Annons

Olagligt ingripande mot fotograf

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Enligt en artikel i Sydsvenskan greps en fotograf på en badstrand i Malmö av ordningsvakter och överlämnades till polis, som beslagtog kameran (en mobiltelefon). Mannen påstås ha "smygfotograferat" kvinnor på stranden och är enligt polisen "anmäld för kränkande fotografering".

Det är uppseendeväckande att varken ordningsvakter eller poliser tycks ha en aning om vad den lagen (BrB 4 kap. §6 a) handlar om. Att inte heller Sydsvenskans journalister vet det är kanske ännu värre – artikeln borde ju ha handlat om en polisiär skandal, att en oskyldig man greps på en badstrand!

Jag hoppas att den drabbade mannen anmäler ordningsvakter och poliser för olaga frihetsberövande.
 
Enligt en artikel i Sydsvenskan greps en fotograf på en badstrand i Malmö av ordningsvakter och överlämnades till polis, som beslagtog kameran (en mobiltelefon). Mannen påstås ha "smygfotograferat" kvinnor på stranden och är enligt polisen "anmäld för kränkande fotografering".

Det är uppseendeväckande att varken ordningsvakter eller poliser tycks ha en aning om vad den lagen (BrB 4 kap. §6 a) handlar om. Att inte heller Sydsvenskans journalister vet det är kanske ännu värre – artikeln borde ju ha handlat om en polisiär skandal, att en oskyldig man greps på en badstrand!

Jag hoppas att den drabbade mannen anmäler ordningsvakter och poliser för olaga frihetsberövande.
Om det nu är så att han misstänks för att ha smygfotograferat så förstår jag inte varför du är upprörd.

Tyvärr är artikeln borttagen från sydsvenskan.se så jag kan inte se exakt hur händelsen beskrevs. Kan bara se inledningen. Där står att det handlade om smygfotografering.
 
Är det olagligt att foto någon i smyg?
Generellt inte, men om det sker på en privat badstrand så är det inte tillåtet numera.

Som jag skrev är artikeln borta. Därför vet jag inte vilken strand det rörde sig om och jag vet inte heller några andra detaljer. Om polisen rubricerade det som smygfotografering har de antingen fel eller så var det precis vad det handlade om.
 

ducedo

Aktiv medlem
Om det nu är så att han misstänks för att ha smygfotograferat så förstår jag inte varför du är upprörd.

Tyvärr är artikeln borttagen från sydsvenskan.se så jag kan inte se exakt hur händelsen beskrevs. Kan bara se inledningen. Där står att det handlade om smygfotografering.
Artikeln är kvar. Enligt polisens presstalesman så är mannen anmäld för "kränkande fotografering", något som bl.a. kräver att fotograferingen skett i ett utrymme med privat karaktär. En allmän badstrand är inte av privat karaktär. ErlandH är därför upprörd över att ordningsvakter gjort ett envarsingripande och polisen har beslagtagit kameran trots att han uppenbart inte gjort sig skyldig till brottet han är misstänkt för. Kamera & Bild har skrivit en längre artikel om det aktuella fallet och gått igenom vad lagtexterna säger.

Problemet är att det inte skrivs hur det har gått till - bara att det skett på Ribersborgsstranden med mobil. Där kan ju t.ex. finnas omklädningsrum vilket då sannolikt bör räknas som privat karaktär.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Om det nu är så att han misstänks för att ha smygfotograferat så förstår jag inte varför du är upprörd.

Tyvärr är artikeln borttagen från sydsvenskan.se så jag kan inte se exakt hur händelsen beskrevs. Kan bara se inledningen. Där står att det handlade om smygfotografering.
http://www.expressen.se/kvallsposten/man-smygfotade-kvinnor-pa-stranden-greps/

Vid 13.30 på söndagen reagerade flera badgäster vid Ribersborgsstranden i Malmö på att en man gick runt och smygfotograferade kvinnor som för honom verkade okända.
Efter att ordningsvakter i närheten fått höra om händelsen togs mannen.


Platsen verkar vara allt annat än inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme.

Jag undrar även hur dold fotograferingen var om flera badgäster reagerade.

