Annons

Canon Eos RS/R5, är något av ryktet sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

Third eye

Aktiv medlem
Tror ni något av nedan kan bli sant? Specen pekar på ett riktigt fint hus för hybridanvändarna.
Varje släpp se senare åren har varit med känslan... "var detta allt Canon, fick vi inte mer", försiktiga och restriktiva förbättringar med en tilltagen prislapp.
Kan detta vara ett "håll käften"-svar från Canon?
Från Canonrumors som bedömer det som CR 1

45mp (One source said 40mp)
IBIS
5 stops with IBIS alone
7-8 stops of correction when used with in-lens stabilization
14fps / 20fps (One source said 12fps / 20fps)
Scroll wheel added to the back
No touchbar
Liveview/Movie toggle like previous EOS DSLRs
Larger capacity battery, but looks like the LP-E6
8K @ 30fps RAW
4K @ 120fps
4K @ 60fps

Var artiga mot varandra i tråden;-)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag är alltid lite skeptisk mot ryktena eftersom det ofta gissas en del. Men det här vet vi med säkerhet:

- Canon kommer med en spegelfri "high end"-modell med dubbla minneskort och inbyggd bildstabilisering.
- Canon har en ny sensorgeneration med snabbare datautläsning och högre bildkvalitet (finns i 1DX Mark III och M6 Mark II/90D)
- Canon har en ny processor som är mycket snabbare och mer batterisnål än tidigare processorer.
- Canon ger 20 bilder / s med 1D X Mark III och 14 bilder /s med lilla M6 Mark II, både med motivföljande AF i den hastigheten.
- Canon har utvecklat effektiv ögon-AF
- Canon säger sig att inte längre vilja ligga efter med videoprestanda.

Slutsats: Canon verkar ha tekniken som krävs för att göra en högpresterande spegelfri fullformatare.
 

alfin

Aktiv medlem
Skillnaden mellan att inte vilja ligga efter på videosidan i sina DSLR/MILC:s och att stoppa in 8K är rätt stor. 8K ryktet tror jag inte ett dugg på.
 

Third eye

Aktiv medlem
Tror heller inte 8k kommer ske, om inte de går någon slag in-cam timelapse-funktion då kanske.
Och jag vågar inte tro att ens 120fps/4k sker även om jag verkligen hoppas.
Har precis köpt ny kamera så tjejen får byta ut sin 5Dmkiv om det visar sig vara sant :) Fick bara en blick som reaktion från henne :)
 

J O Härnström

Aktiv medlem
För video duger gott om man tar bort crop 1,75x i 4K och lägger till 4K 60/50 fps.
Många önskar också Full HD 1080p 120/100 fps

Eget önskemål som inte är realistiskt är fler bildstilar för video.
Typ Panasonic "video cinelike" och "dynamisk" (större omfång som komplement till Clog)
 

Linus Talltjärn

Aktiv medlem
Jag hade köpt den kameran utan att ens fundera två gånger. Men eftersom det är Canon vi pratar om gäller det att vara väldigt försiktig med sin optimism.

Vad jag kan säga med säkerhet är att om inte något liknande denna kamera kommit ut från Canon innan året är slut så är det Sony som får mina pengar i fortsättningen.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Hur bra brukar Craig Blairs CR3-påståenden stämma?
Vi kan ju kolla på vad som verkar rimligt.

Named the Canon EOS R5
Ja, siffran 5 leder tankarna till Eos 5D och är "high end" som Canon utlovat.

45mp full-frame CMOS sensor
Rimligt. Häromkring ligger såväl Nikon, Leica som Panasonic. Fler pixlar, likt Sony A7R IV, kan uppfattas som jobbigt många av en hel del kunder.

Det vet vi med säkerhet kommer.

5 stops with IBIS alone
Mycket bra. Med tanke på att Panasonic klarar 6 steg så är det inte otänktbart.

7-8 stops of correction when used with in-lens stabilization
Rimligt med tanke på föregående punkt.

12fps mechanical, 20fps electronic
Flera konkurrenter har 10-11 bilder/s så 12 bilder/s är vettigt.

Scroll wheel added to the back
Omtyckt på spegelreflexerna, så varför inte?

Blev ju ingen succé, så inte konstigt.

Liveview/Movie toggle like previous EOS DSLRs
Lågoddsare.

Larger capacity battery, but looks like the LP-E6
Smart. Gör det enklare för DSLR-ägare att byta.

