Annons

varningstext på bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimmyg

Aktiv medlem
Hörde att man i usa måste lägga varningstex på bilder om det är på E-ciggaretter eller tillbehör.
Vet någon om detta även gäller i sverige?
Jag fotograferar åt amerikanska företag och lägger på Instagram, men är inte så sugen på att förstöra mina bilder med massa text i överkant.

Så frågan är om det finns någon lag om att skriva varningstext på bilderna som fotograf.

Lägger en bild på vad jag menar och den bilden är INTE min.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Hörde att man i usa måste lägga varningstex på bilder om det är på E-ciggaretter eller tillbehör.
Vet någon om detta även gäller i sverige?
Jag fotograferar åt amerikanska företag och lägger på Instagram, men är inte så sugen på att förstöra mina bilder med massa text i överkant.

Så frågan är om det finns någon lag om att skriva varningstext på bilderna som fotograf.

Lägger en bild på vad jag menar och den bilden är INTE min.
Länka istället, man får inte lägga upp andras bilder.

Intressant fråga, följer tråden och hoppas på svar. Jag fotar mest för amerikanska marknaden och hade missat detta. Det är inte så att det är bara i reklam som texten måste stå?
 

jimmyg

Aktiv medlem
Hittade detta.

"Det är förbjudet att marknadsföra e-cigaretter och påfyllningsbehållare på internet. Förbudet omfattar även e-postreklam. Själva försäljningen av produkterna på nätet är dock tillåten. För att försäljning på nätet ska kunna ske, trots förbudet mot att marknadsföra produkterna, är det enligt lagens förarbeten tillåtet att visa information och bilder på produkterna i samband med försäljningen. Konsumentverket anser att det då bör röra sig om återhållsam och saklig information, exempelvis angivande av produktens namn, pris, tillverkare och eventuell smaksättning. "

Ska man tolka det som att det är helt förbjudet att lägga upp sina produktbilder på instagram då eller?

Källa :https://www.konsumentverket.se/for-foretag/regler-per-omradebransch/alkohol-och-tobak/marknadsforing-av-elektroniska-cigaretter-e-cigaretter/
 
ANNONS