ner från www.hamrick.com
Hej Kjell & tack för tipset...

jag ska kolla - det finns iofs en del skillnader jfr med programvaran som följde med scannern Minolta Dimage Dual 2, saknar nämligen indexscanning i Vuescan, där man kan se hela negativremsan med 6 rutor i positiv visning på datorskärmen för att välja bild att scanna...

Alternativt vore det super om det funnes en "Inverterings.viewer", dvs ungefär som en liten dia-viewer man hade förr i tiden, som en liten batteridriven "mini-tv" där man stoppade in ett dia för att granska bilden. Men denna gång med en inbyggd "inverterare" så att man får se det valda negativet positivt, och kan snabbt dra igenom en 4/6-bilders negativremsa, färgneg eller sv/v, när man letar bilder i sitt tjocka negtivalbum!

mvh
/B
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Hej.
Jag har: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/skannrar/dia-negativskanners/plustek-opticfilm-8200i-se-dia-och-negativskanner-p93025

Hyfsat resultat, Önskar dock det kunde varit skarpare som med de gamla diaskannrarna som fanns förr. Vilken skanner som säljs idag är bäst? Finns det någon som kommer i närheten av en riktig Filmscannar som fanns förr i skärpa och detaljrikedom?

Är någon på följande länk i närheten?
https://www.cyberphoto.se/search?q=diaskanner
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har du provat att skärpa upp bilden efter konstens alla regler? Min erfarenhet är att analoga bilder ofta behöver skärpas upp mer än digitala.

Många är nöjda med att fota av med ett makroobjektiv. Det går snabbt och blir skarpt när man trimmat in sin set up.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tyvärr finns det väl få bra filmskanneralternativ i konsumentprisklass idag. Begagnat handlar det ofta om fantasipriser.

En skanner med automatisk dammborttagning (ICE) är att föredra på gamla bilder som ofta har repor och prickar som inte går att blåsa bort. Om det inte är kodachrome eller sv/v film där ICE-funktionen inte fungerar så bra. Dammborttagningen försämrar skärpan marginellt men sparar enormt mycket arbete med att manuellt ta bort prickarna med programvaran.

Jag håller just nu på att skanna halvformatsbilder (24x18) från 60-talet i glasade ramar och glasen är både oxiderade och smutsiga så bilderna tas ur ramarna och skannas separat i filmhållare för att sedan sättas tillbaka och numreras. På det viset får man också större bilder eftersom ramarna stjäl en del bildyta.
Jag använder filmskannerns maxupplösning 4000 dpi för att ha mer bilddata till redigering.

Jag har inte provat att fota av bilder ännu men det lär bli aktuellt snart eftersom jag hittade ett antal bilder i större format som inte går in i skannern. Men metoden är ju tillräckligt bra så att t.o.m. vissa labb använder den.
Jag hade Digital ICE i min Epson-skanner. Idén är lysande men i praktiken funkar det inte för att det helt enkelt är alldeles för långsamt för att det ska vara praktiskt. Jag var inte imponerad.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag hade Digital ICE i min Epson-skanner. Idén är lysande men i praktiken funkar det inte för att det helt enkelt är alldeles för långsamt för att det ska vara praktiskt. Jag var inte imponerad.
Långsamt om alternativet är att klona bort hundratals dammkorn/mögelprickar i Lr eller Ps? Jag har visserligen en Nikonskanner så jag vet inte hur långsamt det går med Epson. Skanningstiden är c:a 3 min per bild där kanske 1 min är pga ICE-funktionen. Att manuellt få en bild prickfri kan ta upp till en timme.
Tyvärr syns dammprickar mest på sv/v negativ där ICE inte funkar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Långsamt om alternativet är att klona bort hundratals dammkorn/mögelprickar i Lr eller Ps? Jag har visserligen en Nikonskanner så jag vet inte hur långsamt det går med Epson. Skanningstiden är c:a 3 min per bild där kanske 1 min är pga ICE-funktionen. Att manuellt få en bild prickfri kan ta upp till en timme.
Tyvärr syns dammprickar mest på sv/v negativ där ICE inte funkar.
Om man vill slippa den usla produktivitet det ger med Digital ICE och att man lämnar över kontrollen till skanner och skannermjukvaran så reprofotar man istället så man får riktiga RAW att utgår från i efterbehandlingen. Då slipper man också skrymmande TIFF-filer, som varit standard i dessa sammanhang i evigheter.

Damm har jag överhuvudtaget inga problem med. Jag bensintvättar ett helt gäng bilder på en gång och då försvinner precis alla dammproblem och övriga problem med klisterrester från ramar m.m. Sedan stoppar jag in bilderna i plastfickor och reprofotar de jag verkligen är intresserad av. Mer problemfritt än så är det svårt att få denna process.

