Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya mac mini 2018

Produkter
(logga in för att koppla)

x-country

Aktiv medlem
Man bör dock tänka på att en NAS är ytterligare en maskin som man måste konfigurera, underhålla och backuppa.

Konsument-NASar brukar dessutom vara ganska inflexibla och inte kunna så mycket. Jag hade en WD-NAS igång ett tag, men inte numera. Om jag ska sätta upp en fileserver igen så tänker jag ha en riktig dator (med någon sorts un*x) som går att konfigurera bra.

Men visst, om man tror att en NAS underlättar livet så köper man förstås en sådan. Mitt påpekande handlade bara om att man bör fundera på om man verkligen behöver en innan man köper en.
håller med. Hade NAS under några år men det kändes som att jag ägnade mycket tid åt systemet istället för syftet. Slutade med molntjänst och ext HD. Tänk vad livet blev så mycket skönare.
 

light

Aktiv medlem
Sorry, ett par sista frågor om det är ok. ;)
Det är inte "ok", om du frågar mig som trådskaparen. För då kapar du tråden. Min tråd. Du kunde ha öppnat en hel ny tråd. En egen tråd. Men jag ser ju nu att jag är för sent ute med min kommentar, min tråd är redan splittrad och söndrad. Så det är väl bara att gilla läget. Kör på!
 

bjorso

Aktiv medlem
Det är inte "ok", om du frågar mig som trådskaparen. För då kapar du tråden. Min tråd. Du kunde ha öppnat en hel ny tråd. En egen tråd. Men jag ser ju nu att jag är för sent ute med min kommentar, min tråd är redan splittrad och söndrad. Så det är väl bara att gilla läget. Kör på!
Lite märkligt att en diskussion om nya Mac mini helt plötsligt handlar om Windoze, licenser och PC?
 

Danne B

Aktiv medlem
Lite märkligt att en diskussion om nya Mac mini helt plötsligt handlar om Windoze, licenser och PC?
Märkligt o märkligt. Vissa tyckte att Mac:en inte var prisvärd och föreslog Windows-alternativ istället och sedan gled det in på det mest prisvärda och hur man kan får den så billigt som möjligt. Ganska vanliga trådutvecklingar, vad jag sett. ;)
Om TS vill ha en renodlad Mac-tråd, så får TS vara tydlig i trådstarten att han/hon bara är intresserad av Mac.
 

martinot

Aktiv medlem
Lite märkligt att en diskussion om nya Mac mini helt plötsligt handlar om Windoze, licenser och PC?
Känns som du är ute efter lite religiöst krig nu, genom att säga saker som "Windoze".

För övrigt så var det TS själv som undrade under trådens gång. Skriver detta själv på min MBP 15":are, men förutom att äga flera Mac, flera iPads, dubbla iPhone, och nu senast Apple Watch, så har jag produkter från andra tillverkare/varumärken som tex. Microsoft och HP.

Uppskattar själv mycket av Apples produkter, men har aldrig varit märkesreligiös eller märkestaliban som vissa här verkar vara.

Du bidrar verkligen inte till det med sådana spydiga och religiösa inlägg.

Oavsett om det handlar om kameramärken eller datormärken.

Trist och tråkigt när trådar börjar bli varumärkesreligiösa, och inte praktiska som är inriktade på att hjälpa trådskaparen.
 

bjorso

Aktiv medlem
Du bidrar verkligen inte till det med sådana spydiga och religiösa inlägg.
Jag är definitivt inte märkesreligiös. FCPX är det enda jag kan använda för video och då är det Mac som gäller. Premiere Pro CC på PC, ja dels är det ett betydligt sämre program och att hyra finns inte på kartan för min del.

Har inga som helst problem att hålla igång W10 eller något annat från Redmond, har arbetat som datatekniker. Helst skulle jag använda någon UNIX eller Linux men det är inte lika attraktivt tack vare bristen på kommersiella program.

F.ö. har Apples olika operativsystem inte blivit bättre med åren, det verkar vara viktigare med att lansera nya emojis än att göra systemet stabilt. Men sammantaget är macOS ett bättre val för min del och det går bra att klara sig med datorer som inte är de allra senaste om det är pengar det handlar om.

