Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken MacBook Pro 15" för Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

niklasl

Aktiv medlem
MacBook Pro 15" 2015 för Photoshop, ev även video. Ska man välja basmodellen med 16GB/256GB och integrerad grafik eller lägga på 6.000:- och få AMD-grafik (och större SSD)? Gör det separata grafikkortet skillnad när det gäller Photoshop och "normal" videoredigering?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Ja!

Eftersom du inte skriver vilket grafikkort det avser eller exakt modell. Men de flesta använder sig av opencl eller cuda. Värt att kunna rendera ut en film på fem minuter eller 30minuter. Bara det en gång kan vara värt 6k. Var inte sumanål
 

PerL2

Aktiv medlem
Läs framförallt om hur skärmen är för foto editering. Min systers MacBook Air har en riktigt kass skärm, men PRO modellerna är nog bättre. Apple brukar ta ut väldigt mycket i vinst = högt pris, men framförallt är det alla tillval som de tar ändå mer extra betalt för, så behöver du inte uppgraderingen för 6000 kr så mycket kan du spara dem och köpa ny dator oftare istället. Eller en extern skärm, redan för 6000 kr får man en helt okej för editering.
 

niklasl

Aktiv medlem
Läs framförallt om hur skärmen är för foto editering. Min systers MacBook Air har en riktigt kass skärm, men PRO modellerna är nog bättre. Apple brukar ta ut väldigt mycket i vinst = högt pris, men framförallt är det alla tillval som de tar ändå mer extra betalt för, så behöver du inte uppgraderingen för 6000 kr så mycket kan du spara dem och köpa ny dator oftare istället. Eller en extern skärm, redan för 6000 kr får man en helt okej för editering.
En Air är definitivt inte aktuell för fotoredigering. Ja, Pro-modellerna är klart bättre.

Ja, Apples datorer kostar mycket men du har fria uppgraderingar av OS, fria Officeprogram, etc. Dessutom håller de länge (i snitt används de 6,7 år innan uppgradering, har det sagts mig) och har ett högt andrahandsvärde. Min MacBook Pro 13" C2D från 2009 som uppgraderats till 8GB minne och en Samsung 840 SSD funkar fortfarande utmärkt - men den orkar inte med råfilerna från en Sony a7R II så bra (det går, men inte så fort) och definitivt inte Adobe Premiere och detta är enda anledningen till ny MacBook Pro.

Extern skärm är självklart - när jag är hemma.

Frågan gäller alltså om jag ska välja modellen med enbart Intel Iris Pro Graphics eller den som dessutom har AMD Radeon R9 M370X with 2GB of GDDR5 memory and automatic graphics switching. Vinner jag prestanda i Photoshop, som är programmet jag använder mest eller är det 6.000:- extra i onödan? Det verkar göra skillnad vad gäller videoredigering men det gör jag sällan...

Specar: https://support.apple.com/kb/sp719?locale=en_US. Inte så sugen på senaste modellen som saknar SD-kortläsare, Magsafe-kontakt (har räddat mig många gånger), behöver en hög med adaptrar och kostar väldigt mycket pengar.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag har beställt senaste versionen av MacBook Pro och satsat både på 16Gb minne och dedikerat grafikkort för att få så bra prestanda som möjligt, både Photoshop och Lightroom kan använda GPUn idag och om något borde programmen bli ännu bättre på det framöver så det känns som en bra investering både i dagsläget och för framtiden.
 

niklasl

Aktiv medlem
Jag har beställt senaste versionen av MacBook Pro och satsat både på 16Gb minne och dedikerat grafikkort för att få så bra prestanda som möjligt, både Photoshop och Lightroom kan använda GPUn idag och om något borde programmen bli ännu bättre på det framöver så det känns som en bra investering både i dagsläget och för framtiden.
Hur ser du på avsaknad av Magsafe, USB, SD-läsare och behovet av adaptrar?

Väntade själv på denna lansering eftersom 2015 års modeller inte skiljde sig påtagligt i prestanda från 2014 års utbud, men blev lite besviken. Vitsen med en laptop är ju att kunna vara mobil och att då behöva ta med en massa prylar känns som ett steg i fel riktning...

