Annons

Telecompressor?

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Jag läste just om Nikons E-serie som tydligen var balla kameror någon gång på 1990-talet. De hade den lilla finnessen med inbyggd telecompressor (en omvänd telekonverter) som skalade ner bilden från småbildsformat (24x36mm) till att passa en 2/3" sensor. Det gjorde att man "slapp" en beskärningsfaktor på 4 och i gengäld vann ljusstyrka och tydligen skärpa också.

Varför ser man inga sådana för dagens APS-C eller micro4/3-kameror? Är det för att ett steg i ljusstyrka ger för liten "vinst"?
 

staika

Aktiv medlem
På 80.talet hade jag en Nikon Em + några objektiv i Nikon E-serie.
Det var en analog kamera så någon sensor att "skala" ned fanns så klart inte:))
Då var det "fullformat som gällde.

Christer
 

perost

Aktiv medlem
Det finns faktiskt högvis med såna till bl.a. Sony NEX och m43, se t.ex. Metabones Speedbooster. Jag har själv en C/Y-NEX Speedbooster som jag använt med en Sony NEX-7, men den ger tyvärr blandade resultat. Med vissa av mina C/Y-objektiv så fungerar den helt ok, men med t.ex. C/Y Planar 50/1.7 är den nästan oanvändbar p.g.a. helt värdelös kantskärpa. Jag har nu skaffat en Sony A7 istället som ger betydligt bättre kvalité än SpeedBoostern.
 

eskil23

Aktiv medlem
På 80.talet hade jag en Nikon Em + några objektiv i Nikon E-serie.
Det var en analog kamera så någon sensor att "skala" ned fanns så klart inte:))
Då var det "fullformat som gällde.
Fast nu var det kameror som Nikon E2, E2N och E3 som jag hade i tankarna.

Det finns faktiskt högvis med såna till bl.a. Sony NEX och m43, se t.ex. Metabones Speedbooster. Jag har själv en C/Y-NEX Speedbooster som jag använt med en Sony NEX-7, men den ger tyvärr blandade resultat. Med vissa av mina C/Y-objektiv så fungerar den helt ok, men med t.ex. C/Y Planar 50/1.7 är den nästan oanvändbar p.g.a. helt värdelös kantskärpa. Jag har nu skaffat en Sony A7 istället som ger betydligt bättre kvalité än SpeedBoostern.
Det var ungefär sådana jag menade, fast alla Metabones "Speedbooster" verkar bara passa på spegellösa kameror. De finns inga "focal reducers" som inte kräver kortare registeravstånd?
 
Senast ändrad:

bludder

Ny medlem
Telecompressor, focal reducer, focal length reducer, omvänd teleconverter, FF2APS-C-adapter, speed booster, etc etc....
På bara antalet namn förstår man att detta inte en vanlig, efterfrågad, standardiserad produkt. Varför?

Jag är helt ny på fotograferande (men har visst teknikintresse i övrigt) och har nyligen köpt en 100D (APS-C). Letar efter tele, men har svårt att få ihop kompromissen med ljus, brännvidd och pris. Nu är jag inte intressad av den diskussionen, så inga tips där tack.

Min poäng är att en nybörjare som jag snabbt inser att en bra telecompressor skulle vara den ultimata utgångspunkten för att börja skaffa sig finare optik till sin APS-C-kamera. VARFÖR finns då inte detta?
Marknadskonspiration, patent och risken att skada fullformatsmarknaden ligger nära tillhands att tro.
Ideer?
 

eskil23

Aktiv medlem
Svaret verkar vara att det är både dyrt och komplicerat att bygga en telekompressor som inte inkräktar på registeravståndet. Det är därför som det finns en uppsjö av "Speed Boosters" till spegellösa kameror (med Nikon1-serien som märkvärdigt undantag) men inga till systemkameror.

Nikons E-kameror som jag skrev om i mitt första inlägg hade ju fasta brännviddsförkortare, antagligen med inbyggd spegel.
 
ANNONS