Annons

Varför efterbehandla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tolkningen av datat från bildsensorn görs när JPEG-filen skapas. Om jag tolkade(!) iSolen rätt så syftade han på att man inte behöver göra tolkningar för att presentera data från en färdig JPEG-fil.
Jo, mycket tolkningar här :)

Jag håller helt med om att tolkningen av en jpeg-fil är hyfsat (men inte helt) standardiserad. Men sensorn lämnar ju inte ifrån sig färdiga jpeg-filert, alltså sker det en tolkning på vägen till en jpeg-fil. Om den tolkningen sker med programvara inbyggd i en kamera eller i en dator av något slag spelar ingen större roll.

Det håller jag med om. Jag vet inte riktigt varifrån den missuppfattningen kommer, men misstänker att den har sin grund i felaktiga analogier mellan filmfotograferande och digitalt fotograferande.
Jo, även på filmtiden hade vi ju många led av tolkningar mellan exponering och en färdig bild - val av film, val av framkallningsprocess osv.
 

afe

Aktiv medlem
Vill man röra till det ytterligare, och det vill man förstås, så måste man ju kombinara tolkning och presentation av jpeg-filen (oavsett om den ska skrivas ut på papper eller visas på bildskärm). På min dator är Firefox t.ex. den enda webbläsare som konsekvent visar dessa filer rätt (om man med rätt avser att de ser likadana ut som i Lightroom eller Photoshop); Chrome och IE 11 har en del hyss för sig, liksom också de inbyggda bildvisarna i Windows 8.1.

Jpeg är en standard för filformat och inget annat. Den kan innehålla information om hur bilden ska presenteras, och i den bästa av världar stämmer det någorlunda väl med hur fotografen tänkt sig, men den innehåller inget om hur råfilen den skapades från ska tolkas.

Jag fotograferar alltid i råformat, och det går för mig alltid fortare än om jag skulle ställt in alla parametrar i kameran för att få en så färdig jpeg som möjligt. Tar jag många bilder vid samma tillfälle kan jag enkelt göra en bild färdig, och sedan kopiera alla framkallningsinställningar till resten av bilderna.

En del fotografer föredrar att ställa in kameran i stället, och det är ju inget fel med det heller; det är dock också bildbehandling :)
 

Photocon

Aktiv medlem
Skulle nog rekommendera .psd-formatet istället. Är lite kompaktare och har lite mindre strul med visningen i vissa bildvisningsprogram.

Dessutom är .psd garanterat förlustfritt vilket tiff inte är. Tiff är ju en öppen standard där tex jpeg eller zip kan användas men det förra är som vi vet inte förlustfritt. Är det man själv som skapar filen så ser man förstås till att hålla fingrarna borta från kompressionsknappen.
Jo, det stämmer. Men som skrivet var riktade sig inlägget till nybörjare (eller sådana som är lite vana fotografer men inte vill pula med raw filer) och jag utelämnade psd p g a att många sitter sannolikt endast med det program som följde med kameran eller rentav bara bildvisare med roterings-skalningsmöjlighet. Tror inte merparten av den kategorin har Photoshop.

//Lennart
 

snap01

Aktiv medlem
varför man ska bildbehandla? för att kunna välja (film) när du kör raw. Förut på analoga tiden då slängde du i en rulle velvia om du ville ha bra tryck i färgerna i dag om du kör raw får du välja (film) i bildbehandlingen.

Kör du jpg kan du ibland välja färdiga (filmer) som i vissa fall är riktigt bra annars kan du oftast fininställa din egen (film) i kameran.

Sedan är det som med allt mycket en smaksak med bildbehandlingen precis som när man valde film på analoga tiden. Vill man köra helt korrekt utan något som sticker ut kör man provia film o får bilder som liknar Hans Strand korrekta men kanske lite tråkiga ;)
oavsett en smaksak ska man få en fs bild kör man bara färgmättnads spaken i botten då får man höra (gud vilka fina färger) sedan att det inte går att trycka skiten är en annan femma ;)
 

afe

Aktiv medlem
oavsett en smaksak ska man få en fs bild kör man bara färgmättnads spaken i botten då får man höra (gud vilka fina färger) sedan att det inte går att trycka skiten är en annan femma ;)
Det där är en ganska viktigt aspekt också för annat än tryck, och också en anledning att efterbehandla. Vid efterbehandlingen kan man "soft-proofa" bilden för visning på en skärm som klarar t.ex. sRGB eller för utskrift på olika skrivare, och då är det lätt att inse att den där bilden som gör sig finfint på min kalibrerade skärm kommer att te sig helt annorlunda på andra skärmar eller papper.

