Annons

Black Rapid eller ebay?

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Som rubriken antyder, är det någon som sitter på en Black Rapid-rem och är den i så fall värd pengarna över att köpa något från ebay? Någons om äger nämnda rem och kan ge lite feedback? Det finns fera modeller, är de dyrare värda pengarna?

Jag bär inte jättetung utrustning, de tyngsta jag kan plocka ihop är min D90 med 105 VR och SB-700. Jag fotar inte så mycket action, utan kommer mest "lunka omkring" med kameran, men den nuvarande remmen är inte så ergonomisk och jag skulle vilja ha en bättre och mer bekväm helt enkelt.

Tacksam för svar!
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Vad kostar den på ebay? Köpte min direkt från BR och betalade drygt 400 kr för rs-7 inkl frakt. Remmen är grym!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
 

Kent Karlsson

Aktiv medlem
Bra rem

Rapid är en bra rem som gör det bekvämt att bära! En reflektion är att köpa den som är formad mer efter kroppen! Den raka remmen som jag har trycker lite ojämnt på axeln ! Speciellt med 70-200 märker jag av det i slutet av en fotbollsmatch! Ingen större fara men tror det skulle varit ännu bättre med den som är böjd efter kroppen! RS4 är det jag har!
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tycker Black rapid är suverän. Bland det bästa som uppfunnits på senare år. Kan ju vanka omkring med min D800 med batterigrepp och min 70-200 2,8 i ett par timmar utan problem. dessutom aldrig något krångel när man skall fota. Man är skjutklar hela tiden. 400 kr med frakt var billigt o bra. tror jag gav ca 800 kr med frakt, men min är köpt från svensk butik. Hur som helst värt pengarna. Nu har ju du inte så jättetung utrustning. vet faktiskt inte hur jag skulle göra då. Visserligen är Black Rapid underbar för promenader och strosande men den gör sig bäst med tyngre utrustning. Men det faktum att du är ständigt skjutklar är ju en fördel oavsett storlek o vikt på utrustningen.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag har också RS7. Valde den för att den är lite curved vilket ger bra ergonomi. De dyrare är inte bättre men har väl små miniväskor som följer med o höjer priset. Tror man kan bygga på RS7 med en väska ifall man vill. fast då köper jag nog hellre en smidig bältesväska, typ Haglöfs eller nåt.
 

MrDip

Aktiv medlem
Har en RS Sport som jag är mycket nöjd med, den har bra passform och så följer remmen man knäpper under armen med. Finns även en RS Sport 2 om man vill ha en lite tunnare variant.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Har övergett BR för en klart bekvämare och bättre kamerasling nämligen EBS den är framtagen av Eventfoto.se och deras fotografer och jag blev väldigt nöjd med bytet, läs gärna min rescension här på FS och vill Du beställa en så maila Mathias här http://www.event-bilder.se/index2.html sedan bytet ligger min BR och samlar damm någonstans.

Fördelarna med EBS är bättre utformning och vadering av axelpaden, stadigare konstruktion och känns tryggare framförallt när man som jag knallar runt med ett tungt tele på en hel dag.
Så tack vare de fördelarna kan man bära tunga grejor länge utan att få ont, något som BR inte grejade och priset är mycket bra ca 400 kr vilket gör den väldigt prisvärd.

My 2 Cent
 

Peter Nyström

Aktiv medlem
Har en RS-4 och nu är det bekvämt att gå omkring med kameran i timmar. Fast jag ångrar att jag inte tog RS-sport istället för remmen flyttar på sig så att man ofta får den vadderade delen på bröstkorgen istället för på axeln.
 

Sladdfantomen

Aktiv medlem
Har kört med BR i ett par år & har en RS-7 & köpte en RS-Sport för ett par månader sedan, båda är suveräna men om jag skulle välja en favorit så blir det RS-Sport som blir mitt val.
Jag tycker den sitter lite bättre, speciellt med tyngre utrustning & dessutom så är materialet i själva "remmen" lite styvare & det kanske inte har ngn större betydelse men jag upplever att den lilla skillnaden faktiskt gör att den inte trasslar ihop sig på samma sätt när man packar ner den i kameraryggan...

