Annons

Höghastighetsfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Kopplings schemat var det inget krångligt med tycker jag... en sådan bygger jag lätt!

Värre är det med luftgeväret.. sådant äger jag inget.

jag vet inte om det framgick av den där ritningen... men kretsarna triggas och ser till att blixten fyras av först när den där metallfolien blir bortskjuten.. med andra ord så måste man skjuta igenom den. Sedan så fanns det, på kretskortet, en trimpotensiometer.. förmodligen så finjysterar man det hela med den.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Kul ide.
Jag kommer att tänka på ett stroboskop, dvs en apparat som blixtrar hela tiden. Används för att se en roterande motordel som då står still om blixtfrekvensen är lika med varvtalet.
Man kan exvis ha 50 bixtar per sekund för att se en motor stå still som snurrar med 3000 varv per minut.
Med konitnuerligt blixtrande kunde man få flera bilder av kulan som rör sig fram till målet. Dvs med öppen kamera.
men troligen går det för sakta och stroboskopet ger nog för låg ljusstyrka.
Det finns ju stroboskop för diskobruk, de är starkare och kan ge måmnga bilder av en männskiska som rör sig. Långsammare förlopp än ett skott.

Elektroniken väntar med blixten så länge att kulan har gjort sitt job, dvs kommit fram och sprängt tomaten. det är tiden mellan att kulan utlöser tills den är vid rätt ställe man justerar med elektroniken.

Beroende på skottavstånd och utgångshastiget
behövs en kort fördröjning.

Ett luftgevär har en utgångshastighet på dryga 100 meter per sekund, därför tar det 10 ms (millisekunder) att komma en meter.
10 ms är en hundradels sekund. Vilket är den tid elektroniken bör kunna justeras till.
Givetvis tar det en tid inna blixten tänder från det att den utlösts, den tiden minskar våran 100 del.
 

PITCH

Aktiv medlem
ROYSAN skrev:
Kul ide.
Jag kommer att tänka på ett stroboskop, dvs en apparat som blixtrar hela tiden. Används för att se en roterande motordel som då står still om blixtfrekvensen är lika med varvtalet.
Man kan exvis ha 50 bixtar per sekund för att se en motor stå still som snurrar med 3000 varv per minut.
Med konitnuerligt blixtrande kunde man få flera bilder av kulan som rör sig fram till målet. Dvs med öppen kamera.
men troligen går det för sakta och stroboskopet ger nog för låg ljusstyrka.
Det finns ju stroboskop för diskobruk, de är starkare och kan ge måmnga bilder av en männskiska som rör sig. Långsammare förlopp än ett skott.

Elektroniken väntar med blixten så länge att kulan har gjort sitt job, dvs kommit fram och sprängt tomaten. det är tiden mellan att kulan utlöser tills den är vid rätt ställe man justerar med elektroniken.

Beroende på skottavstånd och utgångshastiget
behövs en kort fördröjning.

Ett luftgevär har en utgångshastighet på dryga 100 meter per sekund, därför tar det 10 ms (millisekunder) att komma en meter.
10 ms är en hundradels sekund. Vilket är den tid elektroniken bör kunna justeras till.
Givetvis tar det en tid inna blixten tänder från det att den utlösts, den tiden minskar våran 100 del.
Kanske egentligen ingen bra ide eftersom bilder blir kanske blir tagen mellan två blixtar då....

Men vad jag har förstått av han som gjort experimentet så har han slutaren öppen någon sekund... eller en halv...
 

markusd

Aktiv medlem
Någon som vet om samma konstruktion gäller för de flesta blixtar? Har en Sigma EF 500-DG, går det?

/Markus
 

Goro

Aktiv medlem
PITCH skrev:
Kanske egentligen ingen bra ide eftersom bilder blir kanske blir tagen mellan två blixtar då....

Men vad jag har förstått av han som gjort experimentet så har han slutaren öppen någon sekund... eller en halv...


det han gjorde var helt enkelt att öppna slutaren (teoretiskt sett hur länge som helst, men i detta fellet 4-6s).
Eftersom lådan är helt mörk kommer blixtens brinningstid i detta fallet fungera som slutaren vid vanlig fotografering.

Genom att använda strobe kan man får ett förlopp i en o samma bild, ofta använt i fysiklitteratur.
 

Naqilja

Aktiv medlem
Jarl,

har du någon bild på din anordning, alltså hur du fäst dina trigger-trådar i blixten till exempel?

Om jag förstått rätt är det iprincip bara långa ståltrådar du dragit till blixten, och när de slås ihop av kulan från luftgeväret kortsluts blixten och fyrar av blxten, som blir "exponeringen" fastän slutaren varit uppe hela tiden?
 

Lothar Marunga

Aktiv medlem
Intressant läsning. Har själv funderingar på att testa, då i och för sig i skarpt läge (colt 45, vattendunk alt skrotad TV och Casio F1).
Men det får bli lite ljusare först eftersom det blir utomhus i befintligt ljus utan blixt.

lm
 
ANNONS