Annons

Fotopapper för svart-vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
Jag köpte för några år sedan ett paket Ilford galerie prestige Gold mono silk (270 g) på fotomässan och är otroligt nöjd med de svartvita utskrifter jag gjort på det papperet. Nu är det slut i min kartong men finns inte att beställa längre.
Vad kan fungera som värdig ersättare?
Jag funderar på om Ilford Galerie prestige smooth gloss kan fungera?
 

ebarile

Aktiv medlem
Papper för svartvitt

Mats!

Jag har stor erfarenhet av både de papper du nämner. Har skrivit ut över tusen bilder i A4-storlek på Gold Mono Silk plus gjort slut på ett stor antal rullar av detta papper (har fortfarande ett antal kartonger och rullar kvar). Till detta kommer att jag använder Prestige Smooth Gloss som ett slags standardpapper i A4-storlek och på rulle. Jag köper Prestige Smooth Gloss i förpackningar om 250 A4-papper samt, som sagt, på rulle. Med detta sagt anser jag att svaret på din fråga är att du mycket väl kan ersätta Gold Mono Silk med Prestige Smooth Gloss. Under förutsättning att du använder rätt profiler för papperen (egna, Ilfords eller från tredjepart) kommer skillnaderna inte vara speciellt stora. Man måste dessutom titta på utskrifterna samtidigt för att kunna notera skillnaderna (vilket normalt sett ingen gör).

Enklast är väl att du beställer en ask med 25 papper, skriver ut bilder som du tidigare skrivit ut på Mono-papperet på dessa och jämför.

Det finns naturligtvis andra blanka papper som ger fina svartvita utskrifter samtidigt som det säkert finns många som har åsikter i frågan. Vad jag har sagt bygger på mina erfarenheter efter tusentals utskrifter. Det vill säga praktiska erfarenheter, inte teoretiska. Notera dock att i slutänden är som jag nämnde pappersprofilerna, skrivaren osv, jämte papperet, avgörande faktorer för ett lyckat resultat.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Mats!

Jag har stor erfarenhet av både de papper du nämner. Har skrivit ut över tusen bilder i A4-storlek på Gold Mono Silk plus gjort slut på ett stor antal rullar av detta papper (har fortfarande ett antal kartonger och rullar kvar). Till detta kommer att jag använder Prestige Smooth Gloss som ett slags standardpapper i A4-storlek och på rulle. Jag köper Prestige Smooth Gloss i förpackningar om 250 A4-papper samt, som sagt, på rulle. Med detta sagt anser jag att svaret på din fråga är att du mycket väl kan ersätta Gold Mono Silk med Prestige Smooth Gloss. Under förutsättning att du använder rätt profiler för papperen (egna, Ilfords eller från tredjepart) kommer skillnaderna inte vara speciellt stora. Man måste dessutom titta på utskrifterna samtidigt för att kunna notera skillnaderna (vilket normalt sett ingen gör).

Enklast är väl att du beställer en ask med 25 papper, skriver ut bilder som du tidigare skrivit ut på Mono-papperet på dessa och jämför.

Det finns naturligtvis andra blanka papper som ger fina svartvita utskrifter samtidigt som det säkert finns många som har åsikter i frågan. Vad jag har sagt bygger på mina erfarenheter efter tusentals utskrifter. Det vill säga praktiska erfarenheter, inte teoretiska. Notera dock att i slutänden är som jag nämnde pappersprofilerna, skrivaren osv, jämte papperet, avgörande faktorer för ett lyckat resultat.
Jag har en Canon Pixma Pro 9000 Mk II A3+ skrivare, använder Canons originalpatroner och brukar skriva ut färgbilder på Canons Pro Platinum A3+ papper - och är nöjd med resultatet.

Nu har jag för avsikt att börja skriva ut svartvita bilder - givet den hårdvara jag har, bör jag byta papper t.ex. till,Hahnemühle Baryta,A3+, eller något annat som du rekommenderar ovan?

Att lämna in för utskrift t ex t Crimson blir dyrt, uppemot 300-400 spänn per bild...jag tänkte försöka skriva ut ett 20-tal bilder för en ev utställning...

Goda råd emotses!!
/B
 

ebarile

Aktiv medlem
Jag har en Canon Pixma Pro 9000 Mk II A3+ skrivare, använder Canons originalpatroner och brukar skriva ut färgbilder på Canons Pro Platinum A3+ papper...

