Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Din länk bekräftar ju att D850 har bättre DR på basiso...
Jag tror att det var det han ville bekräfta/säga (men kan ha uppfattat fel). Han menade nog (precis som du, om jag tolkar er bägge rätt) att man inte alltid skall lita 100% på vad tillvekare skriver om deras egna produkter.

Att de har 15 steg DR är nog tveksamt med normala mått mätt, men precis som inom HiFi så kan olika tillverkare ”spetsa” sina siffror och mätvärden genom att mäta på olika kreativa sätt, och tolka data till sin favör (på ett normalt icke brukligt eller standardmässigt sätt).
 

Bengf

Aktiv medlem
Sony sa att a7S skulle ha 15 stegs DR. Samma om A7Riii.

Ett första test visar att D850 har bättre DR på basiso än A7Riii...och D850 har inte 15 stegs DR. Hmm.

Ja men Sony´s svammel om A7s 15 i DR, gjorde DPR misstänksamma om dom också skönmålade DR i A7R3, DPR nämner två olika mätmetoder som du kunde läsa, DX0 mäter från en print nerskalad till 8mp och det är där som D810 har fått sina 14,8, DPR tog hjälp av någon kille vad han nu hette som tydligen mäter lite annorlunda än DX0. Vad som är rätt heller fel har jag ingen aning om, A7R3 har tyvärr inte fått något äkta ISO 64 läge ( önskat av många testare på nätet och andra ) utan tappar då lite DR genom att dom har bas-iso vid 100. Den där grafen där A7R3 nuddar 15 i DR förstår jag inte riktigt hur dom menar, och så hade dom väl gamla A7R2 med där och jämförde och inte D850.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Din länk bekräftar ju att D850 har bättre DR på basiso...
Ja, det kan man säga. Men det är lite som med Volkswagens utsläppssiffror att man inte kan tro på det som sägs i reklamen. Även så att man inte ska ta en ensam användares "fakta" för sanning därför att vi alla använder utrustning olika och värderar behov(och ekonomiska aspekter) väldigt olika.

Jag tror att det var det han ville bekräfta/säga (men kan ha uppfattat fel). Han menade nog (precis som du, om jag tolkar er bägge rätt) att man inte alltid skall lita 100% på vad tillvekare skriver om deras egna produkter.

Att de har 15 steg DR är nog tveksamt med normala mått mätt, men precis som inom HiFi så kan olika tillverkare ”spetsa” sina siffror och mätvärden genom att mäta på olika kreativa sätt, och tolka data till sin favör (på ett normalt icke brukligt eller standardmässigt sätt).
Precis. Däremot ska man inte heller tro enskilda "testare" eller butikrecensioner lika lite som man ska tro helhjärtat på recensioner i appstore. Källkritik är på sin plats.
 

martinot

Aktiv medlem
Är inte det rätt enkelt? Räkna antalet funktionsknappar det finns för respektive kameramärke för att fotografera och beakta hur många som är programerbara och jämför.
Fotar just nu med min X-T2. Varför får jag inte använda, eller varför räknas inte, rattarna och ringarna som jag använder som är dedikerade för att vara bländadare, slutartid och ISO?

De är ju inte alls programerbara, men bidrar ju ändå starkt till att jag mer sällan går in i menyerna jämfört med de mindre spegellösa jag har som saknar dessa.
 

Michael f8

Aktiv medlem
Till de nya gubbarna på fotosidan

Det finns sedan tidigare en enkom skapad tråd för allmänna Sony diskussioner, denna tråd har en modellspecifik tydlig ämnesrubrik. Detta har vi som vart med ett tag på Fotosidan uppmärksammat: Almänna spånerier

Ni som tycker att a9, a7, a6xxx serierna är för små att kunna hanteras, vill jag tipsa om att inte klicka på länkar som innehåller de bokstavskombinationerna, för det kommer inte att hända att de modellerna kommer i en 'tjock' version, de kommer då troligtvis ha andra modellnamn, såsom två siffror efter 'a' t.ex. a99, a88 möjligtvis a8 a11 prova klicka då och titta OM de växt till större modeller, det finns även andra utmärkta tillverkare som tillhandahåller stora kameror.

Ni som behöver 22 olika pro objektiv från samma tillverkare, för trygghetens skull, och det innan 2018 slut, kan också sluta leta här samt att ett tilt/shift objektiv från Sony kommer inte hända.

Ni som vill ha samma kameramärke (fast intro-modellen) som han som springer omkring på plan ock fotograferar vid nästa OS, kan också gå vidare, det kommer vara max två-tre kameror från Sony på nästa OS och det i publiken.

Klart slut.

Michael
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Fotar just nu med min X-T2. Varför får jag inte använda, eller varför räknas inte, rattarna och ringarna som jag använder som är dedikerade för att vara bländadare, slutartid och ISO?

