Annons

Nya mac mini 2018

Produkter
(logga in för att koppla)

light

Aktiv medlem
Jag slog till på en Mini med i5, 8 GB RAM, och 256 GB SSD.
Skillnaden mot min gamla Macbook Air är som natt och dag. Nu är det t.om roligt att redigera bilder, nu när inte hela systemet går på knäna och musen/penseln hackar sig fram i Lightroom.

RAM får jag uppgradera vid ett senare tillfälle. Jag kunde inte motstå frestelsen när den fanns att hämta över disk hos Apple. Jag har bara haft den i 2 dagar, men hittills är jag mycket nöjd!
Om jag förstår rätt var det grundmodellen du köpte (med undantag för en större SSD). Kul att höra att detta funkar väl så här långt!
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Om jag förstår rätt var det grundmodellen du köpte (med undantag för en större SSD). Kul att höra att detta funkar väl så här långt!
Nej det här är mellanmodellen. Instegsmodellen är en fyrkärnig i3a på 3,6GHz. Den jag köpte är en sexkärnig i5a på 3GHz. Sedan finns även en sexkärnig i7a för dom som önskar.
Jag ville ha en maskin som är hyggligt framtidssäker, så jag tog inte den billigaste.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag är definitivt inte märkesreligiös.
Varför får då TS och andra som svarar då inte tala om alternativ för dig (trots att jag i samma post även gav rekommendation om Mac Mini som alternativ)?

Varför håller du då på med märkesreligiösa barnsligheter som att kalla det för "Windoze"?

Does not compute.

F.ö. har Apples olika operativsystem inte blivit bättre med åren,
Jag har sett mycket förbättringar både med macOS och iOS genom åren.

Tex. så gillar jag det nya mörka temat när jag uppgraderade till Mojave i förra veckan (för att bara nämna ett snabbt och enkelt exempel).
 

martinot

Aktiv medlem
Tack för bra info! Och rör det sig bara om sån liten förtjänst så är det kanske inte värt att börja laborera själv (och kanske riskera att man gör något dumt).
Det är nog inte direkt speciellt svårt (ungefär samma nivå som att montera ihop sin egen NUC som du undrade över innan). Tror inte det är så troligt att någon kan gå fel (se till att inte vara kraftigt statiskt uppladdad innan).

Däremot så vet jag inte om man tjänar så mycket på det om man nöjer sig med 16 GB (som Alfin mycket riktigt påpekar).
 

martinot

Aktiv medlem
Det är inte "ok", om du frågar mig som trådskaparen. För då kapar du tråden. Min tråd. Du kunde ha öppnat en hel ny tråd. En egen tråd. Men jag ser ju nu att jag är för sent ute med min kommentar, min tråd är redan splittrad och söndrad. Så det är väl bara att gilla läget. Kör på!
Fråga på själv Ragnar! :)

Hur går det med dina inköp och funderingar?

Nu kommer både Singles Night och Black Friday snart, så kan vara tips att vänta på bra erbjudanden som kanske dyker upp då (inte alltid säkert att det kommer på just det man är ute efter, men ibland gör det det).
 

Choke

Aktiv medlem
iMac finns redan som är bra även iMac pro men jag tror att Mac mini kommer funka hur bra som helst. Räcker inte grafikkortet till kan du köra ett externt. Mac mini är i mina ögon prisvärd den med största processorn o 32gb landar på drygt 24.
Tack Ove,
Har studerat priserna lite närmare och det kanske inte skiljer så mycket mellan iMac och Macmini. Gillar att ha allt i en box som iMac har - i och för sig har macmini det också men ska man lägga till grafikkort också.
Fördelen med macmini att man kan välja skärm och då ta en som kan hårdvarukalibreras. Det är inte helt lätt med så många val - tur att man i alla fall har bestämt sig för Apple.
Får hanka mig framåt med min nödlösning men MacBook Pro och iMac som skärm - lite meckigt men det går. Får fundera och räkna lite till hur jag ska göra.
 

light

Aktiv medlem
Hur går det med dina inköp och funderingar?

Nu kommer både Singles Night och Black Friday snart, så kan vara tips att vänta på bra erbjudanden som kanske dyker upp då (inte alltid säkert att det kommer på just det man är ute efter, men ibland gör det det).
Jag har inte bråttom. Det har inte ännu börjat ryka från min gamla.

Men jag ser att det börjar ramla in reviews nu, tex denna:

https://www.tomsguide.com/us/mac-mini,review-5908.html

Den artikeln är rätt intressant för mig eftersom den utgår från grundkonfigurationen.

Men det jag mest av allt skulle vara intresserad av är om det dyker upp nån review som också säger något om hur denna nya macmini (med grundkonfiguration) klarar av vanliga bildredigeringsprogram.
 

light

Aktiv medlem
Här en till review, där testaren också använt sig av Photoshop och videoredigering. Inga problem tydligen. Och då testade han grundkonfigurationen med bl.a. 8gb RAM.

https://www.zdnet.com/product/apple-mac-mini-2018/

Så för mig som inte spelar tunga spel utan bara vill det ska flyta på bra när man fotoredigerar, så kanske till och med basutbudet är fullt tillräckligt?
 

robban72

Medlem
Mina erfarenheter Mac mini 2018

Följande info kanske är intressant för den som tänkt uppgradera till Mini 2018:

Jag har bytt från en fullspecad Mac mini 2012 i7 16GB till en Mac Mini 2018 med i5-processor och 8GB. (Detaljerade specar längst ned). Har använt datorn i knappt en vecka nu och är otroligt nöjd. Den är blixtsnabb och ljudlös. Använder den mestadels för bildredigering av RAW-filer i Capture One från min 5D Mark III och Fuji X-E3.

