Annons

Ooootrolig backup mapp till Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Jag låter LR göra backup varje dag när jag avslutar. Backupen lägger jag på en annan disk än den där originalkatalogen ligger. Att lägga den på samma disk är förstås inte tillrådligt men är bättre än att inte göra någon alls. Det kan ju finnas tillfällen när man vill gå tillbaka till en backup utan att disken har kraschat.

Förutom den inbyggda backupen har jag också ett system för att göra backup till "off-site" för att skydda mod brand/stöld.
 

AFJ

Aktiv medlem
Mycket snabbare att använda program som Treesize Free (eller motsvarande) https://www.jam-software.com/treesize_free/
Är det snabbare att ladda ner och installera ett program än att högerklicka och välja "egenskaper"? :)

Visst kan extra program vara bra om man har mera komplicerade önskemål men för att som i det här fallet ta reda på hur mycket data det finns i en mapp och dess undermappar behövs inget extra program.

Jag har en mapp som heter "LRDBBackup" där jag lägger mina Lightroom-backuper, det tog mig två sekunder att se att den var på 2 GB.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du högerklickar en mapp och väljer egenskaper så får du en total siffra för hela mappen och dess undermappar.
Har för mig att jag inte fick det, enbart för de filer som låg i översta mappen och inte hela vägen ner (windows 7), om nu det spelar roll

Jag testade förut WinDirStat, som det tipsades om, den var gratis och ser ut att visa allt i mappträdet, såg ut att visa det jag ville ha, bra överblick med sortering störst överst i listan
 

afe

Aktiv medlem
Jag menade rent generellt för att se vilka mappar som tar plats på hårddisken. Installera programmet så ser du vad jag menar.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag menade rent generellt för att se vilka mappar som tar plats på hårddisken. Installera programmet så ser du vad jag menar.
Jag behöver inte installera, jag vet hur det funkar och om man skall få en överblick över hela hårddisken är de mycket användbara.

TS skrev i sitt första inlägg

En följdfråga, när man letar med windows utforskare så ser man med egenskaper enbart datamängd som ligger i mappen, man ser inte den totala mängd filer o storlek på det som finns i undermappar, går det att ställa in för att se ner i mappstrukturen?

Detta fick mig att tro att han möjligen förbisett funktionen att högerklicka en mapp och välja egenskaper - det ger ju precis den information han efterfrågar, helt utan att behöva installera några extra program.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har för mig att jag inte fick det, enbart för de filer som låg i översta mappen och inte hela vägen ner (windows 7), om nu det spelar roll
För mig ger det hela "grenen" i trädet. Kör Windows 7 här hemma och alltifrån XP till Windows 10 på jobbet.

Jag testade förut WinDirStat, som det tipsades om, den var gratis och ser ut att visa allt i mappträdet, såg ut att visa det jag ville ha, bra överblick med sortering störst överst i listan
Absolut bra verktyg - speciellt när man vill hitta vad det är som stjäl diskutrymme. Den inbyggda funktionen med högerklick och egenskapare kan vara lite lurig när det gäller vissa systemmappar i Windows. Men för att ta reda på hur stort utrymme dina LR-backuper tar så funkar det.
 

iSolen.se

Guest
Nu blir jag undrande? Till vad använder du LR om du inte är rädd om databasen? Både sorteringar/klassningar i bilblioteksmodulen och justeringar i framkallningsmodulen lagras ju i databasen - eller skriver du hela tiden till en XMP sidecar-fil? Varför isåfall? Nyfiken....
Jag kör det mesta utanför LR, använder det dock i projektform och sparar Photoshopfilerna. Visst, databasen finns där och jag använder den nån gång om bilderna råkar ligga kvar men det är inte viktigt. Jag har märkt att om jag ska göra om gamla bilder har jag ändå bytt teknik, eller raw-konverterare, eller stil, eller...så jag gör hellre om bilden, det går snabbt och ger frihet.

Har fått korrupt databas men det var länge sen. För den som exporterar direkt till jpeg är förstås databasen viktigare men ligger större delen av jobbet i photoshopfilen förskjuts förstås värdet i den riktningen.
 
ANNONS