Annons

CANON EF 70-200mm f/4L USM eller annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

KajsaHakansson

Aktiv medlem
Ska köpa nytt objektiv men är grymt dålig på vad som är bra osv, så tänkte jag kunde fråga här.

Funderade på CANON EF 70-200mm f/4L USM (läst mycket bra om det, enda minus jag hört är att det inte har IS och stativfäste inte ingår) först, men börjat tveka nu för den inte har just IS. Finns ett likadant med IS men det kostar ca 5000kr mer, alltså nästan 10tusen.
Hur behövligt är det att ha IS? Är det värt 5000kr mer?

Det jag vill kunna fota är djur, inte husdjur alltså.
Fåglar, om man besöker en djurpark, ödlor, ekorrar, rådjur osv.
Fin skärpa, klara fina färger.

Har ett Sigma DC 50-200mm 1:4-5.6 HSM, aldrig varit nöjd med det, bilderna ser så dassiga och tråkiga ut. Med jobb i photoshop går det ju att rädda bilderna men man får ingen större lust att använda det när dom blir så tråkiga direkt i kameran. Färgerna stämmer inte med verkligheten.
Rädd att bli så besviken igen. Handlar ju om mycket pengar (iallfall för mig..)

Min budget är 7000kr max egentligen.

Tips?
Eller är det för lite pengar för att lyckas få någonting bra?
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
Ska köpa nytt objektiv men är grymt dålig på vad som är bra osv, så tänkte jag kunde fråga här.

Funderade på CANON EF 70-200mm f/4L USM (läst mycket bra om det, enda minus jag hört är att det inte har IS och stativfäste inte ingår) först, men börjat tveka nu för den inte har just IS. Finns ett likadant med IS men det kostar ca 5000kr mer, alltså nästan 10tusen.
Hur behövligt är det att ha IS? Är det värt 5000kr mer?

Det jag vill kunna fota är djur, inte husdjur alltså.
Fåglar, om man besöker en djurpark, ödlor, ekorrar, rådjur osv.
Fin skärpa, klara fina färger.

Har ett Sigma DC 50-200mm 1:4-5.6 HSM, aldrig varit nöjd med det, bilderna ser så dassiga och tråkiga ut. Med jobb i photoshop går det ju att rädda bilderna men man får ingen större lust att använda det när dom blir så tråkiga direkt i kameran. Färgerna stämmer inte med verkligheten.
Rädd att bli så besviken igen. Handlar ju om mycket pengar (iallfall för mig..)

Min budget är 7000kr max egentligen.

Tips?
Eller är det för lite pengar för att lyckas få någonting bra?
Det är aldrig fel med IS. Du kommer förmodligen någon gång vilja fota i lite mörkare miljöer utan att gå upp för mycket i ISO och då kommer den till sin rätt. Du får ett begagnat för din budget.
 

KajsaHakansson

Aktiv medlem
Det är aldrig fel med IS. Du kommer förmodligen någon gång vilja fota i lite mörkare miljöer utan att gå upp för mycket i ISO och då kommer den till sin rätt. Du får ett begagnat för din budget.
Hur mörkt kan det vara utan IS utan att behöva gå upp för mycket i ISO?
När solen håller på att gå ner eller måste det typ vara sen eftermiddag max ?

Såg att du hade det med IS, är du nöjd med det?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Bra

Tror att du kan klara dig utan IS! När man fotar djur är det oftast slutartiden som är kritiskt och vid snabbare slutartider så gör ändå IS ingen skillnad. Med det objektivet kan du köra på full öppning (störst bländare/lägsta bländartal) och ändå få riktigt skarpa bilder. Senare kan du om du vill köpa till en Canonextender 1,4 och få ett 280 mm objektiv som är skarpare än det du har nu vid 200 mm. Kolla bara upp om du har skärpa på nära håll vid full bländaröppning (Exemplaren för ett par år sedan led av oskärpesjukdom när man närmade sig närgränsen) Hoppas Canon har fixat det nu! Det går dock på garanti och jag hade inga problem med att få byta objektiv flera gånger innan jag blev nöjd) Det blir väldigt fina bilder med det objektivet nät skärpan sitter som det ska! Själv kör jag oftast med 400/5,6 utan IS när det gäller fåglar och jag har inga problem med avsaknad av IS trots ännu längre brännvid.
 