De är ju inte alls programerbara, men bidrar ju ändå starkt till att jag mer sällan går in i menyerna jämfört med de mindre spegellösa jag har som saknar dessa.
Med funktionsknappar avser jag såklart alla reglage tillgängliga på kamerahus. Rattar, joysticks, knappar. Allt som gör att man slipper gå in in menyerna för att justera nåt som man behöver för att kunna fotografera på det sätt man vill.
Ola påstår att man jämt måste gå in i menyerna för Sony. Det fattar jag inte varför.
De som klagar på det handlar nog mer om skit bakom styret än utrustning.
De som klagar på storleken av huset glömmer nog också att det finns andra som kanske har en annan storlek på sina händer.
Alla fötter passar inte i skor med storlek 45. Men alla får plats i den. En fot som är mindre än skostorleken får såklart en obekväm upplevelse.
Jag brukar rekommendera att klämma på kameran. Så de som klagar på storleken borde helt enkelt inte klaga så mkt utan förstå att denna kamera inte är nåt för dom.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har heller aldrig riktigt förstått vad en del fotografer gör i menyerna, heller ständigt för varje ny bild låta fingrarna fara om kring som lärkvingar runt alla knappar. Den första tiden med varje ny kamera som jag har ägt så har jag joxat i menyerna för att hitta en medelväg med Jpeg-bilder, det mesta i menyerna påverkar mest just jpeg, och dom kameror som jag äger har dessutom exponerat riktigt bra utan kompensering, vid snabba plötsliga händelser vrider jag snabbt till något automatik läge vilket jag tycker har fungerat mycket bra, en del kameror sköter sig förvånansvärt bra i en del automatik lägen.


Skall jag gå ut en dag med kameran så gör jag en koll hemmavid, tittar lite hur vädret ser ut, är det sol heller disigt, mörka moln o.s.v. sedan blir det bara som oftast ändringar med bländare eller tid, skall jag av någon anledning fota cyklister så provar jag med snabbtid och ser var bländaren hamnar ökar lite iso kanske.


Jag kan tänka mig en relativt ny GH5 ägare som skall testa med video delen och har tillgång till mängder av justeringar som är hur många som helst, Canon ägaren som har en 40 sidor lång manual om enbart autofokus inställningar, räcker nog inte med vecka för att hitta rätt där. Sedan enbart Raw fotografen behöver han några menyer överhuvud tagit, han justerar precis allt i konverteraren
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Ni som behöver 22 olika pro objektiv från samma tillverkare, för trygghetens skull, och det innan 2018 slut, kan också sluta leta här samt att ett tilt/shift objektiv från Sony kommer inte hända.
Jag håller inte med.

Håller visserligen med om att det i dag saknas detta objektivutbud, men tror att det absolut kan komma på några års sikt.
 

martinot

Aktiv medlem
De som klagar på storleken av huset glömmer nog också att det finns andra som kanske har en annan storlek på sina händer.
Alla fötter passar inte i skor med storlek 45. Men alla får plats i den. En fot som är mindre än skostorleken får såklart en obekväm upplevelse.
Jag brukar rekommendera att klämma på kameran. Så de som klagar på storleken borde helt enkelt inte klaga så mkt utan förstå att denna kamera inte är nåt för dom.
Håller med.

Dessutom vill man ofta ha olika stora kamerahus i olika sammanhang. Därav att jag själv har allt från en mellanstor prosumer DSLR till världens minsta spegellösa kamerahus (och allt där i mellan).

Vill man fota med stor ljusstark och optiskt extremt bra optik blir det stort, och än mer så om man vill fota med riktigt stora och tunga telezoomar, eller fasta ljusstarka telen. Då vill man verkligen ha ett kamerahus med ett rejält grepp som kan väga upp dessa.

Vill man däremot vara på en öång resa och resa extremt lätt, men ändå ha något mer flexibelt och ljusstarkare än vanliga 1”-kompakter, ja då är det perfekt med ett litet spegellöst system och pyttelitet spegellöst kamerahus (som inte är mycket större än en liten kompaktkamera).

Så det är inte bara olika preferenser som vi olika fotografer naturligtvis har, utan även mycket beroende på hur och vad vi vill fotografera i olika sammanhang och miljöer.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har heller aldrig riktigt förstått vad en del fotografer gör i menyerna, heller ständigt för varje ny bild låta fingrarna fara om kring som lärkvingar runt alla knappar. Den första tiden med varje ny kamera som jag har ägt så har jag joxat i menyerna för att hitta en medelväg med Jpeg-bilder, det mesta i menyerna påverkar mest just jpeg, och dom kameror som jag äger har dessutom exponerat riktigt bra utan kompensering, vid snabba plötsliga händelser vrider jag snabbt till något automatik läge vilket jag tycker har fungerat mycket bra, en del kameror sköter sig förvånansvärt bra i en del automatik lägen.
Något som jag saknar på mina minsta spegellösa kamerahus (som just gör att jag måste in i långsammare Q-meny eller liknande på touchskärmen) är att jag vill ha samtidig direktåtkomst till basala grundfunktioner som bländare, tid, ISO och exponeringskompensation (det är så många bilder med starka ljuskontraster som automatiken inte har en chans att veta hur jag vill exponera min bild), samt olika typer av fokuslägen och drivlägen.