Apropå märkesreligiös, jag har kameror från olika tillverkare också, resultatet är viktigare än logotypen.
 

light

Aktiv medlem
det blir 8gb

Jag har nu läst och hört på nätet ett antal gånger att det tydligen inte verkar klokt att köpa mer RAM än det lägsta, dvs 8gb i mac minin. Och sedan ska man köpa mer minne någon annanstans än hos apple och själv installera det i minin. Det blir tydligen MYCKET billigare. Då ser jag fram emot att få se hur en sådan installation går till, det dyker väl snart upp videor kan jag tänka. Blir det enkelt eller komplicerat, det är frågan?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Som i stort sett alltid är det billigare att köpa eget minne vid sidan av.

Öppna botten, snäpp fästena åt sidan på sockel och lyft ur minnet.
Montera i ditt nya och pressa ner. Sätt på bottenplattan igen.
Klart.
Bör ta en minut.

Och dator ska vara avstängd förstås.


Jag har nu läst och hört på nätet ett antal gånger att det tydligen inte verkar klokt att köpa mer RAM än det lägsta, dvs 8gb i mac minin. Och sedan ska man köpa mer minne någon annanstans än hos apple och själv installera det i minin. Det blir tydligen MYCKET billigare. Då ser jag fram emot att få se hur en sådan installation går till, det dyker väl snart upp videor kan jag tänka. Blir det enkelt eller komplicerat, det är frågan?
 

alfin

Aktiv medlem
Jag har nu läst och hört på nätet ett antal gånger att det tydligen inte verkar klokt att köpa mer RAM än det lägsta, dvs 8gb i mac minin. Och sedan ska man köpa mer minne någon annanstans än hos apple och själv installera det i minin. Det blir tydligen MYCKET billigare. Då ser jag fram emot att få se hur en sådan installation går till, det dyker väl snart upp videor kan jag tänka. Blir det enkelt eller komplicerat, det är frågan?
Det kostar 2200 kr extra att beställa Mac-mini med 16 GB istf 8 GB. Minin har bara två minnesplatser, så sitter det 2 st 4 GB minnen (vilket det troligen gör), måste du ta bort dessa och ersätta med 2 st 8 GB minnen. 2 st 8 GB minnen i 2666 MHz med vettiga latenser kostar ungefär lika mycket i Sverige som de Apple levererar.

Tveksamt om du tjänar mer än några hundralappar i bästa fall. Se till att du får minst lika bra minnen som Apple levererar. (Jag vet inte vilka det är.) Ska du upp till 32 GB kan du kanske tjäna någon tusenlapp, men 32 GB är overkill om du inte kör väldigt tunga applikationer.
 

light

Aktiv medlem
Det kostar 2200 kr extra att beställa Mac-mini med 16 GB istf 8 GB. Minin har bara två minnesplatser, så sitter det 2 st 4 GB minnen (vilket det troligen gör), måste du ta bort dessa och ersätta med 2 st 8 GB minnen. 2 st 8 GB minnen i 2666 MHz med vettiga latenser kostar ungefär lika mycket i Sverige som de Apple levererar.

Tveksamt om du tjänar mer än några hundralappar i bästa fall. Se till att du får minst lika bra minnen som Apple levererar. (Jag vet inte vilka det är.) Ska du upp till 32 GB kan du kanske tjäna någon tusenlapp, men 32 GB är overkill om du inte kör väldigt tunga applikationer.
Tack för bra info! Och rör det sig bara om sån liten förtjänst så är det kanske inte värt att börja laborera själv (och kanske riskera att man gör något dumt).
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nu finns det testresultat för nya Mac Mini. En mycket kort sammanfattning är att basmodellen av Mac Mini (i3) är ganska exakt lika snabb som (både enkeltråd och multitråd) basmodellen av iMac 27 retina (med i5 och 1 TB fusiondrive). Mac Mini med i7 är snabbare (iaf multitrådat) än senaste iMac 27 med i7.
 

snap01

Aktiv medlem
Tycker nya mac mini verkar ha bra prestanda o du kan jämföra den med tex en mac book pro för 37000 kr en mac mini med typ samma prestanda kostar 22000.

Ang hur mycket minne man behöver, jag kör med 32 gb funkar bra med min D850 så jag skulle nog nöja mig med 32gb.

