Annons

Frågor om objekt på Köp och Sälj (på FS)

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej
Tänkte en tråd där man kan ställa frågor om objekt som finns på Köp Och Sälj här på Fotosidan.

Ett tips är att alltid kolla nypris på objekt via ex Prisjakt.se för det är ofta jag anser att säljarna har högt prissatta varor.

Ex är jag ute efter ett nytt objektiv. Hittade då ett Tamron objektiv på KoS. Det kostade begagnat 2600 enligt säljaren. Jag kollade på prisjakt, Cyberphoto kär kampanj och säöjer ett nytt för 2500. Då är det nytt med allt vad det innebär. Ex garanti mm.

FS annons :
https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=295734

CYBERPHOTO:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=1024ca&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_content=1024ca&utm_campaign=prisjakt_se
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Objektivet kostar 4500 kr hos Cyberphoto och då tycker jag som säljaren i detta fall att 2600 kr är rimligt.

Du kan väl inte mena att alla som säljer begagnat ska sitta vid datorn och hela tiden uppdatera sina annonser beroende på om någon sänker nypriset, låter mer som på börsen......
 

SSD

Aktiv medlem
Är väl ett klassiskt ”problem”. Säljaren anser att just hans/hennes ex är i så mycket bättre skick att det betingar att högre pris än andra likadana objekt till salu eller så har de helt enkelt inte kollat vad marknaden normalt betalar. Det brukar dock lösa sig genom att säljaren inser att objektet inte går att sälja och priset justeras. Marknaden fungerar helt enkelt. Sedan har du som köpare ett eget ansvar, du betalar det pris du är beredd att betala. Har svårt att tro att det är ett vanligt problem att köpare av begagnade varor blir ”lurade” att betala ett för högt pris. Att som köpare ta reda på ett marknadsmässigt pris är idag mycket enkelt, surfa runt i 10 min och du har hittat likadana eller jämförbara produkter till salu och en prisbilden är klar. Är jag intresserad av en begagnad produkt kontakatar säljaren och ger ett bud på vad jag är beredd att betala och hur jag kommit fram till det priset. Har fungerat i 90% av fallen. Senast en begagnad Nikon D4 som annonserades för 22,000:- men där markandsmässigt pris ligger på 12,000:- - 16,000:-. Bjöd 15,000:- och vi gjorde affär.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
On Topic:
När jag ska sälja nåt så brukar jag kolla på vad andra säljer sina för samt dagens nypriser i butik.
Jag ignorerar kampanjer som funnits genom åren och även befintliga. Dessutom ignorerar jag vad jag personligen betalat för dom.
Det är såklart dumt att lägga ut en annons om någon butik har kampanj på samma produkt. Att en kampanj kommer ut medan ens annons är ute är bara sorgligt.

Personligen:
Jag har t.ex. en A7R2 + tillbehör ute för 18.000kr (med ca 1000kr prutmån om jag gillar köparen). Det är det jag är villig att sälja för tillfället. Blev kritiserad för priset då det funnits kampanj så man kunde köpa en helt ny för 16.000kr för kamerahuset och gillar man köpa gråimport så kunde man få den för 14.000kr.
Det är upp till var och en såklart. Det är ont om begagnade A7R2:eek:r så jag antar det är många som vill ha. Jag får väl se om jag lyckas. För egen del så är kameran mer värd att behålla om jag inte lyckas få den såld för begärt pris.
Jag håller hela tiden ajour vad som händer på begagnat marknaden samt i butik. Så jag vet att det finns en A7R2 för 16.000kr för de som vill fynda... med garanti t.o.m.

/Stefan
 

pemrby

Aktiv medlem
Just nu är det såklart dumt att köpa det begagnade objektivet för 2500 när man kan köpa det nytt för samma - men om några dagar är kampanjen slut och då är kanske inte priset så fel på den begagnade. Överhuvudtaget fungerar begagnadmarknaden ganska bra. Har du en vara i fint skick behöver du som säljare inte vara billigast. Låt annonsen ligga ute någon vecka så är kanske just din vara det bästa köpet för någon. Att ha ”tyckare” som varken är köpare eller säljare bidrar knappast till en god miljö men ordet är såklart fritt. Det är också olika vilket premium man vill betala för nytt etc.
 

