Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D Mark II med 24-70 felfokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Jag ska ut på ett större fotojobb och kommer bl.a. att ha med mig 24-70/2.8mm. Men nu är jag lite orolig över att objektivet inte fungerar som det ska. Alla bilder jag testfotade idag blev oskarpa!

Denna bild är tagen med 67mm, 3,2 bl, 200 tid, iso 640. Stativ och blixt

http://www.beethalin.se/_MG_1324.JPG det finns ju ingen skärpa någonstans och dessutom är det mkt brus

På porträtten som är tagna med 70mm 2.8/200, iso 500 så ligger skärpan på axeln, trots att jag ställt fokuspunkten på ansiktet. Jag tumfokuserar och är inte van vid det än, kan det bero på det?

Vad göra? Hinner inte lämna in till Intervision innan jag sticker ut på jobbet. Är det bättre att jag tar med mig 24-105/4L eller 100mm/2.8? Jag kommer även ha med mig 50mm/1.4

//Bee
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Jag vet ju inte vad du har siktat på, och undrar lite om du skämta aprillo...

Visst finns det skärpa i bilden, i bågen invid örat på kraniet, vilket syns bäst på dess högra sida, och man kan också se på monteringsplattan och bordet den står på att det finns skärpa. Men på så nära håll och så lång brännvidd med bländare ungefär 3 ska du inte förvänta dig något skärpedjup att tala om, det blir lövtunt, och de enda detaljer som ligger i skärpeplanet här är inte särskilt dominanta i bilden.

Jag gissar att objektivet funkar som det ska, men att det möjligen har använts med fel förväntning om du faktiskt menar allvar. I sökaren på en spegelreflexkamera ser man ju inte hur bilden kommer att bli, eftersom man upplever större skärpedjup då ögat kan ställa om för att göra olika delar av det man ser i sökaren skarpa. Det sitter antagligen ingen mattskiva där, utan du ser en luftbild.
 

Nooberman

Avslutat medlemskap
Jag ser inte nåt fel...
Skärpan ligger ju på "nosbenet" och objektivet verkar ju okej. Bruset är väl inte helt onormalt för den situationen och iso:t.

Alternativ för än noggrannare fokus är att köra med liveview och antingen manuell eller med dess kontrast-autofokus.
 

apersson850

Aktiv medlem
Visst sitter det en mattskiva i sökaren, men på dagens autofokuskameror är den mer optimerad för bra ljusgenomsläpp (ljusstark sökare) än precisionsfokus. Därför visar mattskivan ett skärpedjup motsvarande f/4 ungefär, så mer noggrannt än så kan man inte fokusera med sökaren.
 

Bee

Aktiv medlem
Jag vet ju inte vad du har siktat på, och undrar lite om du skämta aprillo...

Visst finns det skärpa i bilden, i bågen invid örat på kraniet, vilket syns bäst på dess högra sida, och man kan också se på monteringsplattan och bordet den står på att det finns skärpa. Men på så nära håll och så lång brännvidd med bländare ungefär 3 ska du inte förvänta dig något skärpedjup att tala om, det blir lövtunt, och de enda detaljer som ligger i skärpeplanet här är inte särskilt dominanta i bilden.

Jag gissar att objektivet funkar som det ska, men att det möjligen har använts med fel förväntning om du faktiskt menar allvar. I sökaren på en spegelreflexkamera ser man ju inte hur bilden kommer att bli, eftersom man upplever större skärpedjup då ögat kan ställa om för att göra olika delar av det man ser i sökaren skarpa. Det sitter antagligen ingen mattskiva där, utan du ser en luftbild.
haha, jag skämtar inte ;) Jag kanske borde skaffa glasögon.. Jag satte fokuset på nosryggen och tyckte att det i kameran såg ut att vara mer skärpa än vad det var. Bilden är bara en test för att kolla objektivet som jag inte tycker fokuserar där jag sätter skärpan. På porträttbilderna sitter inte skärpan där jag sätter fokus vilket är på kinden/ögat.

http://beethalin.se/fokustest.JPG 70mm 2.8/160 iso 640
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Och det är knepigt med motivet du valde, där jag misstänker att det är ett objekt som är ganska svårt för AF-punkten att hitta fokus i, då själva AF-punkten är större än det tredimensionella målet. Men det kan ju vara så att kameran faktiskt felfokuserar så som du har upptäckt. Det är tämligen normalt på en spegelreflexkamera, och det går i många fall att justera med kalibrering, så att kameran träffar rätt oftare.

Roger Cicala vid Lens Rentals har testat fenomenet att fasdetekterande AF ger något osäker fokusering, och kommit fram till att det skiljer i olika generationer av kameror och objektiv från Canon, på så sätt att en ny kamera och ett nytt objektiv fokuserar säkrare än andra kombinationer. Det betyder alltså att din kamera som inte är av sista generationen inte träffar lika rätt som Mark III och att den inte heller kan dra nytta av senaste generationen av objektiv för att förbättra resultatet. Men den kan justeras för att stämma bättre.

För att ta reda på om kameran verkligen genomgående fokuserar fel kan man använda ett mål för att testa fokuseringen, och då får man en uppfattning om det är ett fel, och hur stort det är. Helst ska man göra testet på mer än ett avstånd, och på lite större avstånd kan man eventuellt behöva förstora testmålet något.

Men någon kvick lösning på det akuta problemet har jag inte.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Du ska inte använda all fokuspunkterna när du testar fokus.
Använd mittpunkten.

Bilden på kvinnan med axeln är inte skarp någonstans. Det är högre kontrast i textilierna än i ansiktet men inte skarpt.

Testa skärpan mot en plant föremål. En tidningssida uppsatt på väggen är perfekt.
Jämför genom att först fokusera med AF sedan gå över till liveview och fokusera manuellt i 10 ggr. förstoring på displayen.
Blir det inte riktigt knivskarpt i liveview så kan det vara fel på objektivet.
Blir det skarpt i liveview men inte med AF så kan objektivet behöva en justering på verkstad.

I första bilden på elefanten ligger skärpeplandet på beten.
I den andra bilden ligger skärpeplanet längre bak i ansiktet.
Det kan vara så att fokussystemet lite slumpmässigt väljer olika fokuspunkter beroende på kontrast i mätområdet. Bortse från den testen.

J O
 
ANNONS