Annons

View NX

Produkter
(logga in för att koppla)

Bruno B

Medlem
Det bildbehandlingsprogram jag mest använt mest, ända sedan min första digitala Nikonkamera som var en D3100, har varit det gamla Nikon View NX. Och ja, jag vet att alla ska använda Photoshop, men nämnda Nikon-program har mer än väl räckt till för mig, t.o.m. då jag bytte upp mig för en massa herrans år sedan till en D7000. Men så nyligen bytte jag upp mig lite till, nu till en D7200, och helt plötsligt klarar inte View NX de NEF-filer som kommer ur den kameran. Det är inga problem med NEF-filerna från vare sig den jättegamla D3100 eller den lite mindre gamla D7000, Men filerna från D7200 klarar programmet inte, till de filerna måste jag använda det lite nyare programmet View NX-i. Och det är väl inget fel på det programmet, förutom att jag tycker det är klumpigare att jobba med. Jag har jämfört kamerornas bildinställningar, men ser ingen skillnad så här direkt, så nu vänder jag mig till den svenska Nikon-eliten och frågar - någon som har en aning om varför bildfilerna från min Nikon D7200 inte funkar med programmet View NX?
 

gunte

Aktiv medlem
Har tyvärr inget bra svar på den specifika frågan annat än när jag testat nikons program så tyckte jag det var trögt och plottrigt.Tror dock att det är som vanligt att uppdatering behövs för nya modeller. Använder sedan länge istället ACDsee och f.n pro 10.
Det uppfyller mina behov, funkar snabbt och bra och kostar precis lagom ,runt en 5-600..
Kör med D7200 och D300s
Mv/Gunte..
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Jag kommer inte ihag alla turer exakt, men jag tror Nikon samarbetade med Nik Software for de aldre programmen. Capture NX2 var ett kraftfullt bildediteringsprogram.

Nar Nik Software lades ner/konkade/saldes forlorade Nikon kontrollen over mjukvaran och utvecklade nytt. De aldre programmet slutade uppdateras for nya kameramodeller.

De flesta kameratillverkare har liknande program for att ge sina kunder mojligheten att oppna och enklare redigera raw-filer. Ingen lagger nagra storre resurser for de vet att de aldrig kan erbjuda samma prestanda och funktionalitet som t.ex. Lightroom.

Det ar kanske enklare att fotografera jpgs och lata kameran ta hand om raw-konverteringen?
 

bomalt

Aktiv medlem
Eftersom Nikon View NX är en äldre programvara som inte längre stöds och uppdateras av Nikon finns inte heller något stöd för nyare Nikonkameror. Då måste man gå över till den nyare programvaran Nikon View NX-I. Fick själv göra det för några år sedan och tycker att det fungerar bra.
 

bomalt

Aktiv medlem
U-point funktionaliteten finns också i DxO Nik Collection i pluggen som heter Viveza. Man behöver inte köpa DxO PhotoLab för att få tillgång till den funktionen.
 

Bruno B

Medlem
Eftersom Nikon View NX är en äldre programvara som inte längre stöds och uppdateras av Nikon finns inte heller något stöd för nyare Nikonkameror. Då måste man gå över till den nyare programvaran Nikon View NX-I. Fick själv göra det för några år sedan och tycker att det fungerar bra.
View NX-i fungerar säkert lika bra som det gamla View NX, men när man vant sig... Jag vänjer mig nog med NX-i ock så. Tack för svaret!
 

LGNLGN

Aktiv medlem
ett tips

Har använt Nikons numer döda Capture NX2 och senare Lightroom när jag inte längre kunde använda programmet för D500´s rawfiler. Numer använder jag DxO Photolab och vad gäller raw filer från min D800 så kändes det nästan som jag fick en ny kamera.

Vill rekommendera dig att ladda ned och prova DxO gratis samt värdera. Om du gör det är det framförallt när man klickar i Clearview och micro kontrast som jag tycker ger ett mycket bra resultat. Samt inte mist "Local Adjustments" som även fanns i Nikons program. DxO har också en bra funktion, Prime, för att ta bort brus på höga ISO. Tar tid på sig men det blir bra
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Har använt Nikons numer döda Capture NX2 och senare Lightroom när jag inte längre kunde använda programmet för D500´s rawfiler. Numer använder jag DxO Photolab och vad gäller raw filer från min D800 så kändes det nästan som jag fick en ny kamera.

Vill rekommendera dig att ladda ned och prova DxO gratis samt värdera. Om du gör det är det framförallt när man klickar i Clearview och micro kontrast som jag tycker ger ett mycket bra resultat. Samt inte mist "Local Adjustments" som även fanns i Nikons program. DxO har också en bra funktion, Prime, för att ta bort brus på höga ISO. Tar tid på sig men det blir bra
DxO befinner sig i finansiella svarigheter, sa framtiden ar just nu lite osaker, sa det kan vara lage att vanta lite.

Jag har aldrig anvant DxO, men jag brukar folja vad som skrivs om olika program. En skillnad mellan DxO och Lightroom ar att DxO gor en hel del justeringar automatiskt utan att du ber om det. Det sags att det oftast blir bra och bilden ser "battre" ut redan nar du oppnar den forsta gangen, lite som att trycka pa trollspoet pa din iPhone fast givetvis mycket mer avancerat. Andra foredrar kontroll och att gora allting sjalv och valjer darfor Lightroom.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Nu är det inte svårare än att klicka i eller ur de funktioner, värden eller korrigerar du vill ha eller inte ha.
Klicka på New preset from current settings och ge den ett namn.
Öppna programmets inställningar och välj din nyskapade profil som förvald.

Det tar max 1 minut om du bara stänga av allt.
Därefter har du all kontroll du själv söker för varje ny bild du öppnar. :)


Jag har aldrig anvant DxO, men jag brukar folja vad som skrivs om olika program. En skillnad mellan DxO och Lightroom ar att DxO gor en hel del justeringar automatiskt utan att du ber om det. Det sags att det oftast blir bra och bilden ser "battre" ut redan nar du oppnar den forsta gangen, lite som att trycka pa trollspoet pa din iPhone fast givetvis mycket mer avancerat. Andra foredrar kontroll och att gora allting sjalv och valjer darfor Lightroom.
 
ANNONS