Annons

Tillstånd för försäljning av konsertbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Nyström

Aktiv medlem
Hej!

Om man fotograferar en konsert där det är fritt att fotografera, måste man då ha artisten/bandets tillstånd för att sälja bilderna på exempelvis en bildbyrå?

/Peter
 

iSolen.se

Guest
Du menar alltså att man kan ha tillåtelse att fota bäst man vill men inte göra vad man vill med bilderna?
Märkligt.
Så är det ju på stan, du kan fota i princip vad du vill men du kan t ex inte publicera kränkande bilder, sälja kommersiella bilder med igenkänningsbara personer utan model release osv osv.

Om det är en konsert har du ingått avtal med dem iom biljetköpet. Står det att du får fota och därefter blogga men inget annat får du snällt följa dessa regler.
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
Så är det ju på stan, du kan fota i princip vad du vill men du kan t ex inte publicera kränkande bilder, sälja kommersiella bilder med igenkänningsbara personer utan model release osv osv.

Om det är en konsert har du ingått avtal med dem iom biljetköpet. Står det att du får fota och därefter blogga men inget annat får du snällt följa dessa regler.
Det var det jag misstänkte. Måste vara ett himla meckande för konsertfotograferna då.
Tack för svaret!
 

ErlandH

Aktiv medlem
Så är det ju på stan, du kan fota i princip vad du vill men du kan t ex inte publicera kränkande bilder, sälja kommersiella bilder med igenkänningsbara personer utan model release osv osv.
Nej, så är det inte. Att publicera "kränkande" bilder är tillåtet, utom på nätet där det kan vara ett brott mot PUL. Att sälja "kommersiella" bilder är tillåtet. För att använda bilder på personer i reklam krävs dock tillstånd.
 

iSolen.se

Guest
Nej, så är det inte. Att publicera "kränkande" bilder är tillåtet, utom på nätet där det kan vara ett brott mot PUL. Att sälja "kommersiella" bilder är tillåtet. För att använda bilder på personer i reklam krävs dock tillstånd.
Privatpersoner brukar inte publicera på annat sätt än på nätet så det var underförstått.

Du får sälja vilka bilder du vill men det är ju att luras om köparen sen inte får använda dem pga avsaknad model release eller om det bryter mot ett avtal med någon arrangör.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Privatpersoner brukar inte publicera på annat sätt än på nätet så det var underförstått.
Nu funderade ju TS på att sälja bilder genom en bildbyrå, så då kan man nog tänka sig att det handlar om andra typer av publiceringar också. För övrigt har jag svårt att tänka mig att konsertbilder på en artist skulle kunna vara kränkande i lagens mening.
 

iSolen.se

Guest
Nu funderade ju TS på att sälja bilder genom en bildbyrå, så då kan man nog tänka sig att det handlar om andra typer av publiceringar också. För övrigt har jag svårt att tänka mig att konsertbilder på en artist skulle kunna vara kränkande i lagens mening.
Då är det ju någon annan som gör publiceringen och den parten är säkert intresserad av det inte föreligger något avtalsbrott.
 
ANNONS