Annons

Får inte till bilden..

Produkter
(logga in för att koppla)

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Hej!

Igår var jag iväg till silverfallet och fotade, körde min D3100 med det 18-55mm f/3,5-5,6G som medföljde kameran för många år sedan.

Jag ville få det där släta fina som man ser på bilder som folk tagit med längre slutartid.

När jag väl fick till just det så var bilden för ljus, knäppte nog 150 bilder där. Fick jättefina bilder, men den där bilden där vattnet bara blir slätt fick jag inte till.

Vad kan jag ha gjort för fel? Jag hade bra ljus ner till 8 sekunders slutartid, därefter blev bilderna för ljusa. Ställde om bländartalet fram och tillbaka, men fick verkligen inte till det.

Hade jag behövt pilla med vitbalans?

Ska åka tillbaka och göra ett nytt försök i helgen, skulle önska att jag fick med mig lite tips och råd inför detta!

Vet att min utrustning inte är den bästa och att grejerna har några år på nacken, men jag inbillar mig att det är handhavande fel :p
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man behöver ett ND filter om man ska fotografera med dessa långa tider på dagen, annars kan man prova med ISO 100 bländare f/16-22 på kvällen. Ett ND filter mellan ND32 och ND1000 brukar vara lagom för dagtid
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Man behöver ett ND filter om man ska fotografera med dessa långa tider på dagen, annars kan man prova med ISO 100 bländare f/16-22 på kvällen. Ett ND filter mellan ND32 och ND1000 brukar vara lagom för dagtid
Är det ett filter man skruvar utanpå linsen bara? Är det så här oavsett vad för kamera man har?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Man behöver ett ND filter om man ska fotografera med dessa långa tider på dagen, annars kan man prova med ISO 100 bländare f/16-22 på kvällen. Ett ND filter mellan ND32 och ND1000 brukar vara lagom för dagtid
"Fulknepet" är väl annars att ta många bilder och slå ihop dem i datorn.
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
"Fulknepet" är väl annars att ta många bilder och slå ihop dem i datorn.
Så det räkna som fulknep alltså haha :D Det har jag inte hunnit lära mig ännu, har börjat leka lite i ON1 Photo RAW men känner mig superbegränsad då jag inte lärt mig navigera så bra ännu eller hur man kan göra dessa saker.

Mycket man ska/vill lära sig i början..

Några tips kring detta?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ja det är ett filter som passar i den filtergänga du har på objektivet, ditt objektiv kan ha 52mm men det får du läsa av på tex objektivlocket

Fulknepet, blir inte riktigt samma som en bild med en lång exponering, men testa. Se om din kamera har en inställning som heter multiexponering då kan du slå ihop bilderna redan i kameran. Ligger nog under fotograferingsmenyn isf
 

Lahn

Aktiv medlem
Så det räkna som fulknep alltså haha :D Det har jag inte hunnit lära mig ännu, har börjat leka lite i ON1 Photo RAW men känner mig superbegränsad då jag inte lärt mig navigera så bra ännu eller hur man kan göra dessa saker.

Mycket man ska/vill lära sig i början..

Några tips kring detta?
Ett filter är definitivt bättre än Photoshop (kanske datorn fixa det i framtiden)
På min hemsida har jag skrivit lite om filter och hur man använda dem, Kolla då på ND-filter det är den du behöver....

https://lahn.nu/kameratips/filter-din-kamera/
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Ja det är ett filter som passar i den filtergänga du har på objektivet, ditt objektiv kan ha 52mm men det får du läsa av på tex objektivlocket

Fulknepet, blir inte riktigt samma som en bild med en lång exponering, men testa. Se om din kamera har en inställning som heter multiexponering då kan du slå ihop bilderna redan i kameran. Ligger nog under fotograferingsmenyn isf
Ska kika på ifall min kamera har detta :D Tack för tipset!
 

PMD

Aktiv medlem
Vad kan jag ha gjort för fel? Jag hade bra ljus ner till 8 sekunders slutartid, därefter blev bilderna för ljusa. Ställde om bländartalet fram och tillbaka, men fick verkligen inte till det.
Det brukar gå bättre om man är systematisk. Så här borde du ha gjort:

1. Ställ in bas-ISO.
2. Mät ljuset och notera slutartid och bländare som ljusmätaren föreslår.
3. Räkna om bländarinställningen till den längre slutartiden du vill ha. Om man ökar slutartiden ett steg så måste man stänga ner bländaren ett steg för att få samma exponering.
4. Ta bilden.

