Annons

Iphone Ljusmätare?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePenguin

Aktiv medlem
Det finns ju en hel del ljusmätare till iPhone nu, är dom något att ha? Dessa finns i nuläget:

-LightMeter

-Pocket Light Meter

-Light Meter Free

-LightMeter Pro

-LuxMeter Pro

-Fancy Light Meter
 

elohim

Aktiv medlem
Jag har inte testat någon av dom, men har svårt att tro att det skulle vara något att ha när flera av iaf iPhone4:s ljusmätare inte fungerar som de ska.

Kanske fungerar det på andra modeller.
 

Surgeon

Aktiv medlem
Har ju svårt att förstå hur de skulle fungera med studioblixtar, då det tydligen är kameran som tar en bild av befintlig ljussättning och räknar fram ett värde.

Fastljus kanske de fungerar på.

Men är det en ljusmätare man behöver så skulla jag shoppa en riktig och inte en 7:- app
 

hornavan

Aktiv medlem
Det är ju bara att prova, finns ett par gratis och en som fått bra betyg (Pocket Light Meter). Lite som att sitta med en kamera i handen och fråga på FS: "Tar den här kameran bra bilder?"
Jag försökte och misslyckades med att vara ironisk, eftersom det står klart att alla som uttalade sig inte har en aning om hur bra eller dålig apparna fungerar. Att uttala sig kaxigt och kategoriskt om sådant man inget vet är typiskt för många här på FS.
Jag har själv inget behov av en extern ljusmätare eftersom histogrammet är den bästa guiden för bra exponeringar.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Jag har "Pocket Light Meter" och finner den bäst av de apps jag testat då den har histogram. Den är även gratis.....

/Niklas
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Ärligt talat så fungerar nog kamerans ljusmätare flera gånger om bättre än appar till iphone eller valfri android telefon. Gå o köp ett 18 % Gråkort och låt modellen hålla upp det och gå sedan nära med kameran och mät upp ljuset. Då har har man även möjlighet att mäta upp vitbalansen.

/Stefan
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Ärligt talat så fungerar nog kamerans ljusmätare flera gånger om bättre än appar till iphone eller valfri android telefon. Gå o köp ett 18 % Gråkort och låt modellen hålla upp det och gå sedan nära med kameran och mät upp ljuset. Då har har man även möjlighet att mäta upp vitbalansen.

/Stefan
Så är det.

Men när jag tar med mig en gammal 6x6 eller 6x9 kamera (Yashica A, Franka Rolfix etc) så är det smidigare att ta med telefonen, som alltid är med ändå, än att släpa med sig en en extra kamera....

/Niklas
 

bengt-re

Aktiv medlem
Jag försökte och misslyckades med att vara ironisk, eftersom det står klart att alla som uttalade sig inte har en aning om hur bra eller dålig apparna fungerar. Att uttala sig kaxigt och kategoriskt om sådant man inget vet är typiskt för många här på FS.
Jag har själv inget behov av en extern ljusmätare eftersom histogrammet är den bästa guiden för bra exponeringar.
Men att ljusmäta med en liten skitkamera i en telefon - självklart fungerar det inget vidare bra och man måste inte testa för att veta att det är dåligt - det finns ju inte ens teoretiska möjlighet att det skall bli bra eftersom man har en för dålig sensor som dessutom inte är lämplig för uppgiften.

Behöver du noggranhet och eller funktion med blixt så köp en riktig ljusmätare istället - de fungerar iaf. Är man snål och inte skall mäta blixtar så duger det gott att använda DSLR dock så har man då problemet med att även dessa varierar en del och optiken har olika stor skillnad mellan F och T stop vilket gör mätningarna lite osäkra.
 

Niklas Groop

Aktiv medlem
Men att ljusmäta med en liten skitkamera i en telefon - självklart fungerar det inget vidare bra och man måste inte testa för att veta att det är dåligt - det finns ju inte ens teoretiska möjlighet att det skall bli bra eftersom man har en för dålig sensor som dessutom inte är lämplig för uppgiften.
.
Ändå funkar det...

Jag kanske inte är tillräckligt teoretisk för att förstå, men rent praktiskt så fungerar det så pass bra att jag får de exponeringar jag vill...

Histogrammet i appen är i stort sett identisk med negativet och det är väl så man vill ha det, eller har jag missat något???

/Niklas
 

olind

Aktiv medlem
Niklas, använder du fortfarande ljusmätaren i telefonen? Tycker du det funkar?

Jag fotar som du ibland med gamla kameror (för att det är spännande). Jag använder sunny 16, telefonen, dslr eller gissar exponeringen.
 

Cobra1965

Avslutat medlemskap
Jag försökte och misslyckades med att vara ironisk, eftersom det står klart att alla som uttalade sig inte har en aning om hur bra eller dålig apparna fungerar. Att uttala sig kaxigt och kategoriskt om sådant man inget vet är typiskt för många här på FS.
Jag har själv inget behov av en extern ljusmätare eftersom histogrammet är den bästa guiden för bra exponeringar.
Bästa någonsin...
 

danlud

Aktiv medlem
Jag har Lumia 920 och jag har en app som heter photographers tool där det bl.a. finns ljusmätare. Den har jag använt med min Rolleicord och Nettar som saknar mätare och den tycker jag har fungerat riktigt bra. Har även jämfört med vad ljusmätaren i min systemkamera gett för värden och har nog stämt. Sen i svåra förhållanden så är säkert värre, men det är det ju även med kamerans ljusmätare. Man måste veta när man ska under/överexponera jämfört med ljusmätningen. Och ingen ljusmätning för blixt...
Ingen proffsutrustning men för hobbybruk har den fungerat okej.
 

Bussmicke

Aktiv medlem
Finns ljusmätare att köpa till Iphone 7? Fram till iPhone 6 hade man hörlursurtaget där man satte i ljusmätaren men det uttaget är borta från iPhone 7.
 
ANNONS