Annons

Hjälp om att Hitta Modeller jag kan fota :)

Produkter
(logga in för att koppla)

EmilB1

Avslutat medlemskap
Hej! Jag heter Emil och är 17 år! jag är en portrait fotograf som har fotograferat landscape och natur i ca 4 år och precis börjat med portrait i december 2017! Jag undrar om hur jag kan få tag på modeller, Jag fotar gärna gratis i början och sen arbetar upp mig: Här är min Sida (https://emilthephotographer.weebly.com/#)
Hur kan jag få tag på modeller, Tips?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Hej! Jag heter Emil och är 17 år! jag är en portrait fotograf som har fotograferat landscape och natur i ca 4 år och precis börjat med portrait i december 2017! Jag undrar om hur jag kan få tag på modeller, Jag fotar gärna gratis i början och sen arbetar upp mig: Här är min Sida (https://emilthephotographer.weebly.com/#)
Hur kan jag få tag på modeller, Tips?
Ett tips får du av mig. Ta bort den där popup-funktionen om att teckna sig för nyhetsbrev eller vad det nu var. Jag lämnade sidan snabbt som blixten.
 

landberg

Medlem
Hej! Jag heter Emil och är 17 år! jag är en portrait fotograf som har fotograferat landscape och natur i ca 4 år och precis börjat med portrait i december 2017! Jag undrar om hur jag kan få tag på modeller, Jag fotar gärna gratis i början och sen arbetar upp mig: Här är min Sida (https://emilthephotographer.weebly.com/#)
Hur kan jag få tag på modeller, Tips?
Ta bort popup-rutan där man ska fylla i sin mail-adress. Ingen kommer orka besöka din hemsida mer än ett par sekunder. Det går inte med ord att beskriva hur irriterande det är att få upp 2-3 rutor varje gång jag klickar på din sida.

Jag klickade runt på din sida trots att jag var tvungen att gång på gång klicka ner dina spammeddelanden. Det är väldigt tydligt att du är i ett nybörjarstadie. kanske ska du fråga dina vänner om du kan fotografera dom för att träna. Fråga även mor och farföräldrar eller andra äldre människor du känner så att du kan träna även på människor med lite struktur i ansiktet. När du behärskar fotograferingen lite mer så kanske det är dags att jobba med riktiga modeller.

Sen så funderar jag på varför du och väldigt många andra kallar sig fotografer bara för att man tar bilder. Det går inflation i det. Inte ens när jag har arbetat 100% som fotograf har jag skrivit på min hemsida eller sociala medier att jag är fotograf. Det är nästan lite pajigt, framför allt om man inte jobbar med det. Låt bilderna tala för sig. Är man tillräckligt duktig så behöver man inte skriva fotograf. Det är lite som folk som använder vattenstämpel på sina bilder. Det är väldigt sällan riktigt duktiga fotografer sätter vattenstämpel på sina bilder.

Förlåt om mitt tips blev mer kritik. Kritik som du kanske inte bett om.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]Jag fotar gärna gratis i början och sen arbetar upp mig: [...]
Hur kan jag få tag på modeller, Tips?
Det finns ett koncept som heter Time For Prints - TFP. Googla och leta.

Modellen bjuder på sin tid mot att få med sig några utskrifter.
På så vis bjussar ni båda på varandra medan ni bygger upp era portfolios.
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Bra med ambitioner, det ska uppmuntras!

Men precis som de andra säger; ta bort popupen. Sedan borde du rensa hårdare bland dina bilder; ha med max 5-7 bilder från en plåtning. Ingen orkar kolla på alla bilder, vare sig de är bra eller inte.

Och modellplåtning; till att börja med ska du nog undvika modeller du inte känner. Kolla med kompisar först, då gör det inte så mycket om det inte blir så bra, ni kan enklare ta om bilderna. Att plåta en som man inte känner som inte blir nöjd behöver såklart inte vara en katastrof, men bättre att begå misstagen med någon bekant, eller någon kompis kompis.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Du är 17 år. Då går man normalt på gymnasiet. I så fall är det bara o vända sig om varje dag så ser du hur många modeller som helst.
Det läskiga är att fråga, men du måste våga.

O skulle du få frågan om vad de skall ha på sig så är svaret:
Har du ingen kul hatt? ett bra exempel.
Få dem att välja det dem trivs i så blir de mycket mer bekväma.
Hittar du en modell där ni kan ta ut svängarna så gör det försiktigt o fråga vad modellen vill. Vet dem inte det så förklara vad du vill den dagen.
Visa att du är beredd att göra flera försök tills du är nöjd med en bild.
Leta fram en bild du gillar o visa vart du vill bilden skall ta vägen. Då vet de vad de ställer upp på och då blir det inga konstigheter.
Lycka till!
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej! Jag heter Emil och är 17 år! jag är en portrait fotograf som har fotograferat landscape och natur i ca 4 år och precis börjat med portrait i december 2017! Jag undrar om hur jag kan få tag på modeller, Jag fotar gärna gratis i början och sen arbetar upp mig: Här är min Sida (https://emilthephotographer.weebly.com/#)
Hur kan jag få tag på modeller, Tips?