Detta gäller förstås oavsett om man fotograferat i jpg- eller råformat, men med råformatet är det lättare att pilla till bilden så den fungerar på det visningsmedia man ska använda sig av.
 

iSolen.se

Guest
Jo, det stämmer. Men som skrivet var riktade sig inlägget till nybörjare (eller sådana som är lite vana fotografer men inte vill pula med raw filer) och jag utelämnade psd p g a att många sitter sannolikt endast med det program som följde med kameran eller rentav bara bildvisare med roterings-skalningsmöjlighet. Tror inte merparten av den kategorin har Photoshop.

//Lennart
De flesta, även nybörjare, kör LR som klarar PSD om det måste till ett externt format. De bildvisningsprogram jag använder visar PSD bra men med tiff blir det strul, plus långsamt.
 

Photocon

Aktiv medlem
De flesta, även nybörjare, kör LR som klarar PSD om det måste till ett externt format. De bildvisningsprogram jag använder visar PSD bra men med tiff blir det strul, plus långsamt.
Sorry, jag känner ingen nybörjare som kör LR, men det är ju en skitsak i sammanhanget. Du tycker att PSD är bättre och jag tycker att PSD är bättre. Så det är lugnt.
Freewareprogrammet Irfan View visar alla format.
Däremot känner jag en hel del personer som inte kör jpeg utan har passerat nybörjarstadiet som använder LR för att köra raw.
 

iSolen.se

Guest
Var är det beskrivet hur en jpeg-fil skall tolka vitbalansen i blandljus? På vilket sätt är det standardiserat vilka nivåer av tonkurvan som skall tryckas uppåt och vilka som skall dämpas? Hur vet jpeg-konverteringen vilken ton teglet i Stockholm stadhus skall ha i eftermiddagssol?
Jpegstandarden beskriver hur en jpgbild ska visas. Det finns ingen koppling tillbaka till kameraegenskaper eller bilddito inställningar som tex vitbalans. Sånt har inte med hur jpegfilen presenteras utan är redan klart i ett tidigare led

Bildvisningsprogram behöver inte bekymra sig om bildens upphov, bara ledet från bildfil till bild på skärm.

Det sista exemplet jag nämnde kan låta tramsigt, men eftersom jag regelbundet har travat ned till Statdshuset med sammanlagt närmare ett hundratal testkameror de senaste fem åren kan jag intyga att olika kameror ger högst olika tolkning (i jpeg-filerna) av hur det teglet ser ut i ungefär likartat ljus. Det märks extra tydligt när man fotar med 4-5 kameror i ett jämförande test.

Så om det nu finns en standard för färgrendering i jpeg så följs den mycket dåligt :)

Kamerornas inbyggda process från RAW-> jpegbilder har inget att göra med hur jpegbilder presenteras, bara hur teknikerna tycker en blir bäst generellt omvandlad till jpeg, inget mått på t ex färgkorrekthet.

Jag tror tvärtom att standarden för hur jpegfioler tolkas följs väldigt väl med undantag för att en del ignorerar färgprofilerna.

Det skiljer som sagt lika dramatiskt mellan olika råkonverterare i olika kameror också.

Hur du än vrider och vänder på saken så är det du ser i en jpeg-fil (oavsett om den renderats i en kameras råkonverterare eller i en dator) resultatet av en tolkning av rådata. Hur den tolkningen ser ut styrs av val som människor gjort.
Nja. Återkommer.
 

iSolen.se

Guest
Sorry, jag känner ingen nybörjare som kör LR, men det är ju en skitsak i sammanhanget. Du tycker att PSD är bättre och jag tycker att PSD är bättre. Så det är lugnt.
Freewareprogrammet Irfan View visar alla format.
Däremot känner jag en hel del personer som inte kör jpeg utan har passerat nybörjarstadiet som använder LR för att köra raw.
Jag får problemet att tiff-filer visas som flera bilder...plus som sagt att det går trögt, mer än vad storleken borde ge.
 

cango

Avslutat medlemskap
Jag undrar hur folk gör för att exakt minnas varje fototillfälle - där ljus/skugga/färgmättnad och kontrast noga memoreras för att sedan återskapa allt detta från det egna minnet - som en vandrande kalibrator, typ. Framför allt när man kanske inte redigerar sina bilder några timmar efter foto togs. Önskar jag hade ett sånt minne..
;-)
 

afe

Aktiv medlem
Jag får problemet att tiff-filer visas som flera bilder...plus som sagt att det går trögt, mer än vad storleken borde ge.
Vissa insticksprogram, som det väldigt populära Nik Collection, fungerar inte fullt ut med PSD. Jag har dock aldrig upplevt det som speciellt trögt.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag undrar hur folk gör för att exakt minnas varje fototillfälle - där ljus/skugga/färgmättnad och kontrast noga memoreras för att sedan återskapa allt detta från det egna minnet - som en vandrande kalibrator, typ. Framför allt när man kanske inte redigerar sina bilder några timmar efter foto togs. Önskar jag hade ett sånt minne..
;-)
Tveksam om jag skulle vilja ha det.
Jag skulle troligtvis bli besviken på att inte en enda bild avbildar det jag kom ihåg
;)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jpegstandarden beskriver hur en jpgbild ska visas. Det finns ingen koppling tillbaka till kameraegenskaper eller bilddito inställningar som tex vitbalans. Sånt har inte med hur jpegfilen presenteras utan är redan klart i ett tidigare led

