Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd/tips Nikon 85mm 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)

SofiaJ1

Aktiv medlem
Har precis köpt en nikon d7000 från D80 och är helt inne på att köpa 85mm 1.8.
Fotar mycket porträtt, köpa eller ej?
Kör idag med 35mm 1.8, vad kommer jag märka för skillnad? Supernöjd med 35mm men 85mm verkar vassare. Har även 35 som allround.

Jag är inte superinne i fototermer. Så det jag vill ha reda på här väl hur mycket jag kommer få med i bilden i jämförelse med 35mm, förstår ni vad jag menar då? Hur långt bort måste jag stå från personen? Blir det detaljrikt om jag står långt bort? Osv, hoppas ni förstår tänket.

Bring it, vad tycker ni?

Tack!
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Detta är ju ett klassiskt porträttobjektiv, så om det är vad du är ute efter kommer du få fina bilder. Används med fördel på största bländaren (om man gillar det krämiga stuket) och helst på fullformat då man kan stå förhållandevis nära modellen.

På en "crop" kamera (mindre sensor) som du har så blir det lite mer tele och det krävs att du backar tillbaka en del. Om det funkar eller ej kan du nog bara själv avgöra. Köp ett begagnat och testa? Du får säkert igen pengarna om du säljer.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag köpte precis ett 85 f/1.8G och det är fruktansvärt bra på fullformat. Dock har du ju crop sensor i D7000 som nämnt tidigare, så köper du ett 85 mm blir det motsvarande 127,5 mm. För att få motsvarande ett 85 mm fullformat behöver du köpa ett som är kring 57 mm.

Jag skulle föreslå att du tittar på Flickr efter ett bra 135 mm t.ex. f/2 DC eller Zeiss APO Sonnar och 85 f/1.8G alt 1.4G, så ser du rätt snabbt vilka typer av porträtt som är dominerande på 135:an (på 85 är det lite mer blandat).
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Jag köpte precis ett 85 f/1.8G och det är fruktansvärt bra på fullformat. Dock har du ju crop sensor i D7000 som nämnt tidigare, så köper du ett 85 mm blir det motsvarande 127,5 mm. För att få motsvarande ett 85 mm fullformat behöver du köpa ett som är kring 57 mm.

Jag skulle föreslå att du tittar på Flickr efter ett bra 135 mm t.ex. f/2 DC eller Zeiss APO Sonnar och 85 f/1.8G alt 1.4G, så ser du rätt snabbt vilka typer av porträtt som är dominerande på 135:an (på 85 är det lite mer blandat).
Jaha, okej. För jag har haft ett 50mm 1.8 och tyckte inte riktigt om det, var väl mindre erfaren också. Men tyckte nog att jag var tvungen stt vara så långt bort liksom, men blir det inte lite olika med 85mm som är "renodlat" porträttobjektiv?
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Detta är ju ett klassiskt porträttobjektiv, så om det är vad du är ute efter kommer du få fina bilder. Används med fördel på största bländaren (om man gillar det krämiga stuket) och helst på fullformat då man kan stå förhållandevis nära modellen.

På en "crop" kamera (mindre sensor) som du har så blir det lite mer tele och det krävs att du backar tillbaka en del. Om det funkar eller ej kan du nog bara själv avgöra. Köp ett begagnat och testa? Du får säkert igen pengarna om du säljer.
Tack! Ja, kanske lika br att göra det. Men risken finns ju att jag blir besviken eftersom att jag inte har fullformat, och jag förstod på tidigare kommenterar att ja skulle behöva 57mm för motsvarade 85 på fullformat.
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Jag köpte precis ett 85 f/1.8G och det är fruktansvärt bra på fullformat. Dock har du ju crop sensor i D7000 som nämnt tidigare, så köper du ett 85 mm blir det motsvarande 127,5 mm. För att få motsvarande ett 85 mm fullformat behöver du köpa ett som är kring 57 mm.

Jag skulle föreslå att du tittar på Flickr efter ett bra 135 mm t.ex. f/2 DC eller Zeiss APO Sonnar och 85 f/1.8G alt 1.4G, så ser du rätt snabbt vilka typer av porträtt som är dominerande på 135:an (på 85 är det lite mer blandat).
Du råkar inte ha lite användarerfarenheter/koll/åsikt om 20mm 2.8? Vill även ha ett sånt, lite bredare än mitt 35mm men är rädd för att tappet på bländaren kommer göra mig besviken.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja 35mm är 35mm, precis som att 85mm är 85mm.
Sen att ditt 70-300 inte har samma bokeh/ljusstyrka osv är en annan sak.

