Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering av objektivpark - långsiktig plan

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Ljusstark prime
Har idag: Nikon 35 mm f1,8 AF-S och Vivitar 28 mm f/2 MC
Funderar på: Sigma 30 mm f/1,4 Art
Motivering: Jag gillar inte riktigt något av de objektiven jag har. 35:an tycker jag har för liten bildvinkel och dålig skärpa på stora bländare. Vivitaren är bättre på de punkterna, men den tål å andra sidan inte motljus. Sigman verkar lovande, men lite dyr. Förslag på andra trevliga och prisvärda 24:eek:r eller 28:eek:r mottages tacksamt.
Det blev till sist ett Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM, dvs inte det senaste "Art". Ropade in det på eBay för $200 och för det priset tycker jag att den är ett riktigt kap. Har inte hunnit prova den så mycket ännu, men den känns mer "rätt" än Nikons 35:a. Så nu åker Nikon 35:an och Vivitar 28:an ut.

Porträttobjektiv
Har idag: Nikon 50 mm f/1,2 Ai-s
Funderar på: inget
Motivering: Det här objektivet byter jag inte bort.
Jag har till sist märkt att avsaknaden av autofokus är en nackdel i många situationer, så jag har ropat in ett Nikon AF 50mm f/1,8D som komplement. Gamla 50:an kommer jag dock att behålla för att fota prylar och folk som klarar av att sitta still. Lyckas man bara ställa in fokus rätt så är skärpan på den gluggen svårslagen.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det blev till sist ett Sigma 30mm f/1,4 EX DC HSM, dvs inte det senaste "Art". Ropade in det på eBay för $200 och för det priset tycker jag att den är ett riktigt kap. Har inte hunnit prova den så mycket ännu, men den känns mer "rätt" än Nikons 35:a. Så nu åker Nikon 35:an och Vivitar 28:an ut.
Blev inte nöjd med Sigma 30:an heller. Brännvidden och ljusstyrkan är bra men hörnskärpan på full öppning är det sämsta jag sett. Det blir bättre om man bländar ner, men helt bra blir den aldrig.

Till en början hade jag avskrivit Nikon 28mm f/1,8 som för dyr, men till sist lyckades jag få tag på en för drygt 4000 kr. Den är faktiskt riktigt bra. På full öppning är skärpan på det hela taget bra med en liten antydning till mjukhet i hörnen. Från f/2,8 och uppåt är den helt fantastisk. Att den dessutom har nanocoating och saknar coma inom bildcirkeln för DX gör den inte sämre. Enda nackdelen som jag har hittat är att den lider av sfärokromatism på korta avstånd med stor bländare.

Dessutom har jag kommit fram till diagonalmåttet på en DX-sensor är nästan precis 28mm. Med en långsida på 23,5mm och en kortsida på 15,6mm så blir diagonalen 28,2mm. Det gör att 28mm, inte 35mm, är den ideala brännvidden för ett normalobjektiv på en DX-kamera, vilket var precis det jag upplevde som nackdelen med Nikons 35mm f/1,8 från början.
 
ANNONS