Huvudanledningen till bytet var att kunna köra en 4K-skärm.

Mina erfarenheter så här långt, som kan vara till hjälp för den som är intresserad:
* Allt flyter på blixtsnabbt med Mini 2018, säkert pga arkitekturen med snabbare minne, modernare processor och kanske framförallt SSD-disk med APFS.

* Nya datorn är helt ljudlös och blir knappt varm. Den gamla knattrade en del från hårddisken samt blev rätt varm ibland och fläkten gick upp i hastighet mer.

* Tänkte byta upp till 16 eller 32Gb minne men minnesmodulerna är rätt dyra fortfarande. Tänker prova med 8Gb så länge, och jag har inte märkt några problem alls så här långt. Denna skall ju gå att uppdatera senare. Läst någonstans att datorn använder delar av SSD-disken för RAM. Någon som är mer kunnig?

* Bytet från en 24-tums (Dell) 1920x1200-skärm till en 27-tums (LG) 3840x2160 är som att gå från en gammal ("pixlig") MacBook till en med Retina-skärm. Sjukt stor skillnad och underbart vid fotoredigering. Och text blir så mjuk och skön att läsa. Kopplat via USB-C. Skärmen jag valde är en LG 27UK850 som kostade 6.300:- på ComputerSalg. Kalibrerad med Spyder4Pro.

* Gillar verkligen att det är 4x USB-C/Thunderbolt 3-utgångar på Mini 2018. Det innebär att jag kan addera externt grafikkort eller SSD senare om jag känner behov av det.

* Min gamla 2012'a hade inte "802.11ac" på det trådlösa WiFi't utan bara "802.11n". Så det märks stor skillnad i Wifi-hastighet på den nya, då jag har en Router som stöder detta också.


Specar i korta drag för er info:
* Mac mini 2012, i7 2.6 GHz (4-kärnig), 16Gb RAM, 1TB Fusion Drive (står sig fortfarande väldigt bra i prestanda faktiskt, se bl.a. Geekbench)
* Mac mini 2018 i5, 3.0Ghz (6-kärnig), 8 Gb RAM, 256 GB SSD

Valde mellanmodellen på Mini 2018 då den blev en bra kompromiss mellan prestanda och pris efter mina behov. Jag betalade 13.700:- för den nya.

Bra review på 9to5mac:
https://9to5mac.com/2018/11/10/review-2018-mac-mini-video/

Och jämförande processorprestanda på Geekbench:
https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks/
 
Senast ändrad:

Måns H

Aktiv medlem
@ Robert

Jättebra rapport! Jag har en imac 24"hemma och en mac mini med lös 24" skärm på landet. T v funkar allt men man måste ju vara redo då nåt händer. För min del hade jag Mac Mini som huvudalternativ men nya modellen har inte bara fördelar.

Frågor:

SSD låter utmärkt, men 250 GB räcker inte i mitt fall om jag ska fortsätta ha alla bilder tillgängliga i datorn. Hur gör du?

Jag använder USB-portar till trådlösa bredbandet, tangentbordet, 2 skrivare, DVD-spelaren och musen. Nya Mac Mini har färre USB-portar. Kan thunderboltportarna användas till USB på nåt sätt?

Måste ha sladd till musen, annars kilar den iväg, och gillar att ha sladd till tangentbordet också.
 

light

Aktiv medlem
Expertreviews skriver: "Even as it stands, the Core i3-based Mac mini is perfectly capable of performing most things a reasonably demanding desktop PC user is likely to ask of it. It’ll take heavy Photoshop editing in its stride and even a modicum of video editing – with the right software, the Mac mini’s T2 co-processor is capable of dramatically accelerating HEVC video encoding. That said, this lowest-spec model will still likely start to struggle if you throw complex 4K video-editing projects at it."

https://www.expertreviews.co.uk/apple/1408139/apple-mac-mini-2018-review

Låter ju bra det där att nya minin lätt hanterar Photoshop. Men tyngre 4k video-redigering kan tydligen orsaka lite problem. Undrar om 16gb ram skulle hjälpa för det?
 

Pippo

Aktiv medlem
Fråga till er som hänger med i tekniken. Vad förlorar jag på att köra på nedanstående alternativ istället för senaste Mac Mini? Jag är medveten om att minne, SSD samt OS måste köpas till. Datorn ska användas till LR/PS och liknande men eventuellt också en del redigering av 4k-filmer. Det skiljer ju en hel del i pris.

https://www.dustinhome.se/product/5011072392/nuc-i7-rx-vega-hades-canyon-vr?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.nu&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146121
 

joakim d

Aktiv medlem
Det du framförallt förlorar är OS X eftersom det är en PC. Sedan är ju det här en tråd om Mac Mini så jämförelsen känns lite malplacerad.
 
ANNONS