Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilkyrkogården i Uppland "stängd"

Produkter
(logga in för att koppla)

rockmaster

Aktiv medlem
Hej alla fotovänner!

Det har skrivits en del om detta ställe på sistone, och det verkar bli mer och mer populärt att ta sig dit ut för att ta bilder på de rostande bilarna.

Av olika anledningar kom jag nyligen i kontakt med den som faktiskt äger bilarna, och jag tog på mig att föra vidare lite hur det ligger till med denna "bilkyrkogård".

Det som vanligtvis beskrivs som en bilkyrkogård är egentligen en mans privata samling av veteranbilar, dock kan man väl säga att han haft ett lite märkligt sätt att förvara dem på. Mannen har, trots många påstötningar från bilentusiaster, vägrat att sälja även den minsta del eller bit från sin "samling". Därför har han även gjort sitt bästa för att hålla folk borta från sin mark och sina bilar. Sorgligt nog gick mannen bort för en tid sedan, och kvar är hans fru att ta hand om hans eftermäle. Hon har varit mycket bekymrad och upprörd över den strida strömmen av både fotografer och andra som har tagit sig dit, och den brist på respekt som tyvärr några av dessa har uppvisat. Denna utveckling har resulterat hon beslutat att samtliga bilar kommer att släpas ut ur skogen och skrotas inom de närmsta veckorna. Vissa av bilarna har redan flyttats, som vissa här på fotosidan har sett.

Så, man kan sammanfatta situationen med att bilarna står på privat mark och ägarinnan vill inte att någon tar sig dit. Därför kan man anse det som att bilkyrkogården är "stängd".

För att göra allt tydligt så har jag alltså ingen egen anknytning till varken området eller bilarna, utan det var mer av en slump som jag kom i kontakt med detta då jag var uppe och jobbade i trakterna för ett par dagar sedan. Det känns tråkigt att konstatera att vi fotografer har bidragit till att detta fantastiska ställe inte kommer att finnas kvar mera, men så är läget i alla fall. Det skulle vara synd om vi bidrog till ytterligare konflikter på platsen.

Hoppas att vi alla kan respektera markägarens önskemål om att få vara ifred på sin gård.
 

erro.se

Aktiv medlem
Trist utveckling, men samtidigt har jag svårt att tro att det är "vi fotografer" som direkt bidragit till detta. Jag kan i.o.f.s. bara tala för mig själv men jag lämnar alltid ett ställe precis som jag finner det. Om en plats känns tillräckligt unik och okänd lämnar jag heller inte ut någon information om var den finns, undantaget om någon jag litar på frågar. Men alla resonerar inte så, och det tar inte lång tid innan en plats blir mer eller mindre allmänt känd. Och då kommer även den trista "svansen" dit, d.v.s. de som inte delar min (och många andras) syn, och istället förstör, snor delar, för platsen vidare i än större kretsar o.s.v. Trist, men på nåt sätt en mer eller mindre oundviklig utveckling av de flesta platser som vi ruin-romantiker gillar. Förr eller senare blir allt känt, särskilt med hjälp av Internet och Google. Samtidigt kan jag förstå frun, det kan inte vara kul att få se den invasion som det verkar ha blivit den senaste tiden.
 

benkar

Aktiv medlem
Är väl tyvärr ungefär samma rutin/händelseutveckling som många ruiner/övergivna platser drabbas av förr eller senare.

Först så kan en plats vara känd i många år av lokalbefolkning och begränsad mängd entusiaster, kännedomen är begränsad till en mindre mängd grupp personer och då fungerar allt i stort sett OK, ingen ägare/ansvarig som märker av några besök.

Men, till sist så kommer en punkt, då information om en plats börjar flöda fritt på publika forums på nätet, och när det blir folkvandring, så slår till sist ägare/ansvarig bakut.

Om jag förstått det hela rätt så har mer lokala fotografer och entusiaster besökt skroten i fråga i mer än 10 år, men inga bilder eller kordinater sipprade ut till någon större krets, och för 10 år sedan var den helt orörd, den röda bygganden var fylld av reservdelar till allt från trampcyklar till motorsågar, men sedan började sakta men säkert slakten, tjuvar stal mängder av reservdelar från byggnaden, och ägaren blev bitter.

Jag hittade dit så sent som för 2 år sedan, efter ett väldigt letande/research, stället var redan då "inte som förr" enligt några fotografer jag sprang på.

Vem/vilka som ställer till det vet jag inte, knappast fotografer, men är väl just det här att platser kommer upp öppet på nätet, som gör att både goda och onda besökare då hittar dit.

Men, är väl så det är numera, med internet så sprids allt med en rasande fart, man får kanske gilla läget och istället vara snabb och hinna dit innan det stängs...

/B
 

Michael f8

Aktiv medlem
Hej alla fotovänner!

Denna utveckling har resulterat hon beslutat att samtliga bilar kommer att släpas ut ur skogen och skrotas inom de närmsta veckorna. Vissa av bilarna har redan flyttats, som vissa här på fotosidan har sett.
Det skulle ha gjort för länge sen, innan hydral-, motor, växellåds-oljor runnit ut och batterier började läcka.
Nej, det är knappast lagligt att ställa upp en mängd fordon för att vitra sönder i naturen.


Michael - Bra fotoplats, men sämre miljövänligt ställe -
 

elohim

Aktiv medlem
Hej alla,
undrar om någon vet hur det gick - är bilkyrkogården bortfraktad och försvunnen nu, eller finns den kvar?
Någon som varit dit och kikat på sistone?
 
ANNONS