Annons

Canon EF 75-300 vs Sigma 70-300 DG Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

MioNorth

Ny medlem
Hej
Letar efter ett mindre och lättare telezoom till min Canon 6D än den sigma 150-600 Contemporary jag har. Är det nån här som kan ge tips om vilken som är bättre mellan dessa två, eller kanske om nån ytterligare kandidat, typ från Tamron?
/Vilsen
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Hej
Letar efter ett mindre och lättare telezoom till min Canon 6D än den sigma 150-600 Contemporary jag har. Är det nån här som kan ge tips om vilken som är bättre mellan dessa två, eller kanske om nån ytterligare kandidat, typ från Tamron?
/Vilsen
Det beror ganska mycket på vilka krav du har på bildskärpa och stabilisering.
De två nämnda telezoomarna är inte särskilt bra.
Ditt Sigma 150-600 är ett modernt objektiv med bra prestanda.
Tamron 70-300/4-5,6 VC väger 765 g och är ju betydligt lättare än 150-300.
Något av en kompromiss kanske, relativt billigt men med acceptabel skärpa beroende på krav. Dessutom stabilisering.
Annars har ju både Sigma och Tamron prisvärda 100-400mm, som mer svarar upp mot ditt 150-600mm.
 

Third eye

Aktiv medlem
Om inte 300mm i änden är superviktigt så är Tamron 70-210/4 kraftig nedsatt (3990) hos cyberphoto.
Fast bländare, guldklassat och intern zoom.
Det verkar vara riktigt poppis objektiv på 850gr.
Inte millimetrar du frågade efter men värt en koll kanske?
 

MioNorth

Ny medlem
Tack för svaren, jag ska inte ersätta mitt befintliga, letar efter ett lite mindre och lättare att släpa med på en vandring, gärna begagnad, helst inte så jättedyr.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Om du är hyfsad van fotograf och kan använda hårdare kontrast och lite mindre exponering och lätta i efterhand (minskar halos) så är ett bra ex av Canon 70-300/4,5-5,6 DO IS USM ett bra val. Det är väldigt kompakt.

Jag har ägt 4 ex genom åren. Ett bra ett är minst lika skarpt vid 200mm som 70-200/4 L USM båda vidöppna och DO är väldigt bra vid 300mm till skillnad från alla andra 70-300 f u 70-300/4-5,6 L IS USM som är strået vassare t o m.

Betänk dock att det verkar finnas mycket variation i DO objektivet från ex till ex så det är bra att testa om du inte får det snorbilligt. Räkna annars med ca 3500kr för ett superfint beg ex. Halos är inget problem om man undviker att bränna ut högdager och kontrasten kan man höja i JPEG (t ex landskapsläget) eller ännu bättre i råformat. Motljusegenskaperna är bra så länge man inte insisterar på att ta av motljusskyddet och vinkla den precis rätt för att få reflexer från DO elementet.
 
ANNONS