Annons

Borde vi använda ett annat ord än ”spegelfri/spegellös”

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Fast systemkameror fanns ju även innan spegelreflexerna kom.
Jodå, men de senaste cirka 50 åren har spegelreflexkameror dominerat bland systemkamerorna. Det är därför det rätt ofta sätts likhetstecken mellan spegelreflexkamera och systemkamera.

Alltså bör man läsa spegelfri (spegellös) som en motsats till "systemkamera i form av spegelreflexkamera". Gör man det så blir termen kanske lite mer begriplig och man kan ana hur den uppstod. För den är ganska ny. Ingen kallade en Leica M-modell för "spegellös" innan det kom digitala spegelfria kameror av den typ som vi nu diskuterar.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
MILC är en utmärkt definition även av en gammal Leica med mätsökare. Men jag tvivlar på att dessa godingar av gemene man räknas in under hajp-begreppet mirrorless
Eftersom du skriver att Leica raknas till matsokare sa vet du ju vad en spegelfri kamera ar, vilket var min poang.

Ett sprak fungerar sa att om ett stort antal manniskor gemensamt valjer att anvanda ett ord for att beskriva nagonting sa ar det vad som galler.

Aven om du kan hitta pa ett battre ord och sitta och kabbla pa ett forum, sa ar det spegelfri/spegellos/mirrorless som galler, men kanske inte for alltid. Spraket ar i standig utveckling!
 

ehrsa

Aktiv medlem
Jodå, men de senaste cirka 50 åren har spegelreflexkameror dominerat bland systemkamerorna. Det är därför det rätt ofta sätts likhetstecken mellan spegelreflexkamera och systemkamera.

Alltså bör man läsa spegelfri (spegellös) som en motsats till "systemkamera i form av spegelreflexkamera". Gör man det så blir termen kanske lite mer begriplig och man kan ana hur den uppstod. För den är ganska ny. Ingen kallade en Leica M-modell för "spegellös" innan det kom digitala spegelfria kameror av den typ som vi nu diskuterar.
Spegellös låter verkligen konstigt! Har den en spegel som sitter lös.. Den kameran skulle jag aldrig köpa.. Spegelfri.. aha, den är befriad från de så vanliga speglarna hos 'spegelreflexkameror'.. Den skulle jag kunna köpa..!
Hälsn!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Spegellös låter verkligen konstigt! Har den en spegel som sitter lös.. Den kameran skulle jag aldrig köpa.. Spegelfri.. aha, den är befriad från de så vanliga speglarna hos 'spegelreflexkameror'.. Den skulle jag kunna köpa..!
Hälsn!
Nej, det är i en lösspegelkamera som spegeln är lös, inte i en spegellös kamera. Om något är ljudlöst (eventuellt slutaren i din nya kamera...) så sitter väl inte ljudet löst?

Tillägg:
Den här diskussionen fick mig för övrigt att tänka på det här klippet med den numera framlidne (ett ord han säkerligen haft synpunkter på) George Carlin:
https://www.youtube.com/watch?v=46fOtLfYC4Q
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Ett sprak fungerar sa att om ett stort antal manniskor gemensamt valjer att anvanda ett ord for att beskriva nagonting sa ar det vad som galler.

Aven om du kan hitta pa ett battre ord och sitta och kabbla pa ett forum, sa ar det spegelfri/spegellos/mirrorless som galler, men kanske inte for alltid. Spraket ar i standig utveckling

Ibland är målet målet, och ibland är resan målet.
”Käbblet” här på FS är stundom trevligt och värt sin egen resa.
 

LGNLGN

Aktiv medlem
DSL istället DSLR

Varken spegellös eller spegelfri känns rätt eller "nutid". Det behövs nog en förkortning. DSLR har ju funkat bra under många år Digital Single-Lens Reflex

Kanske någon redan har tänkt på att bara plocka bort "R".... Har inte läst så noga
 

PMD

Aktiv medlem
Varken spegellös eller spegelfri känns rätt eller "nutid". Det behövs nog en förkortning. DSLR har ju funkat bra under många år Digital Single-Lens Reflex

Kanske någon redan har tänkt på att bara plocka bort "R".... Har inte läst så noga
Eller på svenska:
ESR har ju funkat bra under många år. Plocka bort SpegelReflex så får vi kvar "E".
Duger väl? :)
 
ANNONS