Detta är självklart en medveten kompromiss som jag accepterar för nöjet att ha ett superlätt och superlitet kamerasystem och pyttelitet kamerahus (är fysiskt omöjligt att få plats med så många rattar, switchar och knappar). Men det gör samtidigt helt klart mitt fotande med de kamerahusen långsammare och mindre spontant/direkt, då jag mycket oftare måste använda mjukvarumenyer som kompensation för saknade fysiska diton.
 

iSolen.se

Guest
Med funktionsknappar avser jag såklart alla reglage tillgängliga på kamerahus. Rattar, joysticks, knappar. Allt som gör att man slipper gå in in menyerna för att justera nåt som man behöver för att kunna fotografera på det sätt man vill.
Ola påstår att man jämt måste gå in i menyerna för Sony. Det fattar jag inte varför.
De som klagar på det handlar nog mer om skit bakom styret än utrustning.
De som klagar på storleken av huset glömmer nog också att det finns andra som kanske har en annan storlek på sina händer.
Alla fötter passar inte i skor med storlek 45. Men alla får plats i den. En fot som är mindre än skostorleken får såklart en obekväm upplevelse.
Jag brukar rekommendera att klämma på kameran. Så de som klagar på storleken borde helt enkelt inte klaga så mkt utan förstå att denna kamera inte är nåt för dom.
Jag provfotade med A7Rii i studiosituation i Tyskland innan den ens var släppt. Många här jämför den med D8x0-kamerorna men det är ett slag Sonyn inte kan vinna eftersom prestandan inte är bättre och den är inte lika lätthanterlig. Min tanke var att den skulle vara ett komplement, en liten kamera att ta med men så såg jag att de aktuella objektiven t o m är större än Nikons egna så den poängen föll bort plus att jag helt enkelt inte gillade hur den kändes i handen med en 24-70. Det är dock intressant teknik och jag följer utvecklingen noga.

Hur går det, har du fotat utan att gå in i menyerna? Jag har nu klarat en kort fotografering med D850 och gick inte in menyn en enda gång.

Varför andra går in i menyerna vet jag inte, jag bara noterar att de jag känner med Sony står där och bläddrar mitt i fotograferingen.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Å den här tråden är så dum...

Enda gångerna jag går in i menyn på min sony A7 mk1 är när jag ska:
- Sätta på Wifi.
- Formatera kortet
- Ställa om så att displayer inte visar korrekt exponering, dvs för foto med studioblixtar.

I övrigt finns en Fn-meny (snabbmenyn) där allt relevant finns samlat för snabb åtkomst.(givetvis efter mina preferenser) vitbalans, antiskak osv.

på fuktionsknapparna på baksidan och rattarna kan jag välja, iso, bländare, slutartid, exponeringskompensation, fokusläge, matningsläge, fokuspunkt, manuell eller autofokus, visa histogram, visa vattenpass mm. mm.

Sen finns läge 1 och 2 på programväljaren som jag satt till olika fotograferingssituationer. Stativ/inte stativ exempelvis.

Jag är definitivt i menyerna mindre på min A7 än jag var på min D700 så jag förstår inte det här problemet vissa har med menyerna. Att dom är helt ologiska håller jag med om däremot.

Att man har tjocka vantar som ursäkt är ett skämt för så många gånger jag fryst om händerna när jag stått där med min d700 och 24-70/2.8 finns inte. Inte minst för att man var tvungen att chimpa hela tiden för att kolla att fokusen satt när man fotograferade porträtt på stor bländare.

Jag byter aldrig tillbaks till tegelstenskamera, men tycker att sony verkligen får jäkla massa oförtjänt skit av bakåtsträvare.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är det någon som hunnit testa a7rIII?

Finns den någonstans i Stockholm?


A7rII är rätt pilligt menysystem och jag har både erfarenhet av Canon och Nikon och där är det inte på alls samma sätt. Har a7RIII kommit ikapp där?
 

martinot

Aktiv medlem
Å den här tråden är så dum...

Enda gångerna jag går in i menyn på min sony A7 mk1 är när jag ska:
- Sätta på Wifi.
- Formatera kortet
- Ställa om så att displayer inte visar korrekt exponering, dvs för foto med studioblixtar.

I övrigt finns en Fn-meny (snabbmenyn) där allt relevant finns samlat för snabb åtkomst.(givetvis efter mina preferenser) vitbalans, antiskak osv.
Fn-meny, Q-meny, etc. räknar jag just som mjukvarumässiga menyer, och inte som att vara direkta ersättare till riktiga fysiska reglage och knappar.

Där håller jag helt med både Stefan och Ola.
 
ANNONS