Annons

Är Canon 50/1.4 ett bra allround-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det är värt att kolla på nya EF 50/1,8 STM. Det objektivet är billigare och har bättre kantskärpa, även nedbländat. Det har dock inte lika snabb och tyst autofokus som EF 50/1,4.
Det här testet motsäger det delvis. Enligt testaren har EF 50mm f/1.4 snabbare och ljudligare AF.

EF 50/1.4 har ju en mikro-USM som driver fokusen via kugghjul, så jag är inte förvånad att den låter lite mer.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Mjae!

Jag har sedan ett antal år och många objektiv även ett EF 50mm 1,4. Dålig skärpa på full öppning vilket gör den bländaröppningen tämligen ointressant. Eftersom du söker ett mindre normalobjektiv så är mitt förslag, som så många andras, 40 mm 2,8 eller 35 2,0.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det här testet motsäger det delvis. Enligt testaren har EF 50mm f/1.4 snabbare och ljudligare AF.

EF 50/1.4 har ju en mikro-USM som driver fokusen via kugghjul, så jag är inte förvånad att den låter lite mer.
Jag har själv EF 50/1,4 och har haft EF 50/1,8 STM till test. 50/1,4 är inte ljudlös, den har ett mekaniskt ljud. Det har även 40/2,8 STM och 50/1,8 STM ( och antagligen EF-S 24/2,8). Det finns två olika sorters STM-motorer och den kompakta varianten som används på dessa objektiv låter mer än STM-motorerna i zoomarna. Det exemplar av 50/1,8 STM jag testade hade ett vinande och tjutande fokuseringsljud som var störande ock som letade sig in i mikrofonen vid videofilmning. Ljudet hos 50/1,4 upplever jag inte som lika märkbart och störande.

Håller med om att 50/1,4 fokuserar snabbare. Kombon av snabb af, låg vikt och relativt tyst fokusering gör att jag använder det för gatufoto.
 

Krille

Aktiv medlem
Jag har själv EF 50/1,4 och har haft EF 50/1,8 STM till test. 50/1,4 är inte ljudlös, den har ett mekaniskt ljud. Det har även 40/2,8 STM och 50/1,8 STM ( och antagligen EF-S 24/2,8). Det finns två olika sorters STM-motorer och den kompakta varianten som används på dessa objektiv låter mer än STM-motorerna i zoomarna. Det exemplar av 50/1,8 STM jag testade hade ett vinande och tjutande fokuseringsljud som var störande ock som letade sig in i mikrofonen vid videofilmning. Ljudet hos 50/1,4 upplever jag inte som lika märkbart och störande.
.
Håller med. Blev själv besviken på att autofokusen i nya 50/1,8 STM inte är tystare - eller snabbare - än vad den är.
https://www.youtube.com/watch?v=CQaWvyyAR1M
 

PMD

Aktiv medlem
Det där objektivet tycks låta mer än objektivet i testet jag länkade till. Mikrofonplacering spelar förstås stor roll, men i det testet hade testaren placerat mikrofonen på samma plats för båda objektiven så jämförelsen borde vara relevant.

Har du gjort motsvarande ljudupptagning för EF 50/1.4?

Det kan spela roll om man tar upp ljudet bakom eller framför kameran.
 

Krille

Aktiv medlem
Det där objektivet tycks låta mer än objektivet i testet jag länkade till. Mikrofonplacering spelar förstås stor roll, men i det testet hade testaren placerat mikrofonen på samma plats för båda objektiven så jämförelsen borde vara relevant.

Har du gjort motsvarande ljudupptagning för EF 50/1.4?

Det kan spela roll om man tar upp ljudet bakom eller framför kameran.
Nej, jag har inte gjort motsvarande video eller ljudupptagning med EF 50/1,4 USM. Volymen i You Tube-klippet kanske är lite för högt uppskruvad. Men helt klart är att objektivet låter mer än man skulle önska. Som det nu är tycker inte jag att EF 50/1,8 STM funkar att använda för video, i alla fall inte med autofokus. STM-motorn i EF-S 18-135 är klart tystare (och snabbare) men det objektivet funkar så bara med APS-C.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Titta på de bilder du tagit med din zoom. Vilken brännvidd har du oftast använt?
Utifrån det kan du bedöma om 50mm passar dig.
 
ANNONS