Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det bygger på att tung och trög massa är samma sak. Litar du på det? ;-)
Visst - man kan problematisera allt men det är gammal beprövad hantering som funkar. Det funkar för bågskyttar så det funkar nog för en del fotografer också :).

Men Ola måste göra så här därför att hans kamerahus saknar IBIS - det känns ju lite retro med mekanisk stabilisator idag och D800-serien före D850 är väl lite retro idag.

Jag säger ge grabben IBIS så han slipper släpa på stativet!
 

PMD

Aktiv medlem
Visst - man kan problematisera allt men det är gammal beprövad hantering som funkar. Det funkar för bågskyttar så det funkar nog för en del fotografer också :).

Men Ola måste göra så här därför att hans kamerahus saknar IBIS - det känns ju lite retro med mekanisk stabilisator idag och D800-serien före D850 är väl lite retro idag.

Jag säger ge grabben IBIS så han slipper släpa på stativet!
Det var en liten referens till debatten om skillnaden (eller inte!) mellan tung och trög massa som fysiker har haft genom åren.

En Ibis unnar jag Ola mycket väl. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Då antar jag listan är Canon, Nikon Fuji.
Dat är en lista som måste gälla för alla typer av kameror.
Fuji är först nu med och säljer större mängder av mer avancerade kameror. Vilket tyder på att siffrorna är gamla.
Dessa siffror visar i och för sig inte på någonting.

Nokia var störst på mobiltelefoner och gick från succé till pannkaka på kort tid. säljer man många enheter med förlust går det snabbare mot konkursen.

Det vi skall mer jämföra är de som tjänar pengar och de som inte gör det. Har man bra vinst kan man satsa mer framåt och får mer stöd av koncernledningen för sina investeringar.
Det säger mer om vad de kan satsa på längre sikt.

Den andra delen som är svår att mäta är deras känsla för att lansera produkter som kunderna och experterna gillar.
Ja vi får väl se var vi hamnar men om ni kolla diagrammen i denna länk så verkar det ju som försäljning (antal) World wide av systemkameror backar totalt hittills under 2017. 2016 var ett otypisk år då flera tillverkare och inte minst Sony drabbades av jordbävningen som bl.a. störde sensortillverkningen. Det är kanske så att denna nedåtgående trend mer handlar om att alla i större utsträckning vill sälja sånt man faktiskt tjänar pengar på än att sälja många billiga instegspaket och då är det nog bara naturligt att man försöker sälja mer av produkter med högre marginal. Men det kommer inte vara helt lätt alla gånger för ju dyrare produkter ju större kapitalförstöring om man inte utnyttjar sina kamerors fulla produktcykler. Det kommer krävas att tillverkarna anstränger sig för att ge kunderna värden och det kostar.

Däremot har Sonys försäljning av kamerahus tydligen ökat markant i år (och då speciellt FF-husen) och det på denna vikande marknad (vilket även framgår om man jämför med det mer normala 2015, om man får tro diagrammen i länken). Så det innebär att några andra tappar. De verkar även sälja betydligt fler objektiv än tidigare och GM-objektiven säljer säkert hyfsat och det är dessutom heller inga billiga grejor. De har nog hyfsade marginaler på dessa också.

https://www.sonyalpharumors.com/sony-says-number-two-full-frame-us-japanese-market/

Men vi får väl kolla fler källor och vänta tills 2017 är över för bokslut.
 

martinot

Aktiv medlem
Bengt, A7r III är FF och där är Nikon 3:a idag på viktiga marknader (USA och Japan) - Fuji finns överhuvudtaget inte i det segmentet. Otur för Nikon nu att de tvingas leva med att släppa sin D850 precis samtidigt som A7r III släpps. Det tror jag inte de är så glada åt. Sony har nu två formidabla FF-kameror som är nya eller hyfsat nya, för A9 är ju fortsatt hyfsat ny. A6500 är fortsatt en av marknaden allra bästa allround APS-C. Undrar vad som ska hända med A7s-serien nu för A7r III täcker väl in en del som gjorde den serien unik..
Sony är helt enkelt fantastiskt och perfekt för allt och alla!

Halleluleja!
 

martinot

Aktiv medlem
Frågan är hur viktiga gruppen "yrkesfolk" kommer vara i framtiden? I alla fall dagens definition av yrkesfolk.