Men förmodligen går det inte att blända ner så mycket som behövs för att du ska kunna använda en så lång slutartid som du vill ha för att få blankt och utslätat vatten. Tipset här ovan om ett gråfilter ("ND-filter") är därför ett mycket bra tips.

Med ett sådant filter iskruvat framtill på objektivet börjar man på en lägre nivå när man har mätt ljuset och ska räkna om slutartid och bländare.

Det bästa är att ha ett par, tre olika gråfilter av olika täthet så att man kan välja ett som passar den aktuella ljussituationen. Ett alternativ är att använda ett gråfilter med variabel täthet.

Man bör också vara lite försiktig med att blända ner "för mycket", vid f/11 – f/16 ungefär börjar ett optiskt fenomen som kallas för diffraktion påverka bildens skärpa negativt. I vissa lägen kan det därför behövas rejält täta gråfilter.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det brukar gå bättre om man är systematisk. Så här borde du ha gjort:

1. Ställ in bas-ISO.
2. Mät ljuset och notera slutartid och bländare som ljusmätaren föreslår.
3. Räkna om bländarinställningen till den längre slutartiden du vill ha. Om man ökar slutartiden ett steg så måste man stänga ner bländaren ett steg för att få samma exponering.
[...]
Eller helt enkelt köra med P-läget och vrida ratten till så lång slutartid som kameran går med på under rådande ljusförhållanden så fixar automatiken resten. Men att skruva på ND-filtret behöver man såklart göra manuellt :)
 

PMD

Aktiv medlem
Eller helt enkelt köra med P-läget och vrida ratten till så lång slutartid som kameran går med på under rådande ljusförhållanden så fixar automatiken resten.
Problemet är att det ibland inte går att ställa in tillräckligt lång slutartid, så man måste mäta först och sen använda B och en klocka för en lång exponeringstid.

Men att skruva på ND-filtret behöver man såklart göra manuellt :)
Med gråfilter tillkommer ett annat problem (som jag glömde att nämna förut). Det är inte säkert att kamerans ljusmätare kan mäta i det svaga ljuset man får genom objektivet med ett kraftigt gråfilter. I så fall får man mäta utan filter varefter man monterar filtret och räknar om slutartid och bländare med avseende på gråfiltrets dämpning.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
8 sekunder låter som för lång tid för ett vattenfall.

Jag tror inte att du behöver något filter! Det är mer för att fotografera vattnet i en sjö eller havet.

Jag rekommenderar 0.2-0.4s annars får du noll struktur hos vattnet och det tycker jag mest ser mysko ut.

Jag har skrivit en liten essä om att fotografera vattenfall som du gärna får läsa.

https://jonasfjellstedt.wixsite.com/mysite/blog/1-on-photographing-waterfalls

Här är ett litet mindre vattenfall som jag fotade vid 1/8s

https://www.flickr.com/photos/jonas_fjellstedt/39223601062/in/photolist-25sY98w-24wcFTb-24qhPYq-22L4d4Q-EG3KJo-21HCgMo-CNfh3h-21tLqWR-21oAjwG-21A52Rf-PUpv1d-L6CuHP
 

Beifeldtarn92

Aktiv medlem
Problemet är att det ibland inte går att ställa in tillräckligt lång slutartid, så man måste mäta först och sen använda B och en klocka för en lång exponeringstid.


Med gråfilter tillkommer ett annat problem (som jag glömde att nämna förut). Det är inte säkert att kamerans ljusmätare kan mäta i det svaga ljuset man får genom objektivet med ett kraftigt gråfilter. I så fall får man mäta utan filter varefter man monterar filtret och räknar om slutartid och bländare med avseende på gråfiltrets dämpning.
Hur fungerar ljusmätaren i kameran? När jag går in på mätning ser jag detta (Bild)

Väljer jag bara efter ändamål och sen sköter kameran resten? När jag hör ljusmätning så låter det som rymdforskning, massa svåra siffror man ska räkna med för att få ut det bästa resultatet.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Hur fungerar ljusmätaren i kameran? När jag går in på mätning ser jag detta (Bild)

Väljer jag bara efter ändamål och sen sköter kameran resten? När jag hör ljusmätning så låter det som rymdforskning, massa svåra siffror man ska räkna med för att få ut det bästa resultatet.
Fotosidans fotoskola har ett avsnitt om ljusmätning.

För att besmästra fototekniken ordentligt kan det vara en bra idé att läsa hela Fotoskolan från början.
 
ANNONS