Annons

Råd angående projektor för bildvisning

Produkter
(logga in för att koppla)

jebir

Medlem
Hej alla.

Jag ska ge en bildvisning för ca 20-25 personer och saknar projektor och duk i lokalen som är 3,5 m bred och 7 meter lång. Lokalen går tyvärr inte att mörklägga till 100%.

Jag vill gärna ha så stor bild som möjligt - typ mer än 2 meter bred - så att de som sitter längst bak kan se.

Frågan är vad jag ska titta efter för utrustning.

- Duger en någorlunda ljusstark projektor för presentationer (som troligen inte är perfekt beträffande färg och kontrast) eller bör jag satsa på en hemmabioprojektor (med bra bildåtergivning)?

- Sedan kommer frågan om det räcker med HD eller om det är värt att lägga pengar på en 4K-projektor?

- Duger en HAMA PVC-duk eller måste man slå på stort för att det ska bli bra?

- Slutligen: Köpa/Hyra - isåfall var? (Bildvisningen ska ske i Simrishamn i Skåne)

Vore tacksam för tips.

/Jens
 

bildsten

Aktiv medlem
Fundera på en TV som den här eller liknande. Bör gå att hyra.
LG 65UH664V Finns bl.a. på Netonnet.

Det borde räcka, du behöver nog inte utnyttja hela lokalens längd för att alla ska få plats såvida det inte är fasta bänkrader.
 

jebir

Medlem
Fundera på en TV som den här eller liknande. Bör gå att hyra.
LG 65UH664V Finns bl.a. på Netonnet.

Det borde räcka, du behöver nog inte utnyttja hela lokalens längd för att alla ska få plats såvida det inte är fasta bänkrader.
Jag funderade på en 65-tummare men tyckte den var för liten (och man vill ju inte ha en 80-tummare undanställd mellan visningarna - där är projektorn bra).

Jag tar ett litet inträde så jag vill gärna få bilderna att komma fram så mycket som möjligt - därav min önskade bildstorlek.

Men jag ska åka till nåt elvaruhus och kolla på TV så att jag gör en korrekt bedömning, Vore bra att hyra - då kan man ju ta i lite mer beträffande storleken - men vet inget ställe i närheten som kan tänkas hyra ut.

/Jens
 

Ventures

Aktiv medlem
Vanliga konferensrumsprojektorer har kass bildkvalitet för fotovisning. Förmodligen finns det bättre modeller för film/foto. En bildskärm är mycket bättre, men de är ju inte hur stora som helst och om det inte är rätt typ skiftar bildkvaliten beroende på från vilken vinkel man betraktar bilden.
 
ANNONS