Annons

70-200/2.8 L USM felfokuserar vid ändläget

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik-J

Aktiv medlem
Upptäckte nyligen att skärpan blev märkbart sämre (det var tydligt utan någon direkt pixelpeeping) om man använde autofokus och med objektivet i ändläget av brännvidden (200 mm).

Är detta någon känd "feature" som är vanligt och således en situation som man helt enkelt bör undvika eller är det något knas med objektivet?

Skall tilläggas att skärpan blir alldeles utmärkt om jag fokuserar manuellt (mha LiveView) vid 200 mm eller om jag använder autofokus vid 195 mm.

Kameran är en 450D. Mitt 100-400 4.5-5.6 L IS USM visar inga tendenser att ha detta problem.

Mer info och framförallt testbilder finns här
http://www.exx.se/objects/fotosidan/end_position_focus/index.html


EDIT : Provade (fortfarande i ändläget 200 mm) att autofokusera med LiveView kontrastavkänningen istället och då satt skärpan perfekt.

Varför felfokuserar den vanliga autofokusen just bara i ändläget 200 mm?
 
Senast ändrad:

Nooberman

Avslutat medlemskap
Eftersom jag inte hört något så är det således inte vanligt...

Prova med några andra kameror (om du har möjlighet)
Med största sannolikhet så måste autofokus-tabellerna justeras på verkstad.
Är tiden för inköp mindre än 2 år så kommer det inte kosta något...
 

MrDip

Aktiv medlem
Mitt 70-200 f4 betedde sig likadant på ett 450D hus, ca. 2cm bakfokus vid 200mm, i övrigt ok. Löste det med ett besök hos Intervision.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
[...]
EDIT : Provade (fortfarande i ändläget 200 mm) att autofokusera med LiveView kontrastavkänningen istället och då satt skärpan perfekt.

Varför felfokuserar den vanliga autofokusen just bara i ändläget 200 mm?
"Vanlig" fasdetekterande autofokus "ser" hur pass mycket ur fokus motivet är, och drar sedan objektivet till ett läge som ska vara korrekt. Den gör ingen efterkontroll att det faktiskt blev rätt.
Det finns alltså inprogrammerat hur långt den ska vrida fokusen vid ett givet oskärpeläge.
Lite grann beroende på en hel massa olika saker kan det komma sig att slutresultatet inte blir så där perfekt som man hade hoppats. Då hjälper bara justering på verkstad.

Att LiveView med kontrastfokus ger perfekt resultat beror på att den hela tiden kontrollerar resultatet, kontrasten, och justerar tills det är perfekt.

Petter ...
 

Henrik-J

Aktiv medlem
Tackar för alla svar.

Jag ska se om jag kan jan prova det på en 600D också.

Tack för förklaringarna angående vanlig autofokus, har aldrig riktigt förstått hur den normala fasdetekteringen fungerar.

Gissningvis blir det ett besök till Intervision.

Men är det i kameran eller i objektivet som dessa fokustabeller finns inprogrammerade i?
 

Nooberman

Avslutat medlemskap
I objektivet. Men de vill ändå ha med kameran...
Du får fundera ut en kort och konsis beskrivning av ditt problem - annars kanske hon i receptionen skriver nåt galet...
 

Henrik-J

Aktiv medlem
Intressant läsning från Canon om fas- och kontrastdetektering, linje- och korspunkter, varför man kan få högre precision vid f/2.8 om man bygger en AF-sensor som kan ta tillvara detta och mycket mer.
http://www.canon.com/camera-museum/tech/report/2011/09/

Ja, det blir en runda till Intervision. Som du säger, ska nog förbered en kort felbeskrivning för säkerhets skull. Sist jag var där (ett 50/1.8 hade fastnat på kameran) så var det inga problem och det gick snabbt att få tillbaka kameran och objektivet - fast då var ju problemet ganska uppenbart :)

Ska försöka hitta en lämplig tid att lämna in det, är ju lite racingtävlingar nu som man gärna vill gå och fota lite på. Men finns ju en lämplig workaround - kör aldrig på 200mm utan dra tillbaka ringen något - gäller ju bara att komma ihåg det :)
 
ANNONS