Nu har jag inte provat någon annan än BR's remmar men jag tycker dom är värda varenda krona, även om man köper dom här hemma i Svedala!! =)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag instämmer med många andra här. Jag har en RS-4. Fungerar som utmärkt. Kameran blir väldigt lättåtkomlig utan att vara ivägen och den mjuka breda axelstoppningen fördelar tyngden väl så att man inte blir trött.

Enda nackdelen är att om man även har ett remfäste i kamerans stativgänga så blir kameran lite ojämn i botten vilket är en nackdel om man vill ta stöd mot något.
 

Candersson

Aktiv medlem
Nu är det ju lite svårt att veta vad du jämför med på ebay men jag har i alla fall använt BR sedan de kom ut för ett par år sedan och är mycket nöjd. De jag använder mest är RS-Sport och DR-1 Double Strap (jag har fyra olika modeller nu ;-).
En sak som är säker är att jag inte skulle riskera att hänga min kamerautrustning i något som jag inte vet så mycket om, är känt för bra kvalitet eller som har många goda referenser.
 

Benjamin_widlund

Aktiv medlem
Samtliga ägare verkar ju väldigt nöjda och det verkar vara rs-7 eller sport som gäller. Jag glömde skriva att jag oftast har batteri - grepp på, hur klarar det vikten? För man fäster väl remmen i skruven ämnad för stativet?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Samtliga ägare verkar ju väldigt nöjda och det verkar vara rs-7 eller sport som gäller. Jag glömde skriva att jag oftast har batteri - grepp på, hur klarar det vikten? För man fäster väl remmen i skruven ämnad för stativet?
Det är gedigna anordningar. Har själv en D800 med batterigrepp och på den sitter ofta ett 70-200 2,8. Känner mig inte det minsta otrygg med att det inte skulle hålla.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Samtliga ägare verkar ju väldigt nöjda och det verkar vara rs-7 eller sport som gäller. Jag glömde skriva att jag oftast har batteri - grepp på, hur klarar det vikten? För man fäster väl remmen i skruven ämnad för stativet?
5D Mk3 + BG och 70-200/2.8L
Ej heller orolig. Liter mer på det än att ha dom på de tunna metallringarna som nackremen brukar sitta på på själva kamerahuset. (Då när jag belastar den tungt)

/stefan
 

Monty

Aktiv medlem
Har haft RS4, men den var inte bra med tunga grejer (1D MkIII + 70-200/2,8 = 3.2kg). Är nog inte så bra med lättare prylar heller skulle jag tro.
Bytte till RS-Sport och det funkar MYCKET bättre. Bättre utformning, bättre material i remmen etc.
Oftast bär jag ändå kameran utan rem, men det beror nog på att jag ofta är på marken och kryper och då är det lite krångligt med remmar.
Det enda jag stör mej på med dessa remmar är att längdjusteringen av remmen inte låser riktigt för mej, utan kameran glider längre ner på höften än önskat hela tiden.
Black Rapid är rejäla grejer och jag har aldrig varit orolig att kameran skall fara i backen av någon anledning.

Att köpa lågprisvarianter av dessa kan vara förödande:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=138388
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=128228
 
Den var väl den som var problem i länken ovan ditt inlägg. Vet också att Kaffebrus.com även konstaterade kvalitetsbrist hos leverantör. Påstår sig ha blivit bättre.

/stefan
Men ovan gäller väl Kaffebrus produkt?

Kan bara tala av egen erfarenhet för produkten från MaxFocus att den känns trygg att fästa en D3:a med 70-200 mm f/2.8.
Har inte känt någon oro att bära runt på den utrustningen. För tyngre utrustning kan jag inte svara men för kombinationen D3+70-200 mm f/2.8 känns den bra

/Ola
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har också en sådan rem, men jag har sytt den själv. Det är ganska enkelt. Det enda men behöver är en dryg meter nylonrem, en karbinhake med löpögla och ett remlås.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Sög en tid på inköpet av en RS Sport pga priset. Men kan bara konstatera att det är ett av de bättre inköp jag gjort till min prylarsenal! Tunga D7000 med batterigrepp och 70-300 hänger lika bra som lätta Olympus OMD med 45/1.8. Tror inte att du kommer att ångra dig....
 
ANNONS