Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fågelidentifikation

NikonFX

Aktiv medlem
Letade efter tofs eller antydan till tofs men kunde inte se någon. Tyckte samtidigt att fågeln var så genomfärgad och mörk för att vara en unge. Och sen tycker jag inte man brukar se det tydliga vita bak under vingarna på vigg men kanske är en variation eller vinkeln som fågeln låg i. Men vigg ung hona känns väl rätt trolig.
 

MedinFoto

Aktiv medlem
Letade efter tofs eller antydan till tofs men kunde inte se någon. Tyckte samtidigt att fågeln var så genomfärgad och mörk för att vara en unge. Och sen tycker jag inte man brukar se det tydliga vita bak under vingarna på vigg men kanske är en variation eller vinkeln som fågeln låg i. Men vigg ung hona känns väl rätt trolig.
Här har du ett viggpar.
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Den skarpa övergången mellan huvud och hals säger mig att det borde vara storskrake, honor (alltså inte småskrake för den har inte så markerad övergång).
visst är det storskrakar, men man kan inte med säkerhet spika att det är honor så här års. årsungar eller ruggande hannar är mkt lika.
Med vänlig hälsning peter
 

bmanoll

Medlem
Vilken art?

Funderar över vad det här kan vara för någonting. Ärtsångare? Tycker mig se att den är lite mörk på bröstet också. Går bet på den här!
 

Bilagor

Karuzzell

Aktiv medlem
Fotograferade vad jag trodde var skärpiplärkor på Runde (måndasskiftet juni/juli) men när jag nu går genom bilderna hittar jag denna, som avviker från de övriga och får mig att tänka ängspiplärka, Kortare och ljusare näbb, ljusare ben och mer distinkt teckning. Har jag rätt eller handlar det om att det är en juvenil?
undrar Eva
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Fotograferade vad jag trodde var skärpiplärkor på Runde (måndasskiftet juni/juli) men när jag nu går genom bilderna hittar jag denna, som avviker från de övriga och får mig att tänka ängspiplärka, Kortare och ljusare näbb, ljusare ben och mer distinkt teckning. Har jag rätt eller handlar det om att det är en juvenil?
undrar Eva
Visserligen har jag aldrig sett en 1k skärpiplärka på sommaren så här. men det kan knappast vara en ängspip som är så här mörk. så skärpip yes.

Med vänlig hälsning peter
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Känner mig rätt övertygad om att fågeln till höger på bild är en större strandpipare, men vad är de övriga två? Kan den till vänster vara någon sort snäppa och den bakom (ur fokus) vara någon sorts beckasin. Fotograferade på nordöstra Öland idag.
 

Bilagor

gavia

Aktiv medlem
Känner mig rätt övertygad om att fågeln till höger på bild är en större strandpipare, men vad är de övriga två? Kan den till vänster vara någon sort snäppa och den bakom (ur fokus) vara någon sorts beckasin. Fotograferade på nordöstra Öland idag.
kärrsnäppa med svart mage, enda vadaren som har det i Sverige, o grönbena.

peter
 

Osquar

Aktiv medlem
Hur ska vi titta för att skilja på adult och juvenil ? Finns det tydliga könsskillnader ?
Gårdagsexempel för min del https://artportalen.se/Image/1897368
Ålder:
1K/juvenil (ung) har bl.a ljus iris, ljustoppade stärtpennor samt dito täckarfjädrar, jämn fin vingbakkant utan något tydligt svart/mörkt ändband.

Adult (gammal) har mörk iris, tydligt mörkt/svart, brett band längs undervingens bakkant, oftast lite ojämn/taggig vingbakkant.

Kön:
I huvudsak en storleksskillnad, där honan är störst.

/Oscar
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Jämn

Med jämn vingbakkant menar Oskar att vingpennorna längs "armen" är lika långa (inte att bakkanten är rak som ett streck) och att det inte finns avvikande kortare pennor (utväxande som har ruggats).
 

jono

Aktiv medlem
En fråga om Skvätta

Jag reagerade på att den har så kraftiga ögonbryn och när jag tittar runt så ser jag inte så kraftiga på bilderna för Stenskvättan. Kan det vara en Isabella ?
Bilden är tagen idag (2017-08-30) 11.30 utanför Karlstad
 

Bilagor

ANNONS