Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-ON funkar inte. Vad är fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Har du ett global vision objektiv är det bara att uppdatera mjukvara via USB dock. Är det äldre får du kontakta Sigma då de åtog sig att uppdatera andra objektiv med mjukvara hos dem. Detta beror på objektivets ålder. Vet att verkstaden ligger i Halland men minns inte om det är Tura Scandinavia som gör det.

Har man Nikon och allt funkar skall man vara försiktig med att uppdatera mjukvaran i kameran då tredjepartsobjektiv och batterier kan sluta fungera.
Det är ca 1 år gammalt, och jag har en USB-dock till det, så då kanske jag ska våga mig på att uppdatera då :)
 

Mrs C

Aktiv medlem
A1 avgör främst vad kameran prioriterar med serietagning. Prioriterar man slutare så bränner den på så snabbt den kan och prioriterar man fokus så försöker den alltid se till att den har lyckats fokusera innan den tar ännu en bild. Något som då kan sänka serietagningshastigheten.

A2 är om kameran ska tillåta att man tar en bild även om den inte har lyckats fokusera eller inte. Inställningen har bara någon effekt om man har fokusering på avtrycket, dvs om man bara har fokusering på AF-On så spelar det ingen roll vad inställningen står på.

A3 ställer in hur länge kameran ska vänta innan den fokusera på något annat när den tappar bort det den har fokuserat på. Alltså t ex om något kommer ivägen för det man har fokuserat på.
Jättebra förklarat! På A3 kanske jag skulle ställa in en längre tid så kanske den inte jagar fokus så?
 

AWid

Aktiv medlem
En fråga lite på sidan om:) Varför använder du över huvud taget AF-S när du kör med tumfokus? När du släpper AF-ON-knappen i AF-C låser ju fokus precis som vid AF-S och man kan komponera om hur som helst utan att fokus ändras. Jag tycker att största fördelen med tumfokus är att man slipper fippla mellan AF-S och AF-C.
 

Mrs C

Aktiv medlem
En fråga lite på sidan om:) Varför använder du över huvud taget AF-S när du kör med tumfokus? När du släpper AF-ON-knappen i AF-C låser ju fokus precis som vid AF-S och man kan komponera om hur som helst utan att fokus ändras. Jag tycker att största fördelen med tumfokus är att man slipper fippla mellan AF-S och AF-C.
Jag använder af-c precis på det sättet, släpper för att sätta fokus och komponerar om, eller håller intryckt när det är saker i rörelse. Men nu testade jag vad som händer vid af-s eftersom det är väldigt svårt att sätta fokus vid minsta rörelse, fokus flimrar väldigt. Vet inte hur jag ska lösa den biten.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag använder af-c precis på det sättet, släpper för att sätta fokus och komponerar om, eller håller intryckt när det är saker i rörelse. Men nu testade jag vad som händer vid af-s eftersom det är väldigt svårt att sätta fokus vid minsta rörelse, fokus flimrar väldigt. Vet inte hur jag ska lösa den biten.
Ok - då missförstod dig:) Om någon annan ev vill pröva på "tumfokus" visar t ex Steve Perry i den här videon hur det funkar. (Ursäkta OT)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Nej, AF-ON är frånkopplat avtryckaren. Jag är medveten och använder kameran så som du beskriver. Menar du separat inställning i menyn?
Varför behöver du i så fall fortsätta hålla in AF-On i AF-S-läget?

Jag menar bara att om man har singelpunkt, automatiskt val av fokuspunkt osv är separata för AF-S och AF-C-lägena. De alternativ som erbjuds är ju till viss del olika.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Varför behöver du i så fall fortsätta hålla in AF-On i AF-S-läget?

Jag menar bara att om man har singelpunkt, automatiskt val av fokuspunkt osv är separata för AF-S och AF-C-lägena. De alternativ som erbjuds är ju till viss del olika.
Jag vet inte varför det fungerar så, men jag har endast bakre AF-ON-knappen aktiverad, jag har gjort den inställningen i menyn av de två val som finns. I AF-C funkar det som det ska, när fokuserar, släpper och omkomponerer, bara att det är svårt att hinna släppa och få fokus när kameran fokuserar eftersom den jagar fokus så det flimmrar.

Ska kolla de olika alternativen. Jag har en fokuspunkt, och komponerar oftast om. Använder jag stativ så flyttar jag den med ratten i bak.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ni har jag ändrat till enbart slutare, jag hade inställt på slutare + fokus, endast AF-ON hade jag redan. Men är det inte lätt att missa fokus med ”Prioritera slutare”?
Jo. Men om man fotar snabba rörelser är en nästan helt skarp bild bättre än ingen. Kameran kan vara väl strikt i vad den tolkar som skarp. Använder man AF-C mest för stilla motiv kan det vara en fördel att ställa om till att prioritera fokus. Av den anledningen har flera kameror möjlighet att ha olika prioriteringar för första och efterföljande bilder. Då kan man prioritera fokus på första bilden i en serie och slutaren på efterföljande.
 

LasseGurra

Aktiv medlem
Ni har jag ändrat till enbart slutare, jag hade inställt på slutare + fokus, endast AF-ON hade jag redan. Men är det inte lätt att missa fokus med ”Prioritera slutare”?
Du måste ha prioritera slutare för annars funkar det inte när du släpper AF-ON knappen och komponerar.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Jo. Men om man fotar snabba rörelser är en nästan helt skarp bild bättre än ingen. Kameran kan vara väl strikt i vad den tolkar som skarp. Använder man AF-C mest för stilla motiv kan det vara en fördel att ställa om till att prioritera fokus. Av den anledningen har flera kameror möjlighet att ha olika prioriteringar för första och efterföljande bilder. Då kan man prioritera fokus på första bilden i en serie och slutaren på efterföljande.
Ok! Jag fotar mest porträtt och landskap. Synd man inte har den smarta möjligheten i min kamera, det låter toppen!
 

Mrs C

Aktiv medlem
Du måste ha prioritera slutare för annars funkar det inte när du släpper AF-ON knappen och komponerar.
Då är det kanske grunden till hela min problematik, förutom den med Sigmaobjektivet. Så man har alltid den inställningngen när man använder AF-ON?
Alltså om man vill kunna komponera om och behålla fokus?
 
ANNONS