Visst en mac book är bärbar etc men jag jämför prestandan mellan dom o du kan välja en bra mycket bättre skärm till imac än den du får med en bärbar dator.
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
Tycker nya mac mini verkar ha bra prestanda o du kan jämföra den med tex en mac book pro för 37000 kr en mac mini med typ samma prestanda kostar 22000.
Nu ser det ut som om du jämfört med mindre ssd (256) i Mac Mini än i MBP (512), så prisskillnaden är egentligen några tusenlappar mindre.

För övrigt är skärmen på MBP riktigt bra.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Nu finns det testresultat för nya Mac Mini. En mycket kort sammanfattning är att basmodellen av Mac Mini (i3) är ganska exakt lika snabb som (både enkeltråd och multitråd) basmodellen av iMac 27 retina (med i5 och 1 TB fusiondrive). Mac Mini med i7 är snabbare (iaf multitrådat) än senaste iMac 27 med i7.
Ja 8de generationens Intel CPU är otroligt kraftfull :)

Jag är glad över att Apple väljer att ha en Bas-modell som "bara" har i3, annars är ju dom kända för att sätta onödigt kraftfull hårdvara i maskiner som inte kommer användas där det behövs.

På nya Air så har dom inte tänkt så utan där är Basmodellen (enligt mig) betydligt kraftfullare än dom flesta kommer ha behov av.
En något svagare CPU och 1-2 000 billigare hade varit kanon.
 

snap01

Aktiv medlem
i min mac idag som är en sen 2012 är en 3,4 GHz intel i core 7 processor med 32GB minne. Funkar bra till mina D850. Skärmen i imac är helt ok går att profilera så det stämmer väldigt bra men min macbook är knappast något man vill redigera något som ska till kund, om jag inte kopplar in eizo skärmen.

Priset med 32gb minne o största processorn är riktigt bra på mac mini klart prisvärd. Jag brukar maxa minnet men kommer nöja mig med 32gb eftersom jag vet att det snurrar på bra med det. Såg på nätet att en tyckte mac mini är prisvärd med tanke på att du får samma/bättre prestanda med den än tex en MBP för runt 40000 kr.

Vid förra uppdateringen av mac mini så typ begränsade dom prestandan o apple fick kritik för det. Med denna så kan du maxa prestandan till en rimlig prislapp.
 

Choke

Aktiv medlem
Hade hoppats att Apple skulle presenterat en nu iMac, behöver ersätta min 9 år gamla, ena interna disken lade av för några veckor sedan.
Nu blir jag lite nyfiken att köpa en macmini och en bra skärm med hårdvaru kalibrering.
Har dock hört att grafikkortet i mini inte är kraftfulla nog. Men läste här på forumet i annnan tråd att ska man bara köra PS och LT så behövs inga stora krav på grafikkortet, mer viktigt med mycket interminne och snabb processor.
Någon som kan hjälp mig med råd.
Gå på Mac mini eller vänta till en nu iMAc kommer?

Tacksam för alla synpunkter och råd
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag slog till på en Mini med i5, 8 GB RAM, och 256 GB SSD.
Skillnaden mot min gamla Macbook Air är som natt och dag. Nu är det t.om roligt att redigera bilder, nu när inte hela systemet går på knäna och musen/penseln hackar sig fram i Lightroom.

RAM får jag uppgradera vid ett senare tillfälle. Jag kunde inte motstå frestelsen när den fanns att hämta över disk hos Apple. Jag har bara haft den i 2 dagar, men hittills är jag mycket nöjd!
 

snap01

Aktiv medlem
Hade hoppats att Apple skulle presenterat en nu iMac, behöver ersätta min 9 år gamla, ena interna disken lade av för några veckor sedan.
Nu blir jag lite nyfiken att köpa en macmini och en bra skärm med hårdvaru kalibrering.
Har dock hört att grafikkortet i mini inte är kraftfulla nog. Men läste här på forumet i annnan tråd att ska man bara köra PS och LT så behövs inga stora krav på grafikkortet, mer viktigt med mycket interminne och snabb processor.
Någon som kan hjälp mig med råd.
Gå på Mac mini eller vänta till en nu iMAc kommer?

Tacksam för alla synpunkter och råd
iMac finns redan som är bra även iMac pro men jag tror att Mac mini kommer funka hur bra som helst. Räcker inte grafikkortet till kan du köra ett externt. Mac mini är i mina ögon prisvärd den med största processorn o 32gb landar på drygt 24.
 
ANNONS