Går även att fråga om man får fota folk på stan och om personen har potential kan man göra om det någon annan gång.

Ex på stan m blixt:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/30221785897/in/dateposted-public/

Ex i naturligt ljus vid senare tillfälle:
https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/45751947822/in/dateposted-public/

Finns så många som är intresserade av mode mm och har sina Instagramkonton att fylla, så med rätt approach kan man få en del kontakter.

Första korta sessionen gör att du kan utvärdera om det är värt att lägga ned mycket tid vid ett andra tillfälle eller ej.

Kikar du på nätet lär det finnas portfoliosidor som visar på potentialen istället naturligtvis, men det är stor skillnad i kvalitet bland de man möter på stan.
 

Hujeta

Aktiv medlem
Jag måste stämma in i klagokören bland gringubbarna för dessa popups är riktigt effektiva i att driva bort besökare.

Annars prova fota klasskamrater?
 

martinator

Aktiv medlem
Hej! Jag heter Emil och är 17 år! jag är en portrait fotograf som har fotograferat landscape och natur i ca 4 år och precis börjat med portrait i december 2017! Jag undrar om hur jag kan få tag på modeller, Jag fotar gärna gratis i början och sen arbetar upp mig: Här är min Sida (https://emilthephotographer.weebly.com/#)
Hur kan jag få tag på modeller, Tips?
Lite mer återkoppling... skippa anglicismerna, det är bara löjligt.
Det heter LANDSKAP och PORTRÄTT.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Lite mer återkoppling... skippa anglicismerna, det är bara löjligt.
Det heter LANDSKAP och PORTRÄTT.

Jo jag retar mig också på att svenskfödda inte ens kan skriva svenska ordentligt. Jag kan hantera 3 språk flytande. Tyska, Engelska och Svenska. Jag försöker skriva så gott jag kan inte bland in ord från andra språk. Nu ä Emil väldigt ung och jag tycker vi skall inte ge honom för hård kritik. MEN EN REPRIMAND. Nu är hans språk lite av den nysvenska där han och andra inte kan sitt eget modersmål
Vad han inte förstår är att den som inte kan hålla i sär språken tyder på dålig språkkänsla. bristande kunskap om de språk man kan eller bristande intelligens.
I vår familj med mig som svensk, min fru Österrikiska och min dotter med båda språken och engelska sedan barnsben kan vi ibland prata på alla 3 språken Visst kan vi blanda ibland. Ibland kommer ett ord för en krydda eller träd först till en på ett språk. Eftersom de andra förstår det använder man det. Fast att vara portrait fotograf och fotograferar landscape är tyder på att man inte kan skilja på språken.
Är man svensk och har svenska som modersmål bör man kunna skriva korrekt svenska.

Så Emil vill du ha ett bra jobb så lär dig korrekt svenska.
Jag är bättre än de flesta svenskar på tyska och totalt flytande på engelska. Fast jag blandar inte in svenska ord i engelska inte svenska eller engelska i tyska och inte Tyska eller Engelska onödiga ord i Svenska. Många engelska ord blir svenska eftersom de när vi börjar använda ordet finns det inget motsvarande på svenska.Vi har alltid lånat in ord från andra länder
Så tro inte din svenska kryddad med amerikanska ord gör dig smartare. Det fungerar precis tvärtom.
Så ta det till dig Emil Det kommer vara avgörande för din frantif.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej! Jag heter Emil och är 17 år! jag är en portrait fotograf som har fotograferat landscape och natur i ca 4 år och precis börjat med portrait i december 2017! Jag undrar om hur jag kan få tag på modeller, Jag fotar gärna gratis i början och sen arbetar upp mig: Här är min Sida (https://emilthephotographer.weebly.com/#)
Hur kan jag få tag på modeller, Tips?
Jag brukar leta efter lokala Facebookgrupper för att hitta fotografkompisar och modeller.

Det finns nästan alltid modeller som ställer upp gratis. Säg som det är från början om du inte har så mycket erfarenhet så blir ingen besviken.
 

EmilB1

Avslutat medlemskap
jag är hel svensk och spenderar min tid på engelska fotosidor so jag skriver landscape portrait :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
jag är hel svensk och spenderar min tid på engelska fotosidor so jag skriver landscape portrait :)
Om du vill vara smart så skiver du svenska på svenska. I i familj är vi 3 språkiga. Min fru är Österrikiska ,När vi träffades var jag inte särskilt bra på tyska och hon inte på svenska. Nu efter 20 år pratar hon perfekt svenska och min tyska är nästan perfekt.
Det språk jag använd under mer än 30 år är engelska eftersom jag jobbat internationellt.
Det har aldrig hindrat mig från att kunna skriva svenska korrekt.
Att kalla landskap för landscape och porträtt för portrait visar på at man endera inte kan skilja på de språk man kan eller är dum i huvudet.
 

afe

Aktiv medlem
Om du vill vara smart så skiver du svenska på svenska. I i familj är vi 3 språkiga. ... Att kalla landskap för landscape och porträtt för portrait visar på at man endera inte kan skilja på de språk man kan eller är dum i huvudet.
Hur många i familjen är ni som inte är språkiga?
 
ANNONS