bach7617

Aktiv medlem
Genom åren har jag köpt en del begagnade prylar här på FS , mest objektiv, nåt stativ eller kulled och nån enstaka kamera. Jag tycker generellt att det varit ett utmärkt sätt att bygga upp en egen samling. Jag har en känsla att de där löjligt prissatta sakerna hittar man oftare på andra sajter typ Blocket eller Facebook t ex Canon 1000D med kitlens för 5.000:- osv.
Om vi talar om en tråd eller databas så den info jag saknar är huruvida ett objektiv fortfarande servas eller repareras av tillverkaren. Kanske den infon finns någonstans?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om vi talar om en tråd eller databas så den info jag saknar är huruvida ett objektiv fortfarande servas eller repareras av tillverkaren. Kanske den infon finns någonstans?
Nåt tickar i bakhuvudet om att CaNikon garanterar reservdelar 8 år efter avslutad produktion.
Efter det är det vad som råkar ligga i lagren som gäller.
Sen beror det väl på vilket objektiv vi pratar om.
Ett 300/2,8 servas säkert. Ett kitobjektiv är väl inte mödan värt o öppna, bättre köpa nytt.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Marknadspriset är exakt vad någon betalar för en vara i det ögonblicket.
Så sant. Sedan är ju en viktig fråga hur bråttom man har som köpare att få tag i resp pryl. Skall man t ex på uppdrag/fotoresa/event ett visst datum så har man mindre flexibilitet. Även om en vara periodvis eller nyligen haft kampanj och man förväntar sig därför att det händer igen har man inte tid att vänta utan tar det som är bäst balans på leverans (t ex kan plocka upp direkt ist f posta) skick och pris. Däremot köparen som tänker sig föremålet i en längre plan har möjlighet att monitorera kampanjer. Det är inte sällan kampanjer upprepas på samma föremål över tid och då kan man invänta att köpa antingen på kampanj eller slå till begagnat när just det har kampanj och pruta mer. Exempel är bl a Canon 7D II och Sony A7RII. Alla kampanjer syns inte på prisjakt t ex Cyberphoto ibland där man får rabatt med kod. Men en viktig faktor är alltså även hur bråttom man har både som säljare och köpare och hur viktig just det föremålet är. Letar man en 70-200 kan man ju t ex fundera flera varv på hur viktigt f/2,8 är jf med f/4 samt märke, generation och bildstab. T ex letar man Tamron 70-200/2,8 VC G2 kan man även kolla lite bredare och bevaka alternativ och pris. Har man Canon så har ju mark III av deras nyss släppts och då kanske man nu har råd med en II:a ist f Tamron G2.

Det viktiga är att man både som säljare och köpare känner sig belåtna. Om båda har koll på marknaden funkar det. Jag har ibland kontaktat säljare på annonser som inte har koll (ffa äldre digitala kameror) och begärt priser som kanske gälde 5-8 år sedan och förklarat att det kan vara idé att behålla istället då de osannolikt kommer att få sålt för nära de pengar de önskar.och det kanske är lika bra att behålla och använda.
 

PMD

Aktiv medlem
Objektivet kostar 4500 kr hos Cyberphoto och då tycker jag som säljaren i detta fall att 2600 kr är rimligt.

Du kan väl inte mena att alla som säljer begagnat ska sitta vid datorn och hela tiden uppdatera sina annonser beroende på om någon sänker nypriset, låter mer som på börsen......
Problemet för säljare är väl att det blir svårare att få sina saker sålda om man sätter ett pris som är högre än nypriset hos någon handlare, även om det är ett tillfälligt kampanjpris. Man riskerar då att få vänta tills nypriset höjs till normalvärde efter kampanjen. (Priset på det aktuella objektivet är i skrivande stund 2490 kr hos Cyberphoto).
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nåt tickar i bakhuvudet om att CaNikon garanterar reservdelar 8 år efter avslutad produktion.
Efter det är det vad som råkar ligga i lagren som gäller.
Sen beror det väl på vilket objektiv vi pratar om.
Ett 300/2,8 servas säkert. Ett kitobjektiv är väl inte mödan värt o öppna, bättre köpa nytt.
Stämmer. Tyvärr verkar det vara närmast policy och tycks drabba även de riktigt dyra objektiven. Däremot finns en del oberoende som ibland servar ffa de dyrare objektiven om man har tur.
 

ducedo

Aktiv medlem
Objektivet kostar 4500 kr hos Cyberphoto och då tycker jag som säljaren i detta fall att 2600 kr är rimligt.

Du kan väl inte mena att alla som säljer begagnat ska sitta vid datorn och hela tiden uppdatera sina annonser beroende på om någon sänker nypriset, låter mer som på börsen......
Objektivet har inte kostat 4500 kr hos Cyberphoto under 2018.