Det är inte så knepigt.
Låt säga att du har ett objektiv som är ungefär som ett oljefat och att det har brännvidden 50mm. (Jag vet att det är ett hypotetiskt fånigt exempel.)

Om du placerar ett A4 bakom så får du med en del av bilden som projiceras av optiken.
Om du placerar ett A3 bakom så får du med mer av bilden som projiceras av optiken.
Men optiken är fortfarande 50mm.

Det är det som kallas brännviddsförlängning i dagligt tal.

Glöm brännviddsförlängning pga olika format.
Har man bara ETT format så är det det formatet man har.
Finns ingen anledning att fundera på ett format man inte har.

Det du VILL är att hitta en brännvidd som DU tycker om.
ta fram zoomobjektivet o testa. Den brännvidd du tycker om på zoomen det är där du skall satsa pengarna att få ett bättre objektiv i just den brännvidden.
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Ja 35mm är 35mm, precis som att 85mm är 85mm.
Sen att ditt 70-300 inte har samma bokeh/ljusstyrka osv är en annan sak.

Det är inte så knepigt.
Låt säga att du har ett objektiv som är ungefär som ett oljefat och att det har brännvidden 50mm. (Jag vet att det är ett hypotetiskt fånigt exempel.)

Om du placerar ett A4 bakom så får du med en del av bilden som projiceras av optiken.
Om du placerar ett A3 bakom så får du med mer av bilden som projiceras av optiken.
Men optiken är fortfarande 50mm.

Det är det som kallas brännviddsförlängning i dagligt tal.

Glöm brännviddsförlängning pga olika format.
Har man bara ETT format så är det det formatet man har.
Finns ingen anledning att fundera på ett format man inte har.

Det du VILL är att hitta en brännvidd som DU tycker om.
ta fram zoomobjektivet o testa. Den brännvidd du tycker om på zoomen det är där du skall satsa pengarna att få ett bättre objektiv i just den brännvidden.
Tack snälla!
 

eskil23

Aktiv medlem
Har nog ett dammigt 70-300 någonstans. Blir det samma lika resultat liksom? :)
Nej. Utsnittet blir samma, men eftersom 70-300 inte har större bländare än f/4,5 på 85 mm så blir skärpedjupet mycket djupare och bakgrundsoskärpan mycket mindre än med 85 mm /f1,8.

Jaha, okej. För jag har haft ett 50mm 1.8 och tyckte inte riktigt om det, var väl mindre erfaren också. Men tyckte nog att jag var tvungen stt vara så långt bort liksom, men blir det inte lite olika med 85mm som är "renodlat" porträttobjektiv?
Ja. Om du tyckte att du var tvungen att stå långt bort med 50 mm så kommer du att behöva stå ännu längre bort med 85 mm. Inte för att det är dåligt. 200 mm eller 300 mm f/2,8 brukar ge kalasbra porträttbilder, men då är avståndet därefter.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Har precis köpt en nikon d7000 från D80 och är helt inne på att köpa 85mm 1.8.
Fotar mycket porträtt, köpa eller ej?
Kör idag med 35mm 1.8, vad kommer jag märka för skillnad? Supernöjd med 35mm men 85mm verkar vassare. Har även 35 som allround.

Jag är inte superinne i fototermer. Så det jag vill ha reda på här väl hur mycket jag kommer få med i bilden i jämförelse med 35mm, förstår ni vad jag menar då? Hur långt bort måste jag stå från personen? Blir det detaljrikt om jag står långt bort? Osv, hoppas ni förstår tänket.

Bring it, vad tycker ni?

Tack!
KÖP! Nikon 85mm är ett underbart objektiv. Tycker den passar fint på både DX och FX. Perfekt för "headshots" på din kamera. Skarp redan på f1.8, fin bokeh sen tycker jag mer tele ger snyggare porträtt.

Var mitt favorit objektiv på min D7000 och är mitt favorit objektiv på min D610.

Sökte lite snabbt på flickr Nikon d7000 + 85mm: https://www.flickr.com/search/?text=nikon%20d7000%2085mm%20portrait

edit Ser att det inte bara är bilder med 85mm + d7000 i länken. Folk på flickr gillar tydligen att tagga sina bilder men all möjlig skit...
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
KÖP! Nikon 85mm är ett underbart objektiv. Tycker den passar fint på både DX och FX. Perfekt för "headshots" på din kamera. Skarp redan på f1.8, fin bokeh sen tycker jag mer tele ger snyggare porträtt.