/B
Jag har ingen direkt erfarenhet av vare sig den skrivare eller det Canon-papper du använder. Jag har använt Canons 17-tumsskrivare (1000) en del och tycker att den i alla fall ger bra svartvita utskrifter. Hahnemühle-papperet du nämner har jag erfarenhet av och det är utmärkt papper. Min erfarenhet är i och för sig att ett papper man tycker om fungerar såväl för svartvitt och färg. "Specialpapperet" för svartvita utskrifter som nämndes i inledningen av denna tråd gav även ok färgutskrifter (det har hänt att jag av misstag glömt byta papper i skrivarna).

I ditt läge skulle jag testa. Det brukar finnas olika typer av "testpack" från papperstillverkarna. Hahnemühle har det, även om jag är osäker på vad som ligger i de olika testpacken.

Viktigast är dock att du har rätt skrivarprofiler för det papper du använder. Det är en förutsättning för att utskrifterna ska bli som du vill ha dem. Naturligtvis tillsammans med en skrivare som är tillräckligt bra för, i ditt fall, svartvita utskrifter. Canons 1000-skrivare som jag testade var det, vilket betyder att det finns goda förutsättningar för att även din skrivare ska vara det.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
ebarile;2255578 Viktigast är dock att du har rätt skrivarprofiler för det papper du använder. Det är en förutsättning för att utskrifterna ska bli som du vill ha dem. Naturligtvis tillsammans med en skrivare som är tillräckligt bra för sa:
Tack för svaret!
Dessutom:
Finns det något bra sätt att testa att det blir rätt, dvs för att slippa offra flera hela A3+ ark innan man är säker på att utskriften blir bra, kan man ev klippa ett ark i remsor eller mindre bilder osv??
/B
 

ebarile

Aktiv medlem
Tack för svaret!
Dessutom:
Finns det något bra sätt att testa att det blir rätt, dvs för att slippa offra flera hela A3+ ark innan man är säker på att utskriften blir bra, kan man ev klippa ett ark i remsor eller mindre bilder osv??
/B
Testarken man kan köpa är oftast i storlek A4. Ett A3+-ark kan du dela på mitten och sedan skriva in storleken i programmet du använder för utskrift. Eller "putsa till det" så det blir ett A4 (då finns storleken som standard i programmet). Om din skrivare klarar A5 (vilket den nog gör) är det bara att fortsätta att skära ned dina ark till rätt storlek. När du har din bild klar i redigeringsprogrammet kan du säkert välja att anpassa utskriften till pappersstorleken (för att slippa skala om bilden). Var noga med att ställa in rätt pappersstorlek i programmet du använder för att slippa att skrivaren börjar "blinka rött" och allt hänger sig.

Teoretiskt kan man göra "remsor", men det känns som onödigt arbete med de inställningar som måste göras för att det ska fungera tillfredsställande. Observera att det jag skriver bygger på min erfarenhet och mitt arbete. Om det exempelvis finns någon som vet hur man gör "remsor" på ett enkelt sätt kanske de hör av sig.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Testarken man kan köpa är oftast i storlek A4. Ett A3+-ark kan du dela på mitten och sedan skriva in storleken i programmet du använder för utskrift. Eller "putsa till det" så det blir ett A4 (då finns storleken som standard i programmet). Om din skrivare klarar A5 (vilket den nog gör) är det bara att fortsätta att skära ned dina ark till rätt storlek. När du har din bild klar i redigeringsprogrammet kan du säkert välja att anpassa utskriften till pappersstorleken (för att slippa skala om bilden). Var noga med att ställa in rätt pappersstorlek i programmet du använder för att slippa att skrivaren börjar "blinka rött" och allt hänger sig.

Teoretiskt kan man göra "remsor", men det känns som onödigt arbete med de inställningar som måste göras för att det ska fungera tillfredsställande. Observera att det jag skriver bygger på min erfarenhet och mitt arbete. Om det exempelvis finns någon som vet hur man gör "remsor" på ett enkelt sätt kanske de hör av sig.
Stort tack för ditt svar! Det kommer att vara värdefullt att dra nytta av din erfarenheter när jag kommer till skott!
mvh
/B
 
ANNONS