Annons

Dia - färgförändring

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Klisterrester

Tidigare idag öppnade jag en agfaram och avlägsnade försiktigt klistret med bensin. Vätskan verkar inte påverka filmbasen. Det är svårt att undvika mekaniska skador på bilden, och efter att ha demonterat ytterligare ett dia enligt bifogad bild kommer jag att lägga hela rutan i bensin så att klistret löses upp. Hur man sedan sköljer rent vet jag inte, men kommer att prova med ett bensinbad.
 

Bilagor

digitell

Aktiv medlem
Efter en minut i bensin kunde jag lyfta bort papper och klister enligt bild.

Sedan spolade jag av bildrutan med kallt vatten och torkade av den med hushållspapper utan att gnida.

Tyvärr finns inte den här härliga restaurangen kvar, men bilden är nu ren och oskadd.
 

Bilagor

bildsten

Aktiv medlem
Jag håller också på med att digitalisera främst en massa gamla resebilder jag tagit. /............/
Frågan: Är det någon som vet vilka lösningsmedel som rekommenderas för borttagning av dylikt klister? Det behöver ju lösa klistret som fortfarande är klibbigt utan att förstöra filmbärare eller emulsionen. Vattenbaserat funkar ju inte.
Jag har ungefär samma erfarenheter som du beträffande Agfas filmer och ramar. Jag använde Agfas ramar några år på 60-talet´innan jag gick över till GePe, bland annat till en del bilder jag tog när jag var till sjöss. Använde dels en Zenith 3 och senare en Pentax Spotmatic och oftast med 1:1,4 normalen vilket tillät lite kortare exponeringstider. Agfa från 60-talet har i allmänhet hållit färgerna bra, Ektacrome har fått lite grönstick och Ansco är en katastrof.

Jag fotograferar av diabilderna och har i de flesta fall behållit diabilderna i ramarna. Glaset har jag bara putsat på utsidan med en mikrofibertrasa. Det har blivit kvar en hinna på insidan som sänkt kontrasten men det brukar gå att fixa i Acr. De flesta bilder är inga storverk och kvaliten får duga. Särskilt intressanta och vältagna bilder monteras om i glaslösa ramar och skannas för att få lite bättre kvalite, men skillnaden mot att fotografera av dem är rätt liten.

Jag tycker, de gånger jag tagit ur bilderna ur Agfa-ramarna, att det gått rätt bra och det lilla av pappret och limmet som suttit kvar efter att jag trimmat kanterna med en sax har fått följa med in i den nya glaslösa ramen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Efter en minut i bensin kunde jag lyfta bort papper och klister enligt bild.

Sedan spolade jag av bildrutan med kallt vatten och torkade av den med hushållspapper utan att gnida.

Tyvärr finns inte den här härliga restaurangen kvar, men bilden är nu ren och oskadd.

Toppen och tusen tack för info Per! Ska testa. Jag har generellt sett inte haft några större problem men eftersom jag labbat med lite olika tekniker såsom reprofoto av neg med olika typer av ljuskällor, samt diaduplikator med olika typer av lampor där också så har jag lagt bilderna temporärt i kuvert och det är då jag fått problem med lite klister på en del bilder. Jag har dock inga bilder som varit så svåra som ditt fall. Det har i allmänhet gått väldigt bra att få loss bilderna.

GEPE-ramar som nämndes har jag haft andra problem med eftersom de är tjockare än Agfa-ramarna.

I alla mina testningar har jag sedan använt en diahållare för 6 bilder när jag kopierat bilden och det tycker jag funkat bra. Det gäller ju att få bilden så plan som möjligt då skärpedjupet med FF ju blir ganska kort.



Sandgrund var väl även ett danshak om jag inte missminner mig för jag har varit där en gång har jag ett lite diffust minne av. Det ligger ju väldigt fint också.
 

lassebra

Ny medlem
Per!

Det här är ju flera år sedan, men jag upptäckte bilden 1:st nu, så min tolkning tillför knappast något.
Är inte bron kvar? Jag tog mig friheten att putsa lite på din bild. Har man orginalet så går den troligen att återställa helt.
Och jag använder inte det bökiga Photo Shop.
Man kan lägga ner mer tid, än ca 30-40 sek, som jag gjorde, och nå ett bättre resultat.

lasse
 

Bilagor

digitell

Aktiv medlem
Bron finns inte kvar, googla på tjörnbron. Bilden är från 1962, och flickan på bilden finns kvar, hon är idag 74 år. Var vänlig och beskriv hur Du "putsade"på bilden, vill gärna lära mig då jag har ytterligare dia.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det var ju en av de mer bisarra saker jag läst om. Det stod ju folk på ena sidan och såg bilar först stanna som om de ville försäkra sig om att de såg rätt när de inte såg någon bro i dimman och sedan körde de ändå över kanten rakt ner i vattnet. De litade förmodligen inte på sina sinnen för bron kunde väl inte vara borta när den fanns där sist man åkte över den.
 

lassebra

Ny medlem
Tjörnbron?

Bron finns inte kvar, googla på tjörnbron. Bilden är från 1962, och flickan på bilden finns kvar, hon är idag 74 år. Var vänlig och beskriv hur Du "putsade"på bilden, vill gärna lära mig då jag har ytterligare dia.
Attan hade ingen aning om att det var den.

Corel Paint Shop Pro X6.

Finns i tidsbegränsad demo.

Använde bara två verktyg för din bild. (Hade behövt fixa mer)

>Adjust>Color>Fade
>Enhance Photo>Smart Photo Fix
Detta var allt..

Antingen inscannat dia, positiv eller negativ. Eller en hyfsad papperskopia att scanna in.
Själv använder jag en billig Dia/Neg scanner eller en Epson Stylus Photo 720WD, som också var billig när jag köpte den för några år sedan, 900:-.

Man måste sätta upplösningen efter hur bilden skall användas, idag visar inte många sina bilder i 2-3 meters bred, utan snarare i 20-30 cmeters bred. Upplösning kan då oftast vara i den nivån, vilket gör det betydligt enklare och billigare. Vill du ha full upplösning och alla möjligheter att göra bilderna gredelina och skeva, då behöver du det glassiga PhotoShop. Kanske.
Dock kan PSP X6 allt som man rimligtvis kan behöva till vardags samt en hel del till.
 
ANNONS