15-tumsmodellen med 512GB SSD kostar runt 31k mot 25k för 2015 års modell med motsvarande SSD och separat GPU. Nya modellen med 256GB SSD drygt 26; båda de nya 15-tummarna tycks ha separat GPU.

Hittade denna sammanfattande jämförelse: http://www.gottabemobile.com/2016/10/31/2016-macbook-pro-reasons-to-buy-reasons-not-to/. Nya modellerna onekligen snabbare... som nya modeller ju brukar vara.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag kör MBP late 2013 8/256 i7 med separata HDD för bildfiler med SSD som scrstch disk. Jag redigerar råfiler där största är på 28MP men med Samsungs råfiler är filstorleken stor. Inga problem med handhavandet eller hastigheten. Jag kör i o f s inte bstchkonvertering och inga videos. Jag tror vattendelaren här blir video eller inte - i synnerhet 4k.
 

joakim d

Aktiv medlem
Hur ser du på avsaknad av Magsafe, USB, SD-läsare och behovet av adaptrar?
...
Det är lite synd att SD läsare försvunnit och Magsafe har fungerat bra tycker jag men ingendera förändring är avgörande, jag fokuserar på vad som är bra med den nya maskinen och den bättre skärmen och prestandan jämfört med min nuvarande maskin är mycket viktigare. Jag har inte så mycket tillbehör till min nuvarande bärbara så förutom en USB adapter så avvaktar jag och köper saker när de kommer med "rätt" kontakter.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med. Magsafe är kanonuppfinning! Väldigt synd att det och även SD-plats inte kom med.

Tycker också att priset på de senaste MBP-modellera gått upp omotiverat och orimligt högt (brukar annars vara den första att försvara Apples priser på bärbara kvalitetsmaskiner).
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Håller med. Magsafe är kanonuppfinning! Väldigt synd att det och även SD-plats inte kom med.

Tycker också att priset på de senaste MBP-modellera gått upp omotiverat och orimligt högt (brukar annars vara den första att försvara Apples priser på bärbara kvalitetsmaskiner).

just denna frågan om Apples nya MBP och dess fördelar och nackdelar svämmar det över av på diverse forum på nätet just nu, många är besvikna
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Det sa man även i en butik jag besökte, att många blivit besvikna och köpte 2015 års modell istället...

ja det är en väldigt vanlig kommentar att man köper kvarvarande MBP av den gamla modellen


man kan uppfatta de här diskussionerna som gnäll och besvikelse men egentligen är det ju köpstarka PRO -kunder som faktiskt är beredda att betala för sig om man tycker att man får det man vill ha och behöver
problemet med senaste modellen är att man tycker att Apple har tagit bort sådant man hade velat ha kvar (magsafe+SD-kortläsare+ USB o HMDI kontakt) man har lagt till något som man inte har bett om eller anser sig behöva (Touch bar+ 2 TB hårddisk) och man har inte lagt till det man skulle vilja ha med (32 GB RAM)

en ganska vanlig kommentar jag sett att man tycker att prishöjningen är tråkig men det är inte prishöjningen i sig som är det stora problemet utan att man inte får det man vill ha för de pengar man är beredd att lägga upp.

Som exempel nya MBP 15´kostar fullspecad med 2 TB hårddisk 48.000 kr

de flesta behöver inte så stor hårddisk utan tycker att 1 TB är tillräckligt och då kostar den 40.000 kr

många tycker också att 500 GB hårddisk räcker för dem och då kostar den 35.000 kr

jämfört med PC så är ju detta galet stora belopp för en bärbar dator men de här pengarna är PRO-användare beredda att betala OM man får det man vill ha och som sagt problemet är att i senaste versionen så får man inte det man vill ha


nu ligger det ju i Apples koncept att ligga i framkant och att erbjuda sådant vi inte visste att vi behövde men innan man gör det så får man nog se till att basbehoven är uppfyllda, DÅ först blir det fräckt med nya features som USB-c och touch bar men då många upplever att den nya maskinen blir en försämring jmf med gamla så hjälper inte de hippa grejerna till att lyfta produkten