Fotojournalister är ett döende släkte. Däremot så verkar mängden semi-pro fotografer (de som fotar i sin yrkesroll, men inte har foto som huvudsaklig arbetsuppgift/inkomstkälla) växa. Skulle jag gissa så fotar de flesta yrkesfotografer idag människor, sociala events och produkter, inte krig, politiska toppmöten eller OS. Det kommer att ställa andra krav på proffsutrustningen i framtiden. D850 och A7RIII kanske är bättre "yrkeskameror" än D5 och A9 för majoriteten av de yrkesverksamma fotograferna idag? Vi har ju redan sett att marknaden för extremt skarpa normal och teleobjektiv med bra skärpa har vuxit.

Sen kommer OS fortfarande vara en viktig statussymbol för kameratillverkarna: det är fortfarande coolt att vara märket som används av flest fotojournalister. Men fotojournalister kommer vara en mindre och mindre kundgrupp om nuvarande trend fortsätter.
Vad är en ”yrkesverksam forograf”?

Sedan är det bra att veta att hälften, eller mer, av alla prokameror faktiskt köps av privatpersoner.
 

martinot

Aktiv medlem
Du har nog helt rätt i det för i allt väsentligt så finns allt som finns i A7r III redan i II:an också.
Om du enbart ser en kamera till dess sensor; ja. Annars så håller jag absolut inte alls med dig/er.

En bra sensor är absolut viktigt är jag den första att skriva under på, men ett kamerahus är så myclet mer än så.
 

martinot

Aktiv medlem
Varför är det oväntat? Det är ju verkligen skitbra!

Det här är lite kul faktiskt för hur många Canon- och Nikon-fotografer har inte pratat om just denna funktion som oproffsig. Proffs vill inte ha såna smeckgrejor som ändå bara pajar har det låtit från fler än ett håll. Jag har alltid älskat vikbar skärm vare sig det gäller makrofoto, gatufoto eller när man vill ta bilder över huvudena på folksamlingar.

Snart kommer du undra varför din kameratillverkare hållit dig i vikbar skärmmörker i snart tio år. Varför du inte fått det här tidigare!
Har ingen aning om vem som pratat om vad, och har inte heller fört någon statistik, men konstaterar som sagt fortfarande att prokamrorna (osagt om av konsevatism, brist på efterfrågan eller någon rationell orsak) saknar vikbar skärm.
 

Bengf

Aktiv medlem
På andra kameror måste man inte gå in i menyerna alls för normal fotografering.

Hanskar eller inte hanskar.

Jag behöver inte gå in i några menyer med min lilla RX100 med små knappar heller, kör oftast med A-bländare och ändrar med en räfflad ring som sitter runt objektivet, zoom vredet har en skaplig spak som man hittar och känner lätt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Bengt, A7r III är FF och där är Nikon 3:a idag på viktiga marknader (USA och Japan) - Fuji finns överhuvudtaget inte i det segmentet. Otur för Nikon nu att de tvingas leva med att släppa sin D850 precis samtidigt som A7r III släpps. Det tror jag inte de är så glada åt. Sony har nu två formidabla FF-kameror som är nya eller hyfsat nya, för A9 är ju fortsatt hyfsat ny. A6500 är fortsatt en av marknaden allra bästa allround APS-C. Undrar vad som ska hända med A7s-serien nu för A7r III täcker väl in en del som gjorde den serien unik.

Sony går bra nu ekonomiskt och de är som starkast i det övre segmentet och om man säjer verkligt många A7r III så blir det nog betydligt mer klirr i kassan än om man ska hålla på att stångas på en överbefolkad och sönderprisad APS-C -marknad.

Jag tror de jobbar hårt nu för att kunna leverera sina nya kamerahus både Nikon och Sony.

Nej vänta lite nu StenÅke, Länken om Amazon och SAR så står det att det är en relativ indikation och inte heller någon vetenskaplig sanning för det är över en betydligt längre tid som man eventuellt kan se hur bra en ny modell säljer. När man sänkte priset på gamla A6000 så hoppade den helt plötsligt upp på 5-bästa listan, för att två veckor senare sjunka rejält på Amazon.


Nikon har en större uppbyggd kundgrupp än vad Sony har, D800 kom runt ett år före A7R, samtidigt som D600 var före A7, för att inte tala om bästsäljare som D3 och D700 som rykte upp Nikon ordentligt. Här kunde inte A900 hävda sig. Med en stor uppbyggd kundkrets så leder det till objektiven, och all annan utrustning, och servicenätet inte att förglömma. Detta betyder inte i sak att Sony bygger dåliga kameror, utan att det är många saker tillsammans och över hur lång tid man säljer bra heller ej som till slut ger resultat.


