Annons

Pentax K-3, men vilka objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Hej!

Infoenheten på jobbet planerar att köpa in en ny systemkamera för att ersätta sin Nikon D7000 som har börjat krångla. Köpet kommer att ske via avrop. Jag har redan satt ihop två stycken Nikon-alternativ baserat på D7100 respektive D610. Men eftersom vi har ramavtal med Ricoh så tänkte jag även sätta ihop ett alternativ baserat på Pentax K-3. Frågan är då vilka objektiv som vi ska ta med.

* Ett porträttobjektiv runt 50 mm och med stor bländare. (SMC DA 50mm F/1.8, SMC FA 50 / 1,4 eller DA* 55mm f/1,4 SDM)

* Ett zoomobjektiv med bra brännviddsomfång. (DA 16-85mm f/3,5-5,6 ED DC WR eller DA 17-70 mm / 4,0 AL (IF) SDM)

Tyvärr har jag dålig koll på Pentaxobjektiv. Vad är det för skillnad på SMC och SDM? Vad är det för skillnad på FA och DA?
 

VisualD

Aktiv medlem
SMC står för Super Multi Coating och är en antireflexbehandling av linserna. Alla Pentax nuvarande objektiv har antireflexbehanlingen men SMC håller på att bytas ut mot den nyare HD.

SDM innebär en tyst ultraljudsmotor för fokuseringen. DC är en liknande variant med en konventionell motor och fortfarande en tyst variant. De utan inbyggd motor kommer att drivas av kamerahuset istället.

DA står för Digital och är helt enkelt en benämning på objektiven som kommit anpassade för digitalkameror. FA är den äldre betäckningen och innebär att de är anpassade för film i småbildsformatet med autofokus, den lever kvar för äldre objektiven som fortfarande säljs.
 

bildsten

Aktiv medlem
DA* 55/1,4 som porträttglugg och DA 17-70/4 för övrigt är mitt förslag, men jag vet ju inte vad ni tänker fotografera.
Själv har jag ett Sigma 17-70/2,8-4 på min K5 som standard.
 

cloapex

Aktiv medlem
Skulle sagt DA 55 om du inte kan tänka dig att förlänga porträttaren till FA 77/1.8.

Vill du bara ha bra brännvidd finns det ett:

SMC Pentax-DA 18-250mm F3.5-6.3 ED AL [IF]
För billigare peng

Eller: Pentax SMC-DA 18-270/3,5-6,3 SDM
Med tystare motor
 

quarc

Aktiv medlem
Jag skulle rekommendera 18-135 som zoom. Liten och vädertätad, och riktigt bra. För porträtt är ju naturligtvis 55/1.4 fantastiskt, men om du vill komma undan billigare så funkar även 50/1.4 eller 50/1.8 utmärkt. De två senare är dock inte vädertätade, men det kanske inte är så viktigt för dig.

Jag använder ofta 18-135 som universalobjektiv, och är det snöstorm eller liknande åker den absolut på. Jag är förvånad jag aldrig ens fått imma i det med tanke på de oväder jag utsatt det för.

Jag har både 50/1.4 och 55/1.4 och jag skulle säga att jag använder båda ungefär lika mycket. 55an är skarpare, och blir framförallt skarpare tidigare. Men 50an är betydligt mindre och lättare så den ligger fota med i väskan ifall att, medan 55an mer får åka med om jag VET att jag behöver den.
 
ANNONS