Bildvisningsprogram behöver inte bekymra sig om bildens upphov, bara ledet från bildfil till bild på skärm
Jag missförstod dig, det här att du pratade om hur en jpeg-bild visas fattade jag inte - jag trodde du pratade om hur den skapades. Sorry för det :)

Jag har tidigare stött på människor som på tror att även hur en jpeg-bild skapas följer någon slags standard, vilket då enligt deras mening skulle innebära att en jpeg-bild direkt från en kamera utgör någon slags norm för hur en bild "verkligen" ser ut.
 

Curt L

Aktiv medlem
Frågan ställs, varför efterbehandla?

Bild från Bornholm, Nikon D40 med kitobjektiv
Med utgångspunkt från din exempelbild, skulle jag nog valt att räta upp horisonten, fixa till kitobjektivets kuddformiga distorsion och även lättat upp igensotade skuggpartier något.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Lite korrigering av distorsion vore nog på sin plats, samt att se till att horisonten är horisontell.
Annars var det en rätt bra bild!
Kan väl lägga till att förutom vattnet rinner ut i högerkanten och att fotografen också vill visa på att jorden är rund, så har fotografen också dragit i färginställningarna ock kontrasten i kamerans inställningar.
Det gör att stenen i högerkanten samt skuggan av grenarna är sotsvarta på en kalibrerad skärm.
Detta kan fixas på en minut i efterbehandling.
 

ehrsa

Aktiv medlem
1 Ta det inte personligt Jan, Din text är med i egenskap av alla som uttrycker den.
Ta det inte personligt, men jag förstår nog inte vad du skriver..

7 Menar ni verkligen att era ögon såg ngt annat än det som presenteras av kameran?
Näe, knappast något annat vad gäller motivet.. Däremot kanske t.o.m "mer" än vad mina ögon hann att uppfatta!

8 Menar ni att kameran inte presenterar det ni kände när ni fotograferade? För det är ngt helt annat.
Hmm.. "Kände"? Det lät konstigt, näe jag menar så enkelt som det jag såg!

9 VAD är det dessa kameratekniker har lagt till?
Hmm.. Igen! Jag tror snarare på "tvärtom", det som dom INTE lyckats lägga till, i tekniken. Det är helt enkelt deras tillkortakommanden och brister i den rent fysiska tekniken som gör att så många bilder ofta inte blir så bra som jag vill! Men däremot så går det ofta att rätta till mycket av "felen" i datorn i efterhand, tack för det!

Mvh!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Processorn i en kamera är en liten ganska avancerad dator men jämfört med vad som sitter i en persondator en liten dvärg. Det program som styr hur den framkallar bilden från raw till jpeg måste också vara ett litet program.
Dessutom begränsat i vad det kan utföra. Det är ingenjörerna hos kameratillverkaren som bestämmer vad den skall göra och hur den gör det.

Personligen blir jag t.ex. alltid störd på brusreduceringen. De vet att folk är pixelpeeepers. Det gör de brusreducerar oftast för mycket även om man ställer reglaget på noll.
En bild kan ha en hel del brus kvar utan det stör vid normalt betraktande eller skriver ut bilden.
Den som är nöjd med sina jpegbilder får gärna fortsätta med det.

Själv fotar jag gärna i raw och tar sedan hjälp av processorkraften i en dator och med programvara som har betydligt mer avancerade algoritmer samt ger hur många alternativ som helst att förändra bilden enligt mitt önskemål.

Inget av det är mer rätt eller fel. Det är helt enkelt en smaksak hur man vill göra.
Så låt var och en bli salig på sin tro:)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Var idag och lyssnade på Paul Nicklen som bland annat jobbar för National Geographic.
Han nämnde bland annat att National Geographic kräver de lämnar in raw-filen tillsammans med sina redigerade raw-filer. Detta för att kunna de skall kunna avgöra att blide inte är manipulerad enligt deras regler.
De reglerna är helt enkelt att man inte för lägga till eller ta bort något ur en bild.
Det har man mindre chanser att kolla i en JPEG.

Att det sedan också går att manipulera en raw-fil om man har tillräcklig kunskap och verktyg är en annan femma.

Skulle man bli ertappad med att bryta mot deras regler är man aldrig mer välkommen tillbaka.
 
ANNONS