KajsaHakansson

Aktiv medlem
Tror att du kan klara dig utan IS! När man fotar djur är det oftast slutartiden som är kritiskt och vid snabbare slutartider så gör ändå IS ingen skillnad. Med det objektivet kan du köra på full öppning (störst bländare/lägsta bländartal) och ändå få riktigt skarpa bilder. Senare kan du om du vill köpa till en Canonextender 1,4 och få ett 280 mm objektiv som är skarpare än det du har nu vid 200 mm. Kolla bara upp om du har skärpa på nära håll vid full bländaröppning (Exemplaren för ett par år sedan led av oskärpesjukdom när man närmade sig närgränsen) Hoppas Canon har fixat det nu! Det går dock på garanti och jag hade inga problem med att få byta objektiv flera gånger innan jag blev nöjd) Det blir väldigt fina bilder med det objektivet nät skärpan sitter som det ska! Själv kör jag oftast med 400/5,6 utan IS när det gäller fåglar och jag har inga problem med avsaknad av IS trots ännu längre brännvid.
Tror du? 5000kr extra för IS är galet mycket tycker jag ju. Och mamma har sagt att jag inte får det för 10tusen, men vill ju inte köpa något billigare sämre bara för det.
Köper jag det för 5000kr kanske jag kan fjäska för mamma och få något macro liknande som hjälper mig att komma närmare med mitt macroobjektiv också ^^

Är extender dyrt? Aldrig hört talas om ens faktiskt, haha. Märks hur amatörig jag är va? Känns ibland onödigt att köpa nya grejer när jag är så dålig på det men få bra bilder med dålig utrustning låter inte så troligt heller.

Inte hört att det kan vara problem med skärpan, finns ju måndagsexemplar men ah.
Ska kolla det så de stämmer om jag köper :) tack för tipset!

Har du objektivet eftersom du sa det blir fina bilder?

Blir bilderna skarpa och fina om man fotar i någon av dom inställningarna som redan finns?
Om man inte hinner hålla på själv tex.

Lite små dumma frågor kanske, men som sagt, förstår knappt inget med sånt här :p
Antar att jag borde försöka lära mig när jag tycker det är så roligt att fota.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Sitter du med en crop-kamera så är EF-S 55-250 mm inte alls dumt och kostar bara runt 2 000 - 2 500 SEK.

Låter lite som att dina bildproblem mer kommer från att du kör jpeg och auto än att objektiven är dåliga. EF-S 55-250 är inte L-kvalite i vare sig konstruktion eller bild, men långt ifrån dåligt.
 

KajsaHakansson

Aktiv medlem
Sitter du med en crop-kamera så är EF-S 55-250 mm inte alls dumt och kostar bara runt 2 000 - 2 500 SEK.

Låter lite som att dina bildproblem mer kommer från att du kör jpeg och auto än att objektiven är dåliga. EF-S 55-250 är inte L-kvalite i vare sig konstruktion eller bild, men långt ifrån dåligt.
Kört provat alla olika med objektivet men ser alltid ut som en dis över typ, en hinna eller liknande. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Men så jag ser färgerna blir absolut inte bilderna med det, känns liksom inte rättvist.
Blir inte klart och fint, inte om man är nära eller långt ifrån det man tar på.
Så känns som det är något med det objektivet. Bilderna blir mycket bättre om jag fotar med 18-55mm och sen zooma in i photoshop än att använda det objektivet.

Men jag kanske gör något fel, jag vet inte.

Hur mycket bättre är L-objektiv? Läst att man aldrig vill byta till något annat efter det, vet dock inte skillnaden mellan de olika själv.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Ja

Tror du? 5000kr extra för IS är galet mycket tycker jag ju. Och mamma har sagt att jag inte får det för 10tusen, men vill ju inte köpa något billigare sämre bara för det.
Köper jag det för 5000kr kanske jag kan fjäska för mamma och få något macro liknande som hjälper mig att komma närmare med mitt macroobjektiv också ^^

Är extender dyrt? Aldrig hört talas om ens faktiskt, haha. Märks hur amatörig jag är va? Känns ibland onödigt att köpa nya grejer när jag är så dålig på det men få bra bilder med dålig utrustning låter inte så troligt heller.

Inte hört att det kan vara problem med skärpan, finns ju måndagsexemplar men ah.
Ska kolla det så de stämmer om jag köper :) tack för tipset!

Har du objektivet eftersom du sa det blir fina bilder?

Blir bilderna skarpa och fina om man fotar i någon av dom inställningarna som redan finns?
Om man inte hinner hålla på själv tex.

