Annons

Bildvinkel o filterhållare o Samyang 14

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Jag köpte ju en Samyang 14 för billig peng och nu har jag börjat titta på filterhållare, har kommit fram till att den får man bygga själv om jag inte ska betala nästan lika mycket för hållaren som objektivet.

Men det blev någon knut i hjärnan när jag började titta på bildvinkel, tänkte kolla var filtret ska sitta om dess storlek.

Om jag har förstått det rätt så ger ett 14mm objektiv en bildvinkel på 114˚, läste någonstans att bildvinkel beräknas på diagonalen på sensorn, vad som menas med det. Hur som helst så ritade jag upp 114 graders vinkel ut från sensorn och upptäckte att så kan det inte vara, linjen skär ju redan inne i objektivet. Så räknar man bildvinkel från frontlinsen?

Nu tänker jag samtidigt som jag skriver :), eftersom motljusskyddet är dia 88mm och det vinjetterar inte, såborde man kunna lägga filtret direkt mot motljusskyddet och då borde 88mm räcka för 24mm sidan och eftersom 36mm är 1,5x större så räcker 132mm åt andra hållet, dvs ett filter på 100x150mm ska fungera om jag placerar det i linje med motljusskyddet. Så om jag utgår från en skiva som är 100x150 med ett hål på 88mm för att trä igenom motljusskyddet samt att filtret ska sitta på en ram som är 35mm i total höjd, så borde jag vara rätt ute.

Jag behöver nog inte förstå bildvinkel längre, men det kunde vara kul att förstå det ändå :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag köpte ju en Samyang 14 för billig peng och nu har jag börjat titta på filterhållare, har kommit fram till att den får man bygga själv om jag inte ska betala nästan lika mycket för hållaren som objektivet.

Men det blev någon knut i hjärnan när jag började titta på bildvinkel, tänkte kolla var filtret ska sitta om dess storlek.

Om jag har förstått det rätt så ger ett 14mm objektiv en bildvinkel på 114˚, läste någonstans att bildvinkel beräknas på diagonalen på sensorn, vad som menas med det. Hur som helst så ritade jag upp 114 graders vinkel ut från sensorn och upptäckte att så kan det inte vara, linjen skär ju redan inne i objektivet. Så räknar man bildvinkel från frontlinsen?

Nu tänker jag samtidigt som jag skriver :), eftersom motljusskyddet är dia 88mm och det vinjetterar inte, såborde man kunna lägga filtret direkt mot motljusskyddet och då borde 88mm räcka för 24mm sidan och eftersom 36mm är 1,5x större så räcker 132mm åt andra hållet, dvs ett filter på 100x150mm ska fungera om jag placerar det i linje med motljusskyddet. Så om jag utgår från en skiva som är 100x150 med ett hål på 88mm för att trä igenom motljusskyddet samt att filtret ska sitta på en ram som är 35mm i total höjd, så borde jag vara rätt ute.

Jag behöver nog inte förstå bildvinkel längre, men det kunde vara kul att förstå det ändå :)
Du behöver 150*150mm filter så nära motljuskyddet som möjligt.

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Svenska Wikipedia har en definition utan härledning.

Engelskspråkiga wikipedia har en betydligt mer utförlig förklaring av begreppet bildvinkel.
Tackar. Ser ut som bildvinkel utgår från brytpunkten som är = brännvidden. I den engelska texten så ska då den horisontella bildvinkel vara 102,7, så det borde man kunna kolla att från 36mm och vinkel 102,7 så ska man hamna 14mm från sensorn och därifrån från 14mm från sensorn så får man en bildvinkel på 102,7 grader i det horisontella planet, så det går också att kolla genom att lägga till 14mm mot det jag ritade upp igår och se om det också ger 132mm vid motljusskyddet. Det stämde inte som ni ser på skissen, de 14mm brytpunkt måste ut ytterligare en 3-4cm så brännvidd f = inte ett fysiskt mått i objektivet. Jag får läsa på mer :)
 

Bilagor

Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Ser ut som att de enkla skisserna inte stämmer med vidvinkel, det är inte någon rak brytning genom F, det står något i den engelska om att f och F inte stämmer på vidvinkel o makro.

