Annons

AF-test mellan olika hus och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Har nu ett antal olika hus, V1, D90, D300 och D7000. Skulle vilja göra något enkelt men ändå upprepningsbart test hur snabb AF är särskilt mot mitt äldre 300/4 där, huset också ska ställa in AF (gäller då inte V1). Objektiv blir 300/4 D, 70-300VR och 105/2,8

Har försökt att testa olika inställningar och hus mot flygande fåglar, visst går det men det blir lite slumpartat särskilt om man vil testa lite olika saker.

Inställningar jag skulle vilja testa är:

- AF-S vs AF-C
- en punkt vs 9 eller fler
- 3D vs dynamisk vs auto
- singeltagning vs serie 3 eller serie max
- olika fördröjningar mellan AF justering
- fokus eller slutarprioritet

Någon som har någon bra testset-up, funderar på nummerskyltar på bilar i kanske 50km/h. Men det kanske mer naturligt att hitta massa måsar, då träffytan blir mindre och mer oberäknelig?

Hur är det med AF-S och serietagning, görs det något försök till AF inställning mellan bilderna, eller kör kameran enbart på att buffra bilder? Dvs är det helt idiotiskt att köra AF-S och serie?

Gjorde någon snarlik test med D90 för några år sedan och har för mig att tex 3D funkade inte alls, tror att det beror på att det tar för lång tid att beräkna och flytta fokuspunkter så att singelpunkt fungerar bättre.

Körde en serie bilder med flera fokuspunkter för några dagar sedan, men tycker att det gav också dåligt resultat då jag fick perfekt skärpa på bakgrunden, borde den inte välja den närmaste punkten, eller använder den något majoritetsbeslut?

Hur som helst så är min känsla att flesta bra bilder brukar jag få med en fokuspunkt, singeltagning, fokusprioritet och AF-S, men det är ju egentligen tvärs om vad som egentligen rekommenderas!

Tacksam för både råd och tips för hur man enkelt kan testa sig fram
 
ANNONS