Den här punkten har jag svårt för. Visserligen kan CFexpress-kort lagra hysteriskt snabbt, men hur klarar de kylningen? Lumix S1H som fångar 6K har inbyggd fläkt och samma verkar gälla för kommande Sony A7S III.

4K @ 120fps
4K @ 60fps
Klarar de 8K så klarar de 4K med 120 fps.

Inget konstigt. Har varenda telefon.

Announcement ahead of CP+ next month
CP+ är den stora japanska mässan och är tillsammans med Photokina de stora mässorna.

När jag var med Canon tittade på Canon Eos-1D X Mark III var många av japanerna sprickfärdiga och sa saker i stil med: " Du ska bara veta vad som kommer snart"
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur bra brukar Craig Blairs CR3-påståenden stämma?
Ganska bra faktiskt. Det brukar kunna finnas fel i detaljerna fast huvuddragen brukar stämma bra.

En kamera som skall släppas om en månad måste ha testats under flera månader redan.
Det är inte heller ovanligt att bilder läcker utan innan lanseringen. Ännu har vi inte sett några.

Fast företagen har blivit mycket bättre på att stoppa läckor.

Precis som Canon har Fuji sin X-T4 på gång. Lanseringsdatumet är bli 26/2.
Fast ännu är inget känt om vad som skall vara förbättrat jämfört med X-T3

För 10 år sedan var mycket känt flera månader för lanseringen.
 

PMD

Aktiv medlem
En kamera som skall släppas om en månad måste ha testats under flera månader redan.
Jag vet inte vad du menar med "släppas", men enligt Canon Rumors ska kameran presenteras om cirka en månad (dock ett rykte med mindre säkerhet än CR3) men inte säljas förrän i juli (ett CR3-rykte).
Det är ganska lång tid. Numera brukar väl inte kameratillverkarna annonsera nya kameror nästan ett halvår innan försäljningen börjar?

Fast företagen har blivit mycket bättre på att stoppa läckor.
Om CR3-ryktena stämmer så har åtminstone inte Canon blivit så mycket bättre.

Specarna tyder på en kanonkamera, men jag misstänker att priset kommer att vara tämligen högt också.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag vet inte vad du menar med "släppas", men enligt Canon Rumors ska kameran presenteras om cirka en månad (dock ett rykte med mindre säkerhet än CR3) men inte säljas förrän i juli (ett CR3-rykte).
Det är ganska lång tid. Numera brukar väl inte kameratillverkarna annonsera nya kameror nästan ett halvår innan försäljningen börjar?


Om CR3-ryktena stämmer så har åtminstone inte Canon blivit så mycket bättre.

Specarna tyder på en kanonkamera, men jag misstänker att priset kommer att vara tämligen högt också.
Varför säger du att de inte blivit bättre. För 10 år sedan visste vi ofta mer än så 6 månader innan kameran skulle lanseras. De har lyckat täta sina läckr enormt mot hur det var förr.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
De läcker precis så mycket som de själva vill...

Det är marknadsavdelningen som planterar läckorna så att vi kan spekulera ihjäl oss och hålla hypen vid liv.

Det jag skulle vilja ha i en 5 modell R5 eller 5D MKV är att spotmätningen följer aktiv AF punkt fullt ut som i EOS1.

:)
 

PMD

Aktiv medlem
Varför säger du att de inte blivit bättre.
Därför att om CR3-ryktena stämmer så vet vi minst en månad i förväg hur den nya kameran kommer att vara.

För 10 år sedan visste vi ofta mer än så 6 månader innan kameran skulle lanseras.
Jag kan faktiskt inte påminna mig om att det var så. Har du något exempel?

Och som Jens påpekar så lär nog en hel del av "läckorna" vara helt avsiktliga.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Börja inte nu igen PMD. Att läckorna skulle vara avsiktliga stämmer inte heller.
Det läcks falska rykten från person som inte vet något. Fast det är något annat.

Konspirationsterier kan ju vara kul fast ungefär lika trovärdiga som små gröna gubbar vid Area 51.

Vi har nu 2 kameror som lanseras om en månad. Vi har fått specar presenterade om Canon R5 30 dagar innan och som verkar nästan för bra för att vara sanna.

Vi har en X-T4 som också presenteras iom 30 dagar där vi knappt vet mer än när den lanseras.

Tror du att de hinner läcka lite avsiktligt innan dess eller tror du de vill hålla det mesta så hemligt som möjligtt fram till presentationen vid lanseringen.