samtidigt verkar det finnas många användare som generellt sett är väldigt nöjda med Apple och dess produkter för man tycker att de funkar bra och man vill helst inte byta till PC så då hamnar de i ett trängt läge där man är beredd att öppna plånboken men man gillar inte det man ser och då blir lösningen att köpa de gamla modellerna

jag är verkligen Apple freak och uppdaterar gärna och ofta oavsett om det behövs eller inte, när man införde force pad eller vad det heter, "tryckkänslig musplatta" så gick priset upp från 25´till 30´på den MBP 13´som jag stod i begrepp att köpa så jag köpte själv den gamla modellen för jag tyckte inte att den där nya styrplattan var värd 5.000 extra för mej

jag tycker att det känns som om Apple gjort en felbedömning den här gången, oftast brukar vi rättrogna och religiösa Apple anhängare bänka oss framför TVn/datorn och se deras event livestreamade "ihop med en skål popcon & läsk" sen börjar oftast hejjaropen och beröm osv hagla på diverse forum, blandat med Wow, coolt, vill ha, jippi, YES!!! osv osv osv men den här gången den 27 sept när eventet hölls så var det inte alls de reaktioner som det brukar vara utan det var mest besvikelse och då skall man ju tänka på att den här gruppen av "fans" som jag även räknar in mej själv i, redan från början är väldigt positivt och välvilligt inställda till Apple så vi är ganska lättflörtade och gillar mer eller mindre det mesta som Apple presenterar

ja nu blir det lite generealisering men den grupp som jag själv tillhör har anammat Apples koncept helt och hållet, vi har inte bara en produkt från Apple utan minst 2 st vilket nog är minimum det är nog mer vanligt att man har 3, 4 eller 5 produkter från Apple och vi ser också hur fint dessa enheter fungerar tillsammans på ett väldigt enkelt, smidigt och problemfritt sätt

så ja besvikelsen och frustrationen blir helt enkelt stor när företaget inte levererar till fansen.


oj långt utlägg och lite OT men detta är vad jag har sett de senaste veckorna

själv går jag och väntar på en ny iMac vilket tyvärr inte kom någon den här gången (heller)
 

niklasl

Aktiv medlem
Tycker ditt inlägg beskriver situationen ganska väl. Och så har de tagit bort det klassiska startljudet och det lysande äpplet på skärmens baksida! ;-)

En fördel med nya MBP är väl annars att skärmen ska kunna visa hela dci-p3 färgrymden (första gången jag hör talas om den), vilket ju vad jag förstår nästan motsvarar AdobeRGB och är större än sRGB, medan de äldre modellerna i princip bara klarade sRGB. Om man nu ska göra något på resande fot är det ju ingen nackdel om skärmen är bra. Och om jag väljer den nya med 256GB SSD istället för 512GB i den gamla så landar ju priset på runt 25k, vilket ju är vad jag kan tänka mig, även om det är mycket pengar för en laptop. Och så blir det en hög med adaptrar och en extern kortläsare...
 

martinot

Aktiv medlem
Det sa man även i en butik jag besökte, att många blivit besvikna och köpte 2015 års modell istället...
Funderar själv på exakt samma sak.

Har en nu dålig MBPr ifrån 2012 som behöver bytas ut. Är jobbdator och hade hoppats och väntat bla på dessa nya 2016-modeller, men känner mig lite besviken. Kommer också bli svårare att kunna motivera inköp till arbetsgivaren när de så kraftigt ökat priset på de bästa modellerna av MBP (ifrån ca 25 ksek till nästan 35 ksek) då jag inte jobbar som fotograf eller primärt med andra grafiska applikationer.

Får fundera på om jag skall kika på förra årets 2015-modell (lite tråkigt att betala fullpris för äldre saker), eller köra på tex en Surface Pro (har en nu äldre version privat till mig, och en till dottern, som vi båda är nöjda med).

Väldigt svårt faktiskt. Hade verkligen sett fram emot en ny "normal" uppgradering (bättre ny energieffektivare CPU och mer RAM) av MBP. Tyckte att Apple redan hade ett bra koncept som de inte hade behövt att förändra så mycket (iaf inte för min del).

