Annons

Bloggportalen förstör rubriker

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag skrev igår ett blogginlägg med denna titel:

"Bokeh" – En studie i oskärpa med mellanformat

I bloggportalen visas denna titel:

"bokeh" – en studie i oskärpa med mellanformat

För mig som språkpolis är det helt oacceptabelt att portalen inför ett språkfel i min rubrik som jag aldrig skulle ha gjort själv. Av någon anledning blir versaler till gemener om man har citattecken eller talstreck framför det inledande ordet.
Jag hoppas på en snabb ändring av detta, då rubriken är extremt viktig för bloggen. Den är själva "förpackningen", och en felstavad rubrik är som en matvara insvept i mögligt papper.
 

Graal

Avslutat medlemskap
På min skärm ser det exakt ut som du själv skrev rubriken?

Edit: Fast inte i portalen förstås, missade det tyvärr. Ja det är ju inte speciellt bra.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Mmm, jo det ligger nog någon kod där för att ta hand om skrikrubriker skrivna med enbart versaler, men en rubrik som din bör ju gå igenom - jag skall kolla på't
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nej, den skapade två fel eftersom det ska vara stor bokstav även efter talstrecket i detta fall. Var nu snäll och lägg dig inte i om du bara är ute efter att bråka, som vanligt.
Stor bokstav har man i normal svenska i början av en mening, inte mitt i. Tankstreck, parentes eller komma är skiljetecken som används i meningar, inte för att markera att en mening är slut och att en ny börjar.

Oavsett detta håller jag med om att det är konstigt att den där portalsidan byter ut vissa tecken mot andra.
 

Makten

Aktiv medlem
Mmm, jo det ligger nog någon kod där för att ta hand om skrikrubriker skrivna med enbart versaler, men en rubrik som din bör ju gå igenom - jag skall kolla på't
Är det inte bättre att helt ta bort den koden? Om folk vill skriva med versaler så är det väl inget problem? Annars är det ju minst lika illa med folk som använder fjörton utropstecken eller frågetecken i varje rubrik (jo, det är en filur som har det som regel i sina rubriker). Det enklaste är att bara låta bli att läsa inlägg där rubriken är kass, för det brukar spegla innehållet:)

Att använda tumtecken är inte heller så snyggt!
GustafE
Det heter citattecken eller citationstecken och har inte ett jota med snyggt att göra.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Citationstecken

Stor bokstav har man i normal svenska i början av en mening, inte mitt i. Tankstreck, parentes eller komma är skiljetecken som används i meningar, inte för att markera att en mening är slut och att en ny börjar.
Det är inte mitt i en mening utan snarast en ny mening. Tankstrecket är en bra uppdelning mellan de två, men har du ett bättre förslag så är det välkommet.

Oavsett detta håller jag med om att det är konstigt att den där portalsidan byter ut vissa tecken mot andra.
Ja, det känns lite konstigt om man inte kan få stå själv för sina eventuella "fel".
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det är inte mitt i en mening utan snarast en ny mening. Tankstrecket är en bra uppdelning mellan de två, men har du ett bättre förslag så är det välkommet.
Punkt, utropstecken och frågetecken är det man brukar använda för att markera att en mening är slut och en ny börjar. I vissa fall fungerar även kolon.

Men i ditt exempel kan jag inte se hur rubriken skulle kunna vara två meningar.
 

Makten

Aktiv medlem
Punkt, utropstecken och frågetecken är det man brukar använda för att markera att en mening är slut och en ny börjar. I vissa fall fungerar även kolon.
Punkt i rubriker är fel om något.

Men i ditt exempel kan jag inte se hur rubriken skulle kunna vara två meningar.
Nähä, det var ju tråkigt. Så länge du inte har några konstruktiva förslag så föreslår jag att du slutar leta upp saker jag skriver att klaga på.
 

Makten

Aktiv medlem
Det var ju ett konstruktivt förslag. Med tankstreck och liten bokstav är det normal svensk syntax.
Det är möjligt, men det ser väldigt skumt ut. Har du något exempel på en sådan rubrik? Att använda tankstreck för att infoga en mening i en annan däremot, bör ju inte inkludera stor bokstav i den inre meningen vad jag vet. Men här har jag använt strecket som en avdelare.

För övrigt har jag tydligen misstagit mig angående citattecken. Jag hade ingen aning om att man kunde få typografiska sådana med tangentbordskombinationer, så jag får tacka Gustaf för påpekandet! Fast något tumtecken är det inte heller;-)

"citat"
″citat″
”citat”

I mitten tumtecken (dubbelprimtecken eller bistecken) och nederst typografiskt citattecken. Frågan är om det alls syns någon skillnad i detta typsnitt.

Tillägg: Uppenbarligen ser man skillnad.
 
Senast ändrad:

jaan v

Aktiv medlem
Frågan är om det alls syns någon skillnad i detta typsnitt.

Tillägg: Uppenbarligen ser man skillnad.[/QUOTE]

Har bloggaren ifråga ngn att säga till om vad gäller val av 'typsnitt' på sidan?
 

elohim

Aktiv medlem
Om nu rätt ska vara rätt; betyder inte begreppet "Nisen Bokeh" "dubbellinjerad" och inte oskärpa?
 

Makten

Aktiv medlem
]Har bloggaren ifråga ngn att säga till om vad gäller val av 'typsnitt' på sidan?
Ja, jag tror faktiskt det. Men jag syftade på om man skulle se någon skillnad på de olika fnuttarna i mitt förra inlägg i tråden:) Skillnad syns, men det går inte direkt att avgöra vilken fnutt som är av vilken typ, och då känns det lite meningslöst att välja en fnutt som är bökigare att skriva än den enklaste sorten. Jag kan dock tänka mig att det syns ganska tydligt i bloggrubriken, som ju är större.

Om nu rätt ska vara rätt; betyder inte begreppet "Nisen Bokeh" "dubbellinjerad" och inte oskärpa?
Jo, det är väl en viss typ av bokeh. Själva ordet bokeh betyder bara oskärpa och används alltså som term när man talar om hur oskärpan ser ut, eftersom den kan se ut lite hur som helst beroende på objektivets konstruktion.
 
ANNONS