Tror inte du sysslat med marknadsföring. Hade du gjort det vill man ha en så stor skräll som möjligt vid presentationen när man har press och andra samlade.
Läckaer mani förväg så blir det yesterdays news vid presentationen. Ganska självklar eller hur
 

PMD

Aktiv medlem
Man bör kunna backa upp sina påståenden.

Om man inte är säker eller inte har några referenser så kan man skriva det och behöver då inte bli ifrågasatt. Det är helt OK att tycka sig minnas saker, men det är skillnad på anekdotiska hågkomster och fakta.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man bör kunna backa upp sina påståenden.

Om man inte är säker eller inte har några referenser så kan man skriva det och behöver då inte bli ifrågasatt. Det är helt OK att tycka sig minnas saker, men det är skillnad på anekdotiska hågkomster och fakta.
Det är säkert många som kan verfiera det jag påstod. Det läckte mycket mer förr.

Du får tro att jag inte har något minne om du vill. Du är ungefär lika krävande som svenska domstolar. Har man inte tekniiks bevisnning har det inte hänt.

Så du får gärna då bevisa för mig att kameratillverkarna medvetet läcker information om kommende produkter. Upp till bevis min herre. Teknisk bevisning är det enda som gäller.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Det är klart det läcks i förväg...

Genomslaget vid själva presentationen blir något mindre men hypen som skapas innan bidrar till större totalt mediautrymme... utan annonskostnad.

Välkommen till den digitala eran...

Som ett exempel kan en Nokia telefonkampanj för några år sen nämnas.
En DVD tappades/glömdes kvar på en busstation. Den innehöll nästa Nokia telefon. Inom 24 timmar var den virala spridningen Nokia hade fått var enorm - till kostnaden av en DVD-skiva. Ryktessajterna och Youtube skötte resten.

Klart att alla produkttillverkare vill skapa en stor hype som peakar strax innan officiell lanseringsdag.

Kalla det konspirationsteorier om du vill. Men företag och regerngar läcker precis så mycket material som själva vill. Sen finns det såklart också falska ryktesspridare.

Företag, regeringar och presidenter bestämmer hur mycket information du skall få, vilken information du skall få och också hur sann informationen är.

Filmen "Wag the Dog" rekommenderas för att visa vad ett väloljat PR-maskineri kan ställa till med på kort tid.


Börja inte nu igen PMD. Att läckorna skulle vara avsiktliga stämmer inte heller.
Det läcks falska rykten från person som inte vet något. Fast det är något annat.

Konspirationsterier kan ju vara kul fast ungefär lika trovärdiga som små gröna gubbar vid Area 51.

Vi har nu 2 kameror som lanseras om en månad. Vi har fått specar presenterade om Canon R5 30 dagar innan och som verkar nästan för bra för att vara sanna.

Vi har en X-T4 som också presenteras iom 30 dagar där vi knappt vet mer än när den lanseras.

Tror du att de hinner läcka lite avsiktligt innan dess eller tror du de vill hålla det mesta så hemligt som möjligtt fram till presentationen vid lanseringen.

Tror inte du sysslat med marknadsföring. Hade du gjort det vill man ha en så stor skräll som möjligt vid presentationen när man har press och andra samlade.
Läckaer mani förväg så blir det yesterdays news vid presentationen. Ganska självklar eller hur
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det är marknadsavdelningen som planterar läckorna så att vi kan spekulera ihjäl oss och hålla hypen vid liv.
Föga troligt. Jag har sett på nära håll hur de stora kameratillverkarna jobbar för att hålla tätt. Det kan bli dyrt med läckor, då kan ju försäljningen av befintliga produkter minska.

I det här fall har Canon offentligt gått ut med att de jobbar med en "high end"-kamera med IBIS och dubbla minneskort.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Föga troligt. Jag har sett på nära håll hur de stora kameratillverkarna jobbar för att hålla tätt. Det kan bli dyrt med läckor, då kan ju försäljningen av befintliga produkter minska.

I det här fall har Canon offentligt gått ut med att de jobbar med en "high end"-kamera med IBIS och dubbla minneskort.
Det gjorde de ju för länge sedan eller hur Magnus. Fast några detaljer nämnde de aldrig.
Tycker också den spec. som nu läckt verkar nästan för bra för att vara sann. Speciellt då vad gäller video. 8K låter lite för bra.

Sedan att kameran skulle klara 12 fps med mekanisk slutare. Gäller det också vid AP-C. Alltså följande fokkus. EOS R var ju inte ens i närheten.

Vi får väl se vad det blir när den blir officiell.
 
ANNONS