Lite trist helt enkelt för mig (har inget behov an touchversioner av tangentbordsknappar, och ser det själv personligen snarare som en liten försämring då jag skriver hyfsat mycket).
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Funderar själv på exakt samma sak.

Har en nu dålig MBPr ifrån 2012 som behöver bytas ut. Är jobbdator och hade hoppats och väntat bla på dessa nya 2016-modeller, men känner mig lite besviken. Kommer också bli svårare att kunna motivera inköp till arbetsgivaren när de så kraftigt ökat priset på de bästa modellerna av MBP (ifrån ca 25 ksek till nästan 35 ksek) då jag inte jobbar som fotograf eller primärt med endra grafiska applikationer.

Får fundera på om jag skall kika på förra årets 2015-modell (lite tråkigt att betala fullpris för äldre saker), eller köra på tex en Surface Pro (har äldre version privat till mig och en till dottern som vi ör nöjda med).

Väldigt svårt faktiskt. Hade verkligen sett fram emot en ny "normal" uppgradering (bättre CPU och mer RAM) av MBP.

Lite trist helt enkelt för mig personligen iaf (har inget behov an touchversioner av tangentbordsknappar, och ser det själv personligen som en liten försämring då jag skriver hyfsat mycket).
tror att det här är en ganska representativ uppfattning "synd jag hade velat köpa nu"
 

joakim d

Aktiv medlem
Just nu känns det säker surt för många när det saknas USB, MagSafe mm men ser man det på lite längre sikt så tycker jag det blir underbart när man bara har sorts sladd och kan använda den för allt, hårddisk, skärm, ström, nätverk mm. Jag är nog inte ensam om att ha en låda i garderoben med massa extra sladdar för USB, Firewire, Ethernet mm som jag förhoppningsvis inte kommer behöva om ett par år.

Sådana här omställningar brukar alltid vara lite sura för oss konsumenter och innebära extra kostnader samtidigt som gamla sladdar och adaptrar blir värdelösa men som sagt i det här fallet ser jag fram mot det.
 

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Just nu känns det säker surt för många när det saknas USB, MagSafe mm men ser man det på lite längre sikt så tycker jag det blir underbart när man bara har sorts sladd och kan använda den för allt, hårddisk, skärm, ström, nätverk mm. Jag är nog inte ensam om att ha en låda i garderoben med massa extra sladdar för USB, Firewire, Ethernet mm som jag förhoppningsvis inte kommer behöva om ett par år.

Sådana här omställningar brukar alltid vara lite sura för oss konsumenter och innebära extra kostnader samtidigt som gamla sladdar och adaptrar blir värdelösa men som sagt i det här fallet ser jag fram mot det.

helt rätt och under en övergångsperiod hade det ju varit väldigt käckt om de hade haft både de gamla kontakterna och den nya USB-c, tycker jag. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Just nu känns det säker surt för många när det saknas USB, MagSafe mm men ser man det på lite längre sikt så tycker jag det blir underbart när man bara har sorts sladd och kan använda den för allt, hårddisk, skärm, ström, nätverk mm. Jag är nog inte ensam om att ha en låda i garderoben med massa extra sladdar för USB, Firewire, Ethernet mm som jag förhoppningsvis inte kommer behöva om ett par år.

Sådana här omställningar brukar alltid vara lite sura för oss konsumenter och innebära extra kostnader samtidigt som gamla sladdar och adaptrar blir värdelösa men som sagt i det här fallet ser jag fram mot det.
Tycker det är helt OK, och bra för framtiden, att de bytt ut USB3 Type A till USB 3.1 Type C.

Det jag saknar är Magsafe-funktionen till störmanslutningen (drog en gång ner en HP-dator i backen där skärmen sprack pga det, och har räddat min nuvarande MBP minst två ggr tack vare Magsafe).

Saknar personligen även SD-kortplats för att kunna läsa in foton direkt in i Lr (inget jag behöver i jobbet, men privat som fotograf så är det ju grymt smidigt att slippa släpa på externa kortläsare eller olika sladdar till olika kameror).
 
ANNONS