Annons

Canon G16 och analog blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

digitell

Aktiv medlem
Innan jag beställer en G16 vill jag veta om jag kan använda en analog blixt. Blixten är en National modell PE287S med spänning 8,25 volt mellan mittkontakt och jord. Jag har försökt få svar från olika håll men ingen verkar kunna ge klart besked. Blixten har använts i många år tillsammans med Nikon utan problem.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett tvärsäkert besked kan du nog bara få av Canon och av någon som har provat att använda en blixt med ungefär samma spänning som din på en G16.

Generellt tål de flesta digitala kameror låga spänningar av den storleksordningen.

Jag föreslår att du ringer Canon och frågar vad maximal blixtutlösningsspänning är för en G16.
 

digitell

Aktiv medlem
Tack för Ditt svar!

Canon avråder från att använda blixten samtidigt som de vägrar att följa ISO 10330 som anger att bl.a. kameror skall "tåla" spänning upp till 24 volt. Canon skiljer sig från andra tillverkare genom att man drar gränsen vid 6 volt.
Förmodligen klarar G16 ett par volt högre spänning, men jag vill inte gärna prova. Mitt första inlägg var ett försök att få kontakt med någon som testat och kunde lämna besked
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, 6 volt för Canons kompaktkameror är vad jag hittar på nätet, så jag skulle nog inte prova med högre om jag vore du.

Det kan ju hända att någon galning som har råd med ett potentiellt förstörande test av sin G16 har provat, men det lär knappast vara speciellt många som har gjort det. :)
 

digitell

Aktiv medlem
Nej Per, därför undviker också jag det.

Jag har kontaktat Canon såsom Du rådde mig till. Talar om vad de svarar.

Mätte spänningen på en gammal Metz 32 MZ-3 och den bör jag kunna använda tillsammans med G16. Värdet är 4,18 volt. Nackdelen är, att den inte har effektsteg, men jag kan välja bländare på blixten och sedan samma på kameran. Justering sker genom ändring av bländaren på kameran.

Trevligt att jag fick rådgöra med Dig!

per
 
ANNONS