Vinkel 102,7 och sensor 36mm ger 14mm brännvidd så det stämmer. Men ritar jag upp det som jag tror det är så har jag en avbildningsyta på ung 132mm från ett avstånd från sensorn på 140mm. Ritar man in en triangel där ute med 102,7 och 132mm så ger det en längd på ung 53mm. Så drar man av 14 och 53mm från 140 så har jag ett avstånd 73mm som troligen är vidvinkeltrolleri. Ni ser på skissen ovan att lägger man in samma vinkel vid den 132mm linjen som vid sensorn så hamnar man inte vid samma brytpunkt.
Kanske därför de är så svåra att göra vidvinkel? Förklarar dålig kantskärpa det är ett brytningsfel i objektivet :)
 

Lahn

Aktiv medlem
eftersom motljusskyddet är dia 88mm och det vinjetterar inte, såborde man kunna lägga filtret direkt mot motljusskyddet och då borde 88mm räcka för 24mm sidan och eftersom 36mm är 1,5x större så räcker 132mm åt andra hållet, dvs ett filter på 100x150mm ska fungera om jag placerar det i linje med motljusskyddet.
Jag gissar att motljusskyddet inte vinjettera på dina foton, annars skulle man inte sälja den med objektivet. Så om den fungerar med en yttre diameter på 88 mm då fungera filtret med samma diameter också. Motljusskyddet är anpassad till din sensors långsida inte kortsida. Inte räknar och rita - testa istället ;-)


Sorry tittade på en foto av objektivet nu förstår jag problemet ;-)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag gissar att motljusskyddet inte vinjettera på dina foton, annars skulle man inte sälja den med objektivet. Så om den fungerar med en yttre diameter på 88 mm då fungera filtret med samma diameter också. Motljusskyddet är anpassad till din sensors långsida inte kortsida. Inte räknar och rita - testa istället ;-)


Sorry tittade på en foto av objektivet nu förstår jag problemet ;-)
Jo men du tänker i samma bana, om den klarar 88mm på kortsidan så ska det inte vara mer än 1,5x88 på långsidan, därför räknar jag med 132mm där.

Sedan så funderade jag på om det gick att räkna ut, men det verkar vara problem med just vidvinkel. Det stämmer nog på ett normal eller tele där de flesta objektiv är ung lika långa som brännvidden, men vidvinkel är mycket längre och i detta fallet så är det något linstrolleri som förlänger objektivet 73mm längre än brännvidden
 

pdahlen

Aktiv medlem
Nu har jag fått byggt min första filterhållare :). Jag skar ut bitarna från en kapaskiva och limmade med kontaktlim, filtret sitter med gult gummiband för att matcha nikon, men det går troligen lika bra med rött, Kapaskivan kostade 25:-. Filtret ett ND16 100x150 köpte jag från Kamda för 300:-, totalt 325:-. Filtret trär man bara på objektivet på motljusskydd och det sitter fast om man inte fotograferar i blåst, då kan man kanske säkra upp det på något sätt. Har enbart testat filtret att det fungerar utan vinjettering och inga annat konstigt och det ser bra ut såhär långt.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Snyggt!

Har du gjort hålet på filterhållarens filtersida lite mindre än hålet på kamerasidan? Annars finns det väl risk för att filterhållaren halkar in mot kameran om man stöter till den? Filtret är förvisso i vägen men man vill väl inte att motljusskyddet ska skrapa filtret?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Snyggt!

Har du gjort hålet på filterhållarens filtersida lite mindre än hålet på kamerasidan? Annars finns det väl risk för att filterhållaren halkar in mot kameran om man stöter till den? Filtret är förvisso i vägen men man vill väl inte att motljusskyddet ska skrapa filtret?
Där filtret sitter är det bara en stor öppning, innerdia är 140x90 (tjockleken på kapaskivan är 5mm). Det måste vara en ren öppning för att inte vinjettera. Det får inte heller vara så många mm mellan motljuskant och filter för att undvika vinjettering. Jag låter filtret gå i motjusskyddet, kanske risk för repa men jag tror inte det gör så mycket det är ju precis i ytterkant (eller egentligen utanför bild)

Ser man den mittersta bilden så kan man tro det är en ring även på filtersidan, men det är bara en spegling i filtret av hålet på andra sidan
 
Senast ändrad:
ANNONS