Lite små dumma frågor kanske, men som sagt, förstår knappt inget med sånt här :p
Antar att jag borde försöka lära mig när jag tycker det är så roligt att fota.
Tror du klarar dig utan IS! Extendern kan du få från 1000-1500 kr begagnad (inte den nyaste versionen förstås) men den kan du ju spara till och köpa senare. När man köper ett nytt objektiv bör man alltid göra ett skärpetest på full öppning för att kolla så att objektivet är OK. Finns jättemånga trådar här på FS om detta problem.

Jag hade (3 ex) av objektivet men Canon (och deras serviceverkstäder) lyckades inte lösa problemet. Bytte i stället till 70-300L och alla mina problem var borta. Tror dock att jag hade otur eftersom jag inte har hört talas om (mer än en gång) detta sedan dess. Bilderna jag tog på lite längre håll med objektivet blev kanonfina. Gå till recensionsbanken här på FS och klicka sedan på bilder så ser du en massa bilder tagna med objektivet.
 

KajsaHakansson

Aktiv medlem
Tror du klarar dig utan IS! Extendern kan du få från 1000-1500 kr begagnad (inte den nyaste versionen förstås) men den kan du ju spara till och köpa senare. När man köper ett nytt objektiv bör man alltid göra ett skärpetest på full öppning för att kolla så att objektivet är OK. Finns jättemånga trådar här på FS om detta problem.

Jag hade (3 ex) av objektivet men Canon (och deras serviceverkstäder) lyckades inte lösa problemet. Bytte i stället till 70-300L och alla mina problem var borta. Tror dock att jag hade otur eftersom jag inte har hört talas om (mer än en gång) detta sedan dess. Bilderna jag tog på lite längre håll med objektivet blev kanonfina. Gå till recensionsbanken här på FS och klicka sedan på bilder så ser du en massa bilder tagna med objektivet.

Tack så mycket för hjälpen :)

Ja, har kollat där och nästan alla bilder är helt fantastiska.
Så kollar man på dom bilderna kommer jag verkligen inte bli besviken om jag lyckas få några så bra.

Sen sa en annan att det finns något som är mycket billigare som är bra också.
Så jag blir himla velig när jag själv inte förstår skillnaden mellan olika.

Borde helt klart hitta någon som bestämmer åt mig vad jag ska köpa :p
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
Hur mörkt kan det vara utan IS utan att behöva gå upp för mycket i ISO?
När solen håller på att gå ner eller måste det typ vara sen eftermiddag max ?

Såg att du hade det med IS, är du nöjd med det?
Vid 200 mm så är det lätt att det skakar om man är lite darrig på handen som mig. Så givetvis är det olika för alla. Har du möjlighet att gå in i en fotobutik som har testexemplar så be att få testa båda och zooma in till 200 mm så ser du hur mycket du skakar med respektive utan IS. Annars så ska 70-200 utan IS vara precis lika skarpt som det med IS.
Jag är mycket nöjd med mitt. Det levererar riktigt krispiga bilder.
Fotar du mest i bra ljus så fungerar det billigare alternativet minst lika bra.
 

KajsaHakansson

Aktiv medlem
Vid 200 mm så är det lätt att det skakar om man är lite darrig på handen som mig. Så givetvis är det olika för alla. Har du möjlighet att gå in i en fotobutik som har testexemplar så be att få testa båda och zooma in till 200 mm så ser du hur mycket du skakar med respektive utan IS. Annars så ska 70-200 utan IS vara precis lika skarpt som det med IS.
Jag är mycket nöjd med mitt. Det levererar riktigt krispiga bilder.
Fotar du mest i bra ljus så fungerar det billigare alternativet minst lika bra.
Jag darrar rätt mycket jag med, speciellt när man måste hålla still så brukar man darra ännu mer känns det som.

Får ta och gå till en affär och prova dom. Tack för tipset!
 

MixPix

Aktiv medlem
IS-modellen är dessutom vädertätad och något skarpare, om det sen är värt de extra pengarna är ju en anna fråga... :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Ett begagnat 4/70-200mm L brukar man få för 3500-3700 kr.
Du får lägga till ca 3000 kr extra för att få ett begagnat med IS.

Bägge objektiven är mycket bra så du behöver inte fundera på någon kvalitetsskillnad.
Stabiliseringen är bra när motiven är stilla, när de rör på sig så gör IS ingen nytta.

Jag har haft ett ex. utan IS och nu ett med IS. Bägge fungerar perfekt.
Dessa zoomar har Canons L-skärpa med en briljans som de flesta andra zoomar saknar.
Dessutom är autofokusen outstanding bra.
Snabba rörelser är inget problem om man har ett bra kamerahus också:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/301578/2931138.htm
EF 4/70-200mm L IS med EOS 7D.
 
ANNONS