Annons

Skärpedjupkalkylator till Iphone

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel W

Medlem
Hej

vill bara tipsa om en skärpedjupkalkylator till iphone.

Det kanske finns fler fotonördar där ute som är ute efter en enkel och lättanvänd tabell. själv har jag aldrig haft en aning om hur mycket brännvidden, bländaren och avstånd påverkar skärpedjupet, har försökt sätta mig in i alla ekvationer och tabeller men lider av "minneguldfisk" men nu är problemet löst.

Depth of field calculator
investering: 7 kr
glädje av appen: 100 %

knacka in brännvidd, avstånd och bländare så får du direkt skärpedjupet både framför och bakom motivet.

Hoppas tipset uppskattas :)
 

wfrank

Aktiv medlem
Tror jag säkert :)

Det finns rätt många, lite oklart vilken du menar (?). Den jag tycker är bäst interfacemässigt av de jag tittat på hittills är DOF plus. Visar förutom DOF, Hyperfokal + FOV/Field of view. Alla ett knapptryck bort.

7 spänn den också.
 

Bilagor

wfrank

Aktiv medlem
Utgår ifrån att de använder standardmässiga resonemang kring DOF och Circle of confusion. Då ska det handla om en utskrift på runt 20x20cm betraktad på 25cm avstånd - och en fysiologisk konstant som anger hur många linjepar per mm ett (bra) öga kan uppfatta. Circle of confusion ställer du indirekt genom att välja kameramodell (/cropfaktor).

Om det är så i DOF Plus har jag inte haft skäl att ifrågasätta, värdena verkar stämma bra vid stora bländare. Formlerna är komplexa men gott om merläsning finns här: http://en.wikipedia.org/wiki/Depth_of_field#Derivation_of_the_DOF_formulas
 

giger

Avslutat medlemskap
Tipset uppskattas mycket

Hej

vill bara tipsa om en skärpedjupkalkylator till iphone.

Det kanske finns fler fotonördar där ute som är ute efter en enkel och lättanvänd tabell. själv har jag aldrig haft en aning om hur mycket brännvidden, bländaren och avstånd påverkar skärpedjupet, har försökt sätta mig in i alla ekvationer och tabeller men lider av "minneguldfisk" men nu är problemet löst.

Depth of field calculator
investering: 7 kr
glädje av appen: 100 %

knacka in brännvidd, avstånd och bländare så får du direkt skärpedjupet både framför och bakom motivet.

Hoppas tipset uppskattas :)
Har inte tänkt på att titta efter just den saken bland Apple Stores miljontals appar så tipset är mycket välkommet!

:) Peter
 

atotowi

Aktiv medlem
Den app jag har, DOFMaster, använder Circles of confusion enligt nedan:

APS film: 0,025 mm
35 mm film: 0,030 mm

För att nu nämna några format...
Intressant det borde vara en kvot 1,5-1,6 mellan värdena...
Om man nu beräknat värdena med en formel baserat på sensordiagonal delat med ca 1500 dvs APS borde ligga närmare 0.020 mm. Annars ger den olika skärpa vid samma utskriftsstorlek och betraktningsavstånd.
 

wfrank

Aktiv medlem
Dom värdena jag använde när jag räknade manuellt (förr i tiden) var 0.02 och 0.03. Det gör Dof Plus också (resultaten är iaf väldigt lika), och gör dessutom skillnad på Nikon APS-C och Canon APS-C (1.5 vs 1.6 cropfaktor). Du kan få formlerna om du vill, har för mig jag approximerade något (skippade då oändligt inträffar och sånt) - och någon konstant var också inblandad. DOF Plus verkar använda dom och själv är jag ganska säker på jag hämtade dom på eng wikipedia.
 

Samuel W

Medlem
Hej

vill bara tipsa om en skärpedjupkalkylator till iphone.

Det kanske finns fler fotonördar där ute som är ute efter en enkel och lättanvänd tabell. själv har jag aldrig haft en aning om hur mycket brännvidden, bländaren och avstånd påverkar skärpedjupet, har försökt sätta mig in i alla ekvationer och tabeller men lider av "minneguldfisk" men nu är problemet löst.

Depth of field calculator
investering: 7 kr
glädje av appen: 100 %

knacka in brännvidd, avstånd och bländare så får du direkt skärpedjupet både framför och bakom motivet.