Var mitt favorit objektiv på min D7000 och är mitt favorit objektiv på min D610.

Sökte lite snabbt på flickr Nikon d7000 + 85mm: https://www.flickr.com/search/?text=nikon%20d7000%2085mm%20portrait

edit Ser att det inte bara är bilder med 85mm + d7000 i länken. Folk på flickr gillar tydligen att tagga sina bilder men all möjlig skit...

Tack! Men blir det skillnad kvalitémässigt på bilderna med 85mm och 35mm? Bokeh, osv?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ja

I princip, desto närmre du går objektet, desto mer suddar du ut bakgrunden.
I princip, desto längre brännvidd, desto mer suddar du ut bakgrunden.

Det kan du prova ganska enkelt med ditt 35 och 70-300.
Ställ en person 3m från en vägg och fotografera på olika avstånd. Framförallt precis vid objektivets närgräns och så stor bländare du kan ställa in.
Men låt personen stå still.
Studera sedan skärpedjup och bakgrundsoskärpa i datorn.

Sen bokeh... Det är en lite annan femma.
Bokeh är hur snygg oskärpan är. O det beror på objektivets konstruktion.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Tack! Men blir det skillnad kvalitémässigt på bilderna med 85mm och 35mm? Bokeh, osv?
Kvalitemässigt vet jag inte. Nikon 35mm är också ett utmärkt objektiv. Däremot blir det mycket lättare att "smeta ut bakgrunden" pga den längre brännvidden.
Med 35mm kan även bli svårt att få riktiga "headshots" då perspektiven gärna blir förvrängda om du går för nära modellen (typ näsan upplevs större än vad den är).


Blev visst tvåa på bollen där...
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Kvalitemässigt vet jag inte. Nikon 35mm är också ett utmärkt objektiv. Däremot blir det mycket lättare att "smeta ut bakgrunden" pga den längre brännvidden.
Med 35mm kan även bli svårt att få riktiga "headshots" då perspektiven gärna blir förvrängda om du går för nära modellen (typ näsan upplevs större än vad den är).


Blev visst tvåa på bollen där...
Men då blinka slutresultatet annorlunda med85mm, om det suddat ut mer liksom. Jag tycker det är hur snyggt som helst när det krämar ihop och men lite bokeh. Kort: du tror jag kommer få uppleva skillnad?
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Ja

I princip, desto närmre du går objektet, desto mer suddar du ut bakgrunden.
I princip, desto längre brännvidd, desto mer suddar du ut bakgrunden.

Det kan du prova ganska enkelt med ditt 35 och 70-300.
Ställ en person 3m från en vägg och fotografera på olika avstånd. Framförallt precis vid objektivets närgräns och så stor bländare du kan ställa in.
Men låt personen stå still.
Studera sedan skärpedjup och bakgrundsoskärpa i datorn.

Sen bokeh... Det är en lite annan femma.
Bokeh är hur snygg oskärpan är. O det beror på objektivets konstruktion.
Tack! Ska testa. Men brännvidden är ju 85, 35, eller hur? Jag slår knut på mig själv snart.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Men då blinka slutresultatet annorlunda med85mm, om det suddat ut mer liksom. Jag tycker det är hur snyggt som helst när det krämar ihop och men lite bokeh. Kort: du tror jag kommer få uppleva skillnad?
Ja absolut! Bakgrunden kommer bli mycket mer utsmetad jämfört med din 35mm. Ju närmare du går motivet och ju större bländare (mindre tal) du använder desto större kommer effekten bli (Som Erik skrev).
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Ja absolut! Bakgrunden kommer bli mycket mer utsmetad jämfört med din 35mm. Ju närmare du går motivet och ju större bländare (mindre tal) du använder desto större kommer effekten bli (Som Erik skrev).
Åhå. En kanske ska slå till då.
Har även kikat på 20mm 2.8 istället för 35 som allround. Åsikter på det?
Du förklarade så bra så jag förstår, haha. Basic.
 

EJM68

Aktiv medlem
användarerfarenheter/koll/åsikt om 20mm 2.8? Vill även ha ett sånt, lite bredare än mitt 35mm men är rädd för att tappet på bländaren kommer göra mig besviken.
Jag har ett som jag använder på småbild. Inget objektiv jag jublar över. Ganska dålig kantskärpa, men okej i mitten. Levererar acceptabelt ordentligt nerbländat. Tror att den nya 20/1.8 är bättre på alla sätt.
 
ANNONS