Det blev inlagt i december på 3990 kr och sänktes någon dag senare till 2490 kr. I januari höjdes det till 2990 kr där det låg fram till juni innan det sänktes igen till 2490 kr.

Med detta sagt så är det upp till var och en att avgöra vad som är ett rimligt pris. Kolla Prisjakt (prishistorik), Blocket, Fotosidan, Tradera (avslutade auktioner) och eBay för att se vad produkten säljs för.
 

Hasse Sony Larsson

Avslutat medlemskap
Objektivet har inte kostat 4500 kr hos Cyberphoto under 2018.

Det blev inlagt i december på 3990 kr och sänktes någon dag senare till 2490 kr. I januari höjdes det till 2990 kr där det låg fram till juni innan det sänktes igen till 2490 kr.

Med detta sagt så är det upp till var och en att avgöra vad som är ett rimligt pris. Kolla Prisjakt (prishistorik), Blocket, Fotosidan, Tradera (avslutade auktioner) och eBay för att se vad produkten säljs för.
Jag kan läsa och det står på cybephotos hemsida att objektivet kostar 4490 kr alltså 4500 kr som jag skrev.
Jag kommer aldrig att sitta och kontrollera deras uppgifter från hemsidan, punkt slut. Tack för onödig info.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej
Tänkte en tråd där man kan ställa frågor om objekt som finns på Köp Och Sälj här på Fotosidan.

Ett tips är att alltid kolla nypris på objekt via ex Prisjakt.se för det är ofta jag anser att säljarna har högt prissatta varor.

Ex är jag ute efter ett nytt objektiv. Hittade då ett Tamron objektiv på KoS. Det kostade begagnat 2600 enligt säljaren. Jag kollade på prisjakt, Cyberphoto kär kampanj och säöjer ett nytt för 2500. Då är det nytt med allt vad det innebär. Ex garanti mm.

FS annons :
https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=295734

CYBERPHOTO:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=1024ca&utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_content=1024ca&utm_campaign=prisjakt_se
Köp objektivet helt nytt på Cyberphoto då istället, problem solved.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag kan läsa och det står på cybephotos hemsida att objektivet kostar 4490 kr alltså 4500 kr som jag skrev.
Jag kommer aldrig att sitta och kontrollera deras uppgifter från hemsidan, punkt slut. Tack för onödig info.
Man är inte skyldig att kolla vare sig som köpare eller säljare. Däremot som köpare, om du har lust, kan du tjäna på det och som säljare om du inte gör det kan det bli svårare att få det sålt. Men man har ju inget krav på sig att kolla. Det är ju upp till var och en.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag kan läsa och det står på cybephotos hemsida att objektivet kostar 4490 kr alltså 4500 kr som jag skrev.
Nej, det står att objektivet kostar 2490 kr.

"Ordinarie pris" är inte så värst relevant. Det skrivs ut av många butiker för att man ska bli glad över hur mycket nedsatt priset är.

Jag kommer aldrig att sitta och kontrollera deras uppgifter från hemsidan, punkt slut.
Det finns kanske ingen större anledning att titta på en eller flera butikers websidor. Det är enklare att kolla på Prisjakt om man veta det lägsta priset en vara säljs för. Om man vill veta det, alltså.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nej, det står att objektivet kostar 2490 kr.

"Ordinarie pris" är inte så värst relevant. Det skrivs ut av många butiker för att man ska bli glad över hur mycket nedsatt priset är.


Det finns kanske ingen större anledning att titta på en eller flera butikers websidor. Det är enklare att kolla på Prisjakt om man veta det lägsta priset en vara säljs för. Om man vill veta det, alltså.
Däremot har just cyberphoto ibland rabattkoder och då syns inte slutpriset på prisjakt.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hade jag tagit råden här från fotosidan när jag lade ut min Sony A7R2 så hade jag inte fått så mycket betalt.
La ut min kamera med småtillbehör jag inte längre behövde (som jag köpt på kampanj eller utomlands) för 18.000kr och igår fick den ny ägare.
Någon nämnde att ny kunde köpas för nån månad sedan för 16.000kr.
Gråimport kunde man få en ny för 14.000kr idag och så såg jag att cyberphoto hade en begagnad i mkt fint skick inkl 6 månaders garanti för 16.000kr samtidigt om min annons.

Mitt tips är att alltid försöka få ut så mycket som möjligt som ni själva tycker er den är värd. Motsatsen gäller såklart för köparna. Betala så lite som möjligt.

/Stefan
 
ANNONS