Hoppas tipset uppskattas :)
appen heter "Dept of Field calcurator". finns en hel del olika appar, har ingen aning vilken som är bäst.

Den appen jag använder så väljer man vilken kamera man plåtar med, har ingen aning ifall det har någon som helst betydelse.


Med tanke på ovanstående diskussion så känner jag att det verkligen var värt 7 kr, :)
 

atotowi

Aktiv medlem
Dom värdena jag använde när jag räknade manuellt (förr i tiden) var 0.02 och 0.03. Det gör Dof Plus också (resultaten är iaf väldigt lika), och gör dessutom skillnad på Nikon APS-C och Canon APS-C (1.5 vs 1.6 cropfaktor). Du kan få formlerna om du vill, har för mig jag approximerade något (skippade då oändligt inträffar och sånt) - och någon konstant var också inblandad. DOF Plus verkar använda dom och själv är jag ganska säker på jag hämtade dom på eng wikipedia.
Värden 0,03 resp 0,02 baserar sig just på sensordigonal delat med 1500.
Ska man vara riktigt noga ska man använda betraktningsdiagonal delat med 1500. Det betyder att om du inte ska betrakta hela bilden (eller nära hela) dvs du croppar den krafting eller gör en större förstoring som man kommer att betrakta i delar. Så behöver du räkna ut hur stor del av bilden som man betraktar och justera cof-värdet.

Så om man gör en större förstoring som betraktaren är tänkt att betrakta nära för att titta på detaljer säg att man då ser 1/9 av bilden (ytmässigt) då har man en sklafaktor på 3 dvs cof på FF borde då vara 0,01 i stället. Den aspekten saknas i många dof-räknare.
Ennan annan aspekt i DOF-räknarna är att de inte heller tar höjd för att olika brännvidder ger olika branta kurvor och olika maxi oskärpa. Så två bilder på samma motiv med samma skärpedjup och lika fördelat i bilden (dvs skärpa/oskärpa i samma delar) tagna med olika brännvidd kommer att ha olika karaktär.

Men känner man till begränsningarna så är de till stor hjälp, kanske framför allt för att räkna fram hyperfokalavstånd.
 

Samuel W

Medlem
Vad skall ni ha dem till?
För mig handlar det om att bilda mig en uppfattning hur mkt avstånd, brännvidd och bländare påverkar skärpedjupet,

exempel - ska plåta barnen från 8-10 meter som är 2-3 meter ifrån varandra i djupet, vilken är den minsta bländaren jag kan använda för att få båda barnen är i fokus och oskarp bakgrunden. Nu kan leka med appen hemma och bilda mig en uppfattning/magkänsla om skärpedjupet, avstånd mm.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Själv tittar jag i sökaren.
Det har funkar bra i över 20års tid.

Fast jag gissar att man kan ha nytta av det om man använder storformat.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
För mig handlar det om att bilda mig en uppfattning hur mkt avstånd, brännvidd och bländare påverkar skärpedjupet,

exempel - ska plåta barnen från 8-10 meter som är 2-3 meter ifrån varandra i djupet, vilken är den minsta bländaren jag kan använda för att få båda barnen är i fokus och oskarp bakgrunden. Nu kan leka med appen hemma och bilda mig en uppfattning/magkänsla om skärpedjupet, avstånd mm.
Då har ju barnen redan gått ut när du tar fram kameran.
 

atotowi

Aktiv medlem

mapem

Aktiv medlem
Jag har android-appen DOFC i min X10, och den fungerar som den ska. Men skam till sägandes har jag aldrig använt den i en fotosituation. Det är för krångligt och tar för lång tid. Förr fanns det oftast skärpedjupsskala på objektivet som kunde kasta ett snabbt öga på. Det kanske det gör fortfarande på fasta gluggar (dock inte på de jag har).
 

Samuel W

Medlem
Då har ju barnen redan gått ut när du tar fram kameran.
Jo, om jag ska stega upp avståendet och ställa in kameran efter tabellen är nog barnen/fågeln/rådjuret vid andra sidan skogen när du är klar.

Men likväl som de flesta plåtar och experimenterar i hemmet för att förstå vilka inställningar som är optimalt beroende på ljus mm så fyller denna app samma funktion. du kan experimentera, träna och memorera skärpedjupet på ett enkelt sätt utan att bränna iväg 1000exponeringar och analysera skärpan och djupet framför datorn.

köp och prova, kostar lika mycket som en ask djungelvrål.
 
ANNONS