Efter HD:s dom angående rulltrappan och fotografering under kjol lär det krävas att mannen fotograferat innanför badkläderna för att gå som sexuellt ofredande.
Generellt inte, men om det sker på en privat badstrand så är det inte tillåtet numera.
Vilket sammanhang och lagstiftning syftar du på?
 

light

Aktiv medlem
Länk till Expressen som skriver om händelsen.

Vad som gäller enligt lagen, se här.

Om händelsen inträffade på en allmän badplats har inget olagligt skett vad jag kan se. Han bryter ej mot den tredje punkten enligt fotosidans redovisning.

Vad jag förstår är det lagligt att traska iväg till vilken allmän badplats som helst och fotografera vem som helst som ligger och solar där i bara badkläder. Från t.ex. en meters håll och från alla vinklar om man så önskar. Och det oavsett om den som blir fotad ber fotografen att sluta. Min rätt att fota den som solar väger tyngre än den solandes personliga integritet.

Så ser lagen om kränkande fotografering ut om jag förstår rätt. (Att det sedan möjligen i vissa fall kan handla om ofredande är en annan historia, och då handlar det om andra lagar.)

Och att det sedan kanske inte är lämpligt eller omoraliskt är något helt annat och det tar inte lagen hänsyn till.

Personligen tycker jag att det enligt lag ska råda foto/filmförbud av solande människor på allmänna badplatser (om inte den som solar gett sitt tillstånd förstås). Samhället har redan undantag med fredade zoner där fotande/filmande inte är tillåtet, man behöver lägga till allmänna badplatser.
 
http://www.expressen.se/kvallsposten/man-smygfotade-kvinnor-pa-stranden-greps/

Vid 13.30 på söndagen reagerade flera badgäster vid Ribersborgsstranden i Malmö på att en man gick runt och smygfotograferade kvinnor som för honom verkade okända.
Efter att ordningsvakter i närheten fått höra om händelsen togs mannen.


Platsen verkar vara allt annat än inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme.

Jag undrar även hur dold fotograferingen var om flera badgäster reagerade.

Efter HD:s dom angående rulltrappan och fotografering under kjol lär det krävas att mannen fotograferat innanför badkläderna för att gå som sexuellt ofredande.

Vilket sammanhang och lagstiftning syftar du på?
Jag syftar på den lag om kränkande fotografering som trädde i kraft den 1 juli 2013. Dock känner jag till den tillämpning som HD kom fram till angående rulltrappsfotograferingen. Mannen kommer högst sannolikt inte att bli fälld.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag syftar på den lag om kränkande fotografering som trädde i kraft den 1 juli 2013. Dock känner jag till den tillämpning som HD kom fram till angående rulltrappsfotograferingen. Mannen kommer högst sannolikt inte att bli fälld.
Kränkande fotografering på privat badstrand? Inte ens balkong eller altan kan det ske kränkande fotografering på.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Då har jag lärt mig mer om den lagen. Är förvånad över hur man skrivit. Det borde rimligen vara lika kränkande att ta en bild utan medgivande på en balkong som det är innanför balkongdörren.
"Det saknar betydelse om det är den fotograferades egen bostad eller någon annans bostad liksom var i bostaden den fotograferade befinner sig. Bestämmelsen är tillämplig oavsett om fotograferingen sker inne i eller in i bostaden. Att fotografera någon som befinner sig på en balkong eller en altan omfattas inte av straffansvar, eftersom personen då inte befinner sig inomhus i bostaden."

och

"Det område som skyddas enligt straffbestämmelsen om hemfridsbrott omfattar, som nämnts ovan, även gård, vilket innefattar bl.a. trädgård och gårdsplan. Den som befinner sig på en plats där han eller hon mer allmänt kan vara föremål för andras uppmärksamhet kan emellertid inte göra gällande samma anspråk på rättsordningens skydd som när han eller hon dragit sig undan för avskildhet. Vistas man t.ex. ute i en trädgård får man i allmänhet räkna med att andra iakttar en och också tåla att man blir fotograferad. En kriminalisering som, utöver bostad inomhus, generellt omfattar trädgård eller annan plats som omfattas av hemfridsskyddet skulle alltså bli alltför långtgående. Således ska kriminaliseringen omfatta bostad inomhus, oavsett vems bostaden är."
 
ANNONS