Annons

EOS 1000D är busy

Produkter
(logga in för att koppla)

Miniseven

Aktiv medlem
Hej!

Min EOS 1000D som jag fått ett problem med. Kameran går igång och autofokus, blixt samt den lilla skärmen går igång men LCD startar ej och kameran fastnar på ''busy''.
Vad kan ha hänt och finns det någon som har en idé om vad jag kan göra åt de?

/Tommy L
 

Spaceman Spiff

Aktiv medlem
Min gissning är att blixten inte fungerar. Ställ kameran i "utan blitx" läge eller P-läge och se om den fungerar då.
Detta utifrån att du nu har den i gröna läget och att blixten går upp och att det är då den låser sig.
Du kan också testa i gröna läget utomhus dagtid och se vad som händer då.

Lycka till!

/Jon
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tag ur batteriet, slå på kameran, tryck på avtryckaren några gånger och låt kameran vila i en halvtimme. Testa sen igen.

Får du samma resultat utan minneskortet?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Vad har du för firmware? Det finns en bugg hos 1000D som innebär något liknande men som lösts med senaste firmware 1.0.7.

Firmware Version 1.0.6 includes the following improvement:

  1. Some cameras may exhibit a phenomenon in which the LCD monitor does not display, the shutter does not release, and the busy indication remains lit in the viewfinder.Some cameras with firmware Version 1.0.5 or earlier are affected by a phenomenon where the LCD monitor does not display, the shutter does not release, and the busy indication remains lit in the viewfinder. This firmware corrects this phenomenon.
 

Miniseven

Aktiv medlem
Men hur gör jag för att uppgradera firmware när inte LCD skärmen funkar.Tar gärna emot instruktioner om hur man gör.

/Tommy
 

PeterWem

Aktiv medlem
Men hur gör jag för att uppgradera firmware när inte LCD skärmen funkar.Tar gärna emot instruktioner om hur man gör.

/Tommy
Använder sladd och eos utility. Du kan nog se vilken firmware som är installerad. Vet inte om det fungerar att uppdatera i och med att felet redan uppstått.
Inte bara du som haft problem,så det kanske kan gå att åberopa fabrikationsfel.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Har googlat litet nu. Har felet uppkommit är det tydligen försenat att uppdatera och moderkortet behöver tydligen bytas.
 

Miniseven

Aktiv medlem
Jag har också Googlat runt lite och jag verkar vara långt ifrånensam att vara drabbad. Tycks vara Canonverkstad som gäller. Jag får använda mina andra Canoner i stället.
/Tommy
 

Miniseven

Aktiv medlem
Fick tag på en 1000D på Tradera med fokuseringsproblem. Tog det moderkortet och plockade in i min kamera och vips så fungerade den.
Happy ending!

/Tommy
 
ANNONS