Fördelen med det är att jag slipper stå där och vänta som ett fån och dessutom slipper jag i efterhand lägga all den där tiden du talar om på att klona bort damm och andra föroreningar. Digital ICE är heller inte 100%-igt, så det är som du själv påpekat ingen heltäckande lösning. Det finns faktiskt ingen genväg till att göra det riktigt rent fysiskt. Man lurar bara sig själv för att man är mentalt lat.

Skannrar har det knappt skett ett dugg med utvecklingsmässigt (på sensorsidan på många år) och ska man ha en bra med bra dynamiskt omfång så är de ofta förvånansvärt dyra. En modern ny kamera med en skitbra sensor för reprojobbet kan man få för kanske fem tusen och ett utmärkt manuellt Samyang makro till det för 4-5000 och ett reprostativ för ett par tusen (som man kan sälja sedan när man är klar om man vill. I många fall har man redan vad som behövs möjligen med reprostativet som undantag.
 

Bessel

Aktiv medlem
Hej!

Kör du med Vuescan scannings-programvara? Söker någon som har erfarenhet av den mjukvaran - jag har nyss köpt den och är lite novis i fråga om handhavandet...

mvh
/B
Vuescan är bra. Man får en livstids(!) licens med alla framtida uppdateringar för 80 dollar. Om man inte är nöjd med bruksanvisningen kan det vara värt pengarna att köpa pappersboken The Vuescan Bible. Den kostar ett par-tre hundra på t.ex. amazon.co.uk
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja, vi brukar inte radera frågor ;)

Skämt åt sidan. Jag tycker att det låter konstigt att en Plustek inte skulle skanna helt skarpt. Därav mitt svar om uppskärpning. Sen gäller det också att filmen är plan och att skannern fokuserar rätt.

Min Nikon Coolscan 4000 är väldigt skarp om negativen är plana. Kör också en Nikon Coolscan 9000 med glashållare som ser till att hela filmytan ligger i fokus. Det krävs för att få vissa filmer skarpa över hela ytan.

Vill man ha ut max av sina filmer finns ju alltid möjligheten att lämna in till trumskanning för några hundra per bild ;)
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Tycket mest att jag inte hade fått svar på mina funderingar Magnus. Det jag undrade var om nån av de andra kunde scanna med fler detaljer än min Plustek.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Gamla filmskanners var mer detaljrika är de som finns idag och jag vill veta vilken av det jag frågade om som är skarpare än min och kommer närmast en riktig filmskanner
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Gamla filmskanners var mer detaljrika är de som finns idag ...
Jag vet inte var du fått uppfattning att äldre filmskannrar skulle vara bättre än nyare. Jag känner inte igen den beskrivningen och min egen empiriska erfarenhet är omvänd. Min nyaste, en Nikon Coolpix 900, är bättre än min näst nyaste och så vidare i fyra led.

Jag tror få klagar på annat än priset för Hasselblads senaste skanner.

... och jag vill veta vilken av det jag frågade om som är skarpare än min och kommer närmast en riktig filmskanner
2. Jag förstår inte vad du menar med en riktig filmskanner om du inte räknar din Plustek filmskanner som riktig. Men det finns säker skannrar som är bättre än din Plustek. Det är bra att leta efter en med autofokus. En begagnad Nikon Coolpix 4000ED är kanske ett alternativ?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Så du menar att det enbart är olika sätt att skanna en bild då vs nu?
Nä. Jag menar att det alltid funnits bra och dåliga skannrar. En del skannrar saknar autofokus, har dålig filmplanhållning mm vilket inte ger optimal detaljåtergivning.

Sen kan jag ännu en gång understryka att man ska kolla sin arbetsflöde innan man avfärdar en skanner. Exempelvis behöver bildfiler från vissa skannrar skärpas upp hårdare än helt digitala bilder.
 

Magnus.B

Ny medlem
Val av scanner

Hej!

Efter att min morfar gick bort efterlämnade han en massa diabilder. Jag funderar på att skaffa en skanner och göra det själv eftersom det rör sig om rätt mycket bilder (min fars samling tillkommer, båda fotorgraferade rätt vilt).

Vilken typ av saknner? Prisklass? Jag vill att det ska bli bra, annars finns det ingen meningen att göra det, men inte för dyrt. Jag har hört talas om skanners som man kan ladda med kassetten som bilderna sitter i. Har ni erferenhet av skanners man ska hålla sig borta ifrån? Företag som ni kan rekommendera som skannar? Företag som ni aldrig mer kommer att ha att göra med?

Jag kan väldigt lite om bildbehandling, men stor datorvana och vill lära mig, så om ni rekommnderar en skanner som kräver lite styrande, men ger bra resultat, go ahead. :)

Fyll gärna på med råd. ;)
Och flytta inlägget om det hamnat fel.
Hej!
Jag köpte en Minolta Dimage Scan Dual III.
Den är beskriven här på fotosidan. Medföljane programvara funkar utmärkt med XP. Går fortare med mjukvara från Vuescan. Vuescan funkar till nyare operativsystem.
mvh
Magnus
 
ANNONS