Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att fota månen

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik183

Aktiv medlem
men naturen har redan börjat idag, men de gick ändå inget vidare.

Fick lite hyffsade bilder.
Lärdomen jag tagit idag är att börja så snabbt jag ser månen på himeln, så i morgon ska jag ge mig ut igen...

Har inget bra läge att ta kort på heller.
Testade med mycket olika inställningar men fick ingen Bra bild.
Hmm förstår inte riktigt hjur jag ska göra för att de ska bli bättre heller..
Du kan trösta dig med att det går att ta utmärkta månbilder med ditt 70-300 objektiv. Använd stativ, tidsfördröjd utlösning, eller fjärrutlösare så du slipper orsaka vibrationer genom att trycka på avtryckaren. Blända ner till bländare 8 och ungefär 1/250 sekund exponeringstid vid ISO 200 (står månen nära horisonten får du förlänga tiden) som du ställer in i manuellt läge, M. Den här bilden är tagen med ett ungefär likvärdigt objektiv som ditt, aningen skarpare dock, men billigare. Resten är din kunskap som fotograf om motivet och hur du tar bilden och hur du efterredigerar den i ett bildbehandlingsprogram: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2521887.htm?set=mp
 

Knight Palm

Aktiv medlem
Mera brännvidd och många pixlar för bättre månbilder

Dagens kompaktkameror med sina små 1/2.3" men effektiva sensorer i BSI-CMOS teknik, som dessutom har bra förstoring på objektiven, ~600mm equiv, ger faktiskt bättre bildresultat på månbilder, än vad de flesta lyckas med sin DSLR. Månen är så ljus, att vid de låga ISO-tal som kommer till bruk, så ger en 18MP P&S med 24x zoom förvånansvärt bra resultat, dessutom till en mycket rimlig peng.
 

afe

Aktiv medlem
Om man av någon anlednig vill fotografera månen har jag för mig att det krävs motsvarande 1800 mm bännvidd för att fylla upp en småbildsruts, och bilden kommer bli i det närmaste identisk med alla andra bilder av månen. Thore har en klar poäng i att göra det med billig kompaktkamera :)
 

Nooberman

Avslutat medlemskap

iBoat

Aktiv medlem
Jag fotade månen med ett billigt "spotting scope" för 1695:- (köpt av Claes Tunälv på Rymdbutiken)
till det tillkom 200:- för en adapter till kameran.
Det är inte lätt att få till en bra bild men det är ganska roligt att försöka!

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/b9/b992ba45ed10e8f60e94822db14d57a4.jpg
http://obj.fotosidan.se/obj/photo/97/97abef24bcf9d4cde2a03d68db6b9086.jpg

Stativ är ett måste och Live view underlättar fokusering...
Såg mycket bra ut. Tittade på hemsidan och det finns ju massor av saker! Det är en okänd värld för mig, vilken modell använde du?

Trolla eller skämta med sk. manupulation av 2 bilder mer exakt.
Men dig lurade man inte hehe.
Slottet och månen finns på riktigt iaf.

Mvh. /LEE
den 19 mars 2011 var det också "supermåne" och fotosajter översvämmades av terjade månbilder, ganska trist att se. Här är det dock äkta vara från den dagen.
 

Bilagor

ANNONS