Det verkligt positiva med A7R3 tycket jag är priset tillsammans med förbättringarna som Sony gjort, det är verkligen trevligt när Martin Agfors beskriver den stora skillnaden med det tidigare utskällda menysystemet och till ett menysystem som han säger till och med ligger i framkant bland dagens kameror, det är något verkligen positivt att Sony till slut tog sig i kragen.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Sten-Åke Sändh skrev:
Varför är det oväntat? Det är ju verkligen skitbra!

Det här är lite kul faktiskt för hur många Canon- och Nikon-fotografer har inte pratat om just denna funktion som oproffsig. Proffs vill inte ha såna smeckgrejor som ändå bara pajar har det låtit från fler än ett håll. Jag har alltid älskat vikbar skärm vare sig det gäller makrofoto, gatufoto eller när man vill ta bilder över huvudena på folksamlingar.

Snart kommer du undra varför din kameratillverkare hållit dig i vikbar skärmmörker i snart tio år. Varför du inte fått det här tidigare!




Har ingen aning om vem som pratat om vad, och har inte heller fört någon statistik, men konstaterar som sagt fortfarande att prokamrorna (osagt om av konsevatism, brist på efterfrågan eller någon rationell orsak) saknar vikbar skärm.
Fast skärm känns logiskt på prokameror som Canons 1dxmkii och Nikon d5. De ska i princip klara allt väder på vår jord och under långa perioder. Mer intressant är frågan gällande vikskärm på semipromodeller. Vad de flesta kunder vill ha står väl klart efter att även Nikon fick krypa till korset och ge d850 vikskärm. För merparten av användare verkar det alltså räcka om tätningarna kan stå emot tufft väder och vind under kortare perioder. Självklart finns det en del tongivande fotografer som hellre saknar vikskärm för att få bättre tätning i deras semiprohus men alla utom Canon verkar nu ha fattat att de är en minoritet. För denna minoritet finns just prohusen. Möjligen kunde prohusen få lite mer pixlar nu när tekniken fixar att skyffla Raw i hög takt. Borde inte 30mp som i 5dmkiv kunna vara en gyllene medelväg för prohusen?
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja var går gränsen att kunna använda kameran, ösregn och snöstorm tar man verkligen så mycket bilder då, ordnar man inte även något skydd vid sådana tillfällen för skydda både fotograf och kamera om bilder till varje pris måste tas. Kan tänka mig ökenvärme och hög luftfuktighet frestar på elektroniken i en kamera, fins det undervattenhus till D5 och 1DX, det vore väl inte så dumt för att skydda kameran när det är som mest besvärligt.


Jag tror att D850 kommer att bli en mycket populär kamera bland yrkeseliten, och vikbara skärmen kommer säkert att vara uppskattad.
 

iSolen.se

Guest
Underligt. Jag går aldrig in i menyerna för att fotografera. Alla funktioner jag behöver är ju satta i C-knapparna.
Nu har jag fotat minimalt med A7Rii och andra sonykameror men jag gick in i menyerna, och jag observerar att andra fotografer i min omgivning också går in i menyerna titt som tätt.

Då kör vi en tävling. Vem klarar sig längst utan att gå in i menyn. Med början nu. Menyknappen är förbjuden.
 

iSolen.se

Guest
Visst - man kan problematisera allt men det är gammal beprövad hantering som funkar. Det funkar för bågskyttar så det funkar nog för en del fotografer också :).

Men Ola måste göra så här därför att hans kamerahus saknar IBIS - det känns ju lite retro med mekanisk stabilisator idag och D800-serien före D850 är väl lite retro idag.

Jag säger ge grabben IBIS så han slipper släpa på stativet!
Monopoden lär förbättra skärpan även på Sony, tror du inte?

Menar du att Sonys antiskak är bättre än Nikons? Tex med 24-70? Eller 200-500mm?

Finns det något test som styrker din tes?
 

nikitin

Aktiv medlem
Ja var går gränsen att kunna använda kameran, ösregn och snöstorm tar man verkligen så mycket bilder då, ordnar man inte även något skydd vid sådana tillfällen för skydda både fotograf och kamera om bilder till varje pris måste tas. Kan tänka mig ökenvärme och hög luftfuktighet frestar på elektroniken i en kamera, fins det undervattenhus till D5 och 1DX, det vore väl inte så dumt för att skydda kameran när det är som mest besvärligt.
Lite vad som kan hända när saltvatten kommer in i en (vädertätad) kamera, https://www.lensrentals.com/blog/2017/10/about-getting-your-camera-wet-teardown-of-a-salty-sony-a7sii/
 
ANNONS