Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En vattentät kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Taylor

Aktiv medlem
Håller med. Sony RX100 alla dagar i veckan. Olympusen är bra för sin sensorstorlek och att vara vattentät (har kompisar som diggar de hårt), men den har inget att sätta emot den större 1" sensorn och den bättre optiken hos Sonyn.

VIll du ha en bra kompromiss där du har liknande bildkvalitet som Sonyn, men samma vattentäthet och robusthet som Olympusen; kika på Nikon AW1 (den enda i Nikon 1-serien som jag sjäv skulle kunna överväga just pga att den kombinationen). Alternativt är att skaffa ett UV-hus till Sonyn.

Däremot så blir ingen av de lösningarna lika fickvänliga, så där har Olympusen fortfarande en fördel (men jag hade som sagt personiligen nog gått för Nikon AW1 om det inte var ett absolut krav - du kommer så mycket upp i bildkvalitet - även om det blir lite klumpigare - men allt är kompromisser och Olympusen är en bra kamera på det den gör och utlovar).

Kul att se jämförelsen och positivt att du återkopplar i tråden! :)
Jag håller med dig om Olympusen. Den kommer att fylla sin roll mycket bra (tror jag). Den har OTROLIGA makromöjligheter som Sonyn inte har. De kallar sitt makro-läge för "mikroskop-läge".

Sen när det gäller kompromisserna så finns det inget val. Jag har redan köpt min Olympus.
Nikon AW1 var inget alternativ. Då hade jag hellre köpt ett UV-hus till Sonyn.

Olympusen har liiiiite smidigare fjärrstyrning med telefonen än Sonyn. Det kanske beror på att den är två år nyare också. Lite längre har de väl kommit i den utvecklingen också.

En stor fördel med köpet av Olympusen och uteslutande av ett UV-hus till Sonyn är att min fru får en "riktig" kamera att fota med. Hon larvar sig mest med sin telefon och det gillar inte jag. Det blir, liksom, inte bra - tycker jag i alla fall. Och det gör egentligen inte hon heller. Hon blir säkert glad åt den här.

Sen att hon kör den i AUTO-läge spelar väl ingen roll. Bättre en att fotografera med en telefon i alla fall.
 

Taylor

Aktiv medlem
Exakt. Version ett - originalet då den inte hette "1" då den kom. I den bifogade jämförelsen hade RX100 III och "I" gett sammq resultat. RX100 version ett kostar som TG3/4, ger bättre bildresultat, men är inte för undervattensbruk (utan ev passande UV hus förstås).
OK. Jag förstår
 

Tony johansson

Aktiv medlem

Taylor

Aktiv medlem
Det är tråkigt att det inte finns Wi-Fi på Nikon AW-1:an.
Den funktionen kan man ha mycket roligt med (fotografera med mobiltlefonen som fjärrkontroll) och att det är praktist.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Var precis inne och tittade på en AW1 och den har GPS, enligt Nikon, och man får utgå från att dom har relevanta uppgifter:
http://www.nikon.se/sv_SE/product/digital-cameras/nikon-1/adventure/nikon-1-aw1#tech_specs
Det var inte jag som skrev att AW1 saknar GPS utan den kommentaren kommer från "Taylor". När jag skrev min kommentar till Taylor's påstående om att AW1 saknar GPS skulle jag försöka vara lite lustig/ironisk. Det var dumt eftersom det tydligen har missuppfattats. Självklart vet jag att AW1 har GPS. Jag har själv en AW1och är nöjd med kameran inklusive GPS-funktionen.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det var inte jag som skrev att AW1 saknar GPS utan den kommentaren kommer från "Taylor". När jag skrev min kommentar till Taylor's påstående om att AW1 saknar GPS skulle jag försöka vara lite lustig/ironisk. Det var dumt eftersom det tydligen har missuppfattats. Självklart vet jag att AW1 har GPS. Jag har själv en AW1och är nöjd med kameran inklusive GPS-funktionen.
Jag missade ironin i inlägget, var lite trött när jag läste tråden. Skönt i alla fall, att vi är överens om att den har GPS, annars hade den gått bort med en gång för mig, och jag funderar på att köpa mig en kamera till, som komplement till tjockkameran.

Hur upplever du att fota med AW1:an ( då den saknar sökare) ? Kan du lägga upp lite bilder tagna med den ?

Jag står i valet och kvalet att satsa på en AW1 eller en Olympus TG-4. Den första för bildkvaliten och den andra för smidigheten att bära med sig och för det lägre priset. Jag har fått förståelse för att Sonys lineup av kompaktkameror slår det mesta (RX XXX), men dom går bort p g av priset men framförallt att dom inte är vattentäta.

Nackdelen (som jag förstått det),med AW1:an är att den inte är så portabel (som olympusen) och det är en egenskap som jag gärna ser, då jag vill ha en kompletterande kamera som (bokstavligen) följer med jämt.

Inte lätt, det här 😄.
 
ANNONS