Annons

Ny spegelfri från Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
på tiden

har väntat länge nu. Ska enl rumors snart lanserars 2 st FF. En med 24-25 mp och en med 45-48 mp. Det finns också en adapter att ta hänsyn till som gör att man kan använda tidigare objektiv.

Hoppas verkligen att den/de motsvarar förväntningarna.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
förväntningar

framförallt att även jag ser det som sensorn ser - i sökaren

en stor och lättillgänglig kompensationsratt för att ljusmässigt korrigera bilden som den faktiskt kommer att bli innan jag tar den

nu har de senaste DSLR kamerorna blivit tystare eller har en "tyst" funktion men tror det finns mer att göra. Vill ta bilder utan att det ens hörs

slippa känslan att objektivet kanske inte är korrekt kalibrerat via spegelgången.

att den nya kameran inte är alltför liten utan att den känns stabil i handen

att det är en mer eller mindre spegellös D850
 

A I Nikolis

Aktiv medlem
Vad är era förväntningar på denna kamera?

/Stefan
Att kameran har riktigt bra ergonomi. Sonys kameror är ju toppklass funktionsmässigt, men har lite väl litet grepp när man använder tyngre objektiv. Spegellöst handlar ju inte bara om möjligheten att vara kompakta, så Nikon skulle lätt kunna nischa sig genom att offra en del kompakthet för att istället erbjuda ett stadigare grepp.

I övrigt kan man väl förvänta sig topprestanda som vanligt från Nikon. Det är ingen tvekan om att de kommer ge utmärkt bildkvalitet precis som D750 och D850, däremot lär den stora utmaningen vara att kunna erbjuda lika snabb AF (särkilt för följande motiv) som Sony. Det blir spännande att se!
 

iSolen.se

Guest
Vad är era förväntningar på denna kamera?

/Stefan
Samma upplösning som D850.

Svindyr.

Adapter ungefär som A7Rii/iii

Något kitobjektiv. (24-105...hoppas hoppas...)

Bättre ergonomi än A7rii

Några irriterande feltänk.

Någon saknad funktion, gissningsvis strul med kringutrustning som t ex blixtar.

Snabb.
 

afe

Aktiv medlem
Ola har sammanfattat det väl tycker jag! Det kommer nog inte vara en perfekt kamera i första generationen, men sen blir det åka av :)
 

Brix

Aktiv medlem
Samma upplösning som D850.

Svindyr.

Adapter ungefär som A7Rii/iii

Något kitobjektiv. (24-105...hoppas hoppas...)

Bättre ergonomi än A7rii

Några irriterande feltänk.

Någon saknad funktion, gissningsvis strul med kringutrustning som t ex blixtar.

Snabb.
De objektiv ryktas släppas samtidigt är ju ett 24-70mm, ett 35mm och ett 50mm.

Och om rykten stämmer så verkar priset nästan bli lägre än D850 på 45MP-kamerahuset.
24MP-kamerahuset kommer antagligen hamna på liknande prisnivå som A7III misstänker jag.
 

iSolen.se

Guest
Utbudet till Sony är idag ganska brett och har kameran en ny fattning lär det ta ett tag innan Nikon är ifatt.
Jag är övertygad om att nikon-nikon adaptern kommer vara mycket bättre än canon-sony och nikon-sony så objektivutbudet kommer vida överträffa Sonys utbud dag ett.

Nikon kommer alltså inte ha samma panik att få fram nya objektiv som Sony har/hade.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag är övertygad om att nikon-nikon adaptern kommer vara mycket bättre än canon-sony och nikon-sony så objektivutbudet kommer vida överträffa Sonys utbud dag ett.

Nikon kommer alltså inte ha samma panik att få fram nya objektiv som Sony har/hade.
Jag menade naturligtvis objektiv för den nya fattningen, för fotografer som inte kör Nikon idag är det nog för många inte så attraktivt att behöva köpa en adapter. Det sagt så hoppas jag att Nikon levererar en högkvalitativ adapter för personligen skulle jag inte ha något emot att lägga pengar på en sådan för att få tillgång till Nikons G och E objektiv ifall jag införskaffade denna kamera.
 

iSolen.se

Guest
Jag menade naturligtvis objektiv för den nya fattningen, för fotografer som inte kör Nikon idag är det nog för många inte så attraktivt att behöva köpa en adapter. Det sagt så hoppas jag att Nikon levererar en högkvalitativ adapter för personligen skulle jag inte ha något emot att lägga pengar på en sådan för att få tillgång till Nikons G och E objektiv ifall jag införskaffade denna kamera.
Med tanke på Nikons fantastiska objektivutbud vore det kontraproduktivt att köpa en så fin kamera och sedan inte adaptern. Tex möjligheten att få det omtyckta 200-500-objektivet. Sony har en handfull objektiv, de är bra men utbudet är fortfarande väldigt litet jämfört med Nikon och Canon. Och begagnatmarknaden...inte vill en köpare ställa sig utanför den?
 

SallyIV

Aktiv medlem
En sak som jag inte ser i spånandet är vad Fuji gör - lägger ut FW för modeller som inte sälja och för objektiv.
Nu kom en uppdatering (buggfix) för X-E2, en kamera som hör till bronsåldern då den är några år gammal..
Lika för 18/2,0 som ju tillverkas ännu, men ändå bra med ett buggfix.

Videon var det värsta jag sett, en teaser - för vad?

Vi får hoppas Nikon får till vettig ergonomi med fysiska kontroller, annars blir det en spelare mindre.
-J!
 

Brix

Aktiv medlem
En sak som jag inte ser i spånandet är vad Fuji gör - lägger ut FW för modeller som inte sälja och för objektiv.
Nu kom en uppdatering (buggfix) för X-E2, en kamera som hör till bronsåldern då den är några år gammal..
Lika för 18/2,0 som ju tillverkas ännu, men ändå bra med ett buggfix.

Videon var det värsta jag sett, en teaser - för vad?

Vi får hoppas Nikon får till vettig ergonomi med fysiska kontroller, annars blir det en spelare mindre.
-J!
Jag önskar verkligen också att Nikon(och andra kameratillverkare för den delen) blev bättre på firmware-uppdateringar. Sen tycker jag också att det verkligen är på tiden att de fixar så att man kan uppdatera firmware direkt via wifi/internet istället för att behöva lägga in filen på roten av minneskortet.. Det känns som en förlegad och onödigt omständig uppdateringsmetod.

Vad gäller ergonomi så är jag inte orolig, Nikon är grymma på den punkten så den lär nog bli riktigt bra :) Av teasern att döma så verkar den ju ha ett rejält grepp iaf. Det är nåt jag saknar och som jag tycker spegellösa kameror generellt sett varit rätt dåliga på.
 
ANNONS