Annons

Vilka objektiven är idealiska för porträtt och teater?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Jag har köpt en Nikon d610 från en fotograf här på fotosidan. Men Jag saknar fortfarande objektiv till min kamera och har jättesvårt att bestämma vilka objektiven är idealiska för mig att köpa. Därför, behöver jag ert råd.

Jag vill inte köpa all-in-one objektive och gärna köpa olika objektiv för olika tillfällen, har jag fel? Jag ska fota mest inomhus- och utomhusporträtt och ska fota teater också. Det går bra om objektiven är dyra.

Jag ser fram emot era råd och tack på förhand.
 

Newnoise

Aktiv medlem
Mitt favorit objektet till porträtt är utan tvekan en fast 85mm! Nikon 85mm f1.8 är väldigt prisvärd. Borde funka fint på en mörk teater också! Sen finns ju Tamrons 1.8 som ska vara bra eller Nikon/Sigmas 1.4
 

pdahlen

Aktiv medlem
Gillar Nikons 1,8 serie, bra objektiv för pengarna. Tex en 24/1,8 och sedan en 50/1,8 porträtt kanske 85/1,8 så täcker man upp det nedre området bra. Gillar man makro så skulle jag byta ut 85an mot Tamron eller Sigma makro med 2,8
 

unoengborg

Aktiv medlem
Det bästa porträttobjektivet från Nikon var länge 85/1.4 tätt följt av 70-200/2.8 vr ii. Båda med fantastiskt fin bokeh. Nu har det kommit en ny 70-200/2.8 som verkar vara ännu bättre än den gamla. Har inte haft chans at hålla i det själv än, men bilder och tester på nätet ser väldigt lovande ut. Det ska dessutom vara bättre på att hålla 200 mm på korta avstånd, där det gamla inte blev mer än kanske 135 mm.

Vill man vara snål finns även en Nikon 85/1.8 som även den är skarp och fin. Den är dock lite plastig och ger inte riktigt lika bra bokeh som 1.4 varianten förmodligen på grund av färre bländarblad av den anledningen är den kanske lite mindre lämpad för utomhusporträtt där du inte kan ha lika bra koll på bakgrunden.

Eftersom du ska fotografera både teater och porträtt skulle jag föreslå att du satsar på något av 70-200/2.8 objektiven. Då en längre brännvidd ger dig lite bättre räckvidd om du fotograferar från salongen.
 
ANNONS