Annons

Ritplatta

Produkter
(logga in för att koppla)

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Hej

Jag funderat ett tag på att skaffa en ritplatta. Är det någon som har erfarenhet av att använda en?
Jag funderar på Wacom Intous Photo Creative Pen & Touch Small för ca 1000kr. Är small tillräckligt stor eller ska man gå högre och titta på medium istället?

Hälsningar Jörgen
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Jag har en large och har haft en small.
Vi kan säga så här. Small räcker för min del såpass att jag mappat ner min large till en arbetsyta för en small.
Nu hör jag till dom som inte ritar med stora svepande rörelser som exempelvis de som är vana att måla tavlor etc. så ha det i beaktande när du läser ovanstående åsikt.
 

Kustbo

Aktiv medlem
Jag har en small som jag använde för vissa redigeringsåtgärder och önskar varje gång att jag hade valt minst ett nummer större men så blir det när man är dumsnål så mitt tips är alltså att välja minst medium.
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Jag har en large och har haft en small.
Vi kan säga så här. Small räcker för min del såpass att jag mappat ner min large till en arbetsyta för en small.
Nu hör jag till dom som inte ritar med stora svepande rörelser som exempelvis de som är vana att måla tavlor etc. så ha det i beaktande när du läser ovanstående åsikt.
Tack Sebastian.

Jag tänkte ha den till bildredigering och jag antar att stora svepande rörelser inte är det man främst jobbar med då utan små pilliga istället.

Hälsningar

Jörgen
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Jag har en small som jag använde för vissa redigeringsåtgärder och önskar varje gång att jag hade valt minst ett nummer större men så blir det när man är dumsnål så mitt tips är alltså att välja minst medium.
Tack Bo!

Vad skulle du säga är nackdelarna med en small jämfört medium vad gäller bildredigering i LR och PS?
Finns det några fördelar?

Hälsningar

Jörgen
 

Kustbo

Aktiv medlem
Tack Bo!

Vad skulle du säga är nackdelarna med en small jämfört medium vad gäller bildredigering i LR och PS?
Finns det några fördelar?

Hälsningar

Jörgen
Största nackdelen är vad jag känner att det är för stor skillnad mellan plattan och skärmen så det blir mycket "vevande" med pennan när jag ska flytta runt samt när det ska göras annat som är större, just småpill funkar ju som att frilägga små detaljer men det går ju lika bra på en medium och ju större skärm man har ju större blir differensen.

Inte helt lätt att förklara men hoppas Du förstår vad jag menar.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Först och främst, vi alla föredrar olika storlekar på ritplattor – så det du behöver göra är att försöka ta reda på vad som passar just dig. Helst genom att helt enkelt prova.

Jag själv kör medium-storlek och tycker att den storleken passar bäst för mig.
Jag har testat small-storlek, men då tyckte jag att utväxlingen mellan plattan och skärm blev för stor. Det var svårt för mig att göra finlir och detaljer små rörelser med pennan blev för stora på skärmen – för MIN typ av arbete.

Large har jag inte använt, men misstänker att jag skulle tycka att den tar för stor plats på skrivbordet.
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Först och främst, vi alla föredrar olika storlekar på ritplattor – så det du behöver göra är att försöka ta reda på vad som passar just dig. Helst genom att helt enkelt prova.

Jag själv kör medium-storlek och tycker att den storleken passar bäst för mig.
Jag har testat small-storlek, men då tyckte jag att utväxlingen mellan plattan och skärm blev för stor. Det var svårt för mig att göra finlir och detaljer små rörelser med pennan blev för stora på skärmen – för MIN typ av arbete.

Large har jag inte använt, men misstänker att jag skulle tycka att den tar för stor plats på skrivbordet.
Ok. Skärmstorleken avgör alltså vilken storlek på ritplattan som är lämpligast. Jag har en 27" skärm och skulle därför vara bäst betjänt av en platta av mediumstorlek om jag förstår dig rätt?

Hälsningar

Jörgen
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Största nackdelen är vad jag känner att det är för stor skillnad mellan plattan och skärmen så det blir mycket "vevande" med pennan när jag ska flytta runt samt när det ska göras annat som är större, just småpill funkar ju som att frilägga små detaljer men det går ju lika bra på en medium och ju större skärm man har ju större blir differensen.

Inte helt lätt att förklara men hoppas Du förstår vad jag menar.
Med en 27" skärm bör jag alltså ha använda mig helst av en platta av mediumformat?

Hälsningar

Jörgen
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Ok. Skärmstorleken avgör alltså vilken storlek på ritplattan som är lämpligast. Jag har en 27" skärm och skulle därför vara bäst betjänt av en platta av mediumstorlek om jag förstår dig rätt?

Hälsningar

Jörgen
Det jag skrev inledningsvis var att favoritstorlek på ritplatta är individuell. Jag har medium-platta och 27"-skärm och den kombinationen tycker jag är bra. MEN... det behöver inte nödvändigtvis betyda att det är den kombinationen är bäst FÖR DIG.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Skärmens storlek är irrelevant IMO. Jag sitter på 13" till 30" och det är ingen skillnad för mig där.
Det som spelar störst roll är hur mycket man vevar med armen och hur stabil man är där. För egen del måste det ändå zoomas när man gör småsaker och ur min erfarenhet från yrkesmässig användning i fotomontage för arkitektur så blir det bäst med rörelser som är naturliga i stora drag. Och då fungerar inte storleken över small för min del.

Köper man en medium så kan man alltid mappa ner till small. Köper man en small kan man aldrig mappa upp till large eller medium.

Jag skrev förut att jag haft en small. Det var lite väl osant. jag har haft en small och har en annan small samt en large.

Är man mycket i menyer så är det väldigt stora rörelser med en större platta. det fungerar för en del men inte för min del.
 

AWid

Aktiv medlem
För egen del har det aldrig uppstått någon kärlek mellan mig och den Intous Pro Medium jag köpte för några år sedan. Jag arbetar i LR och någon gång i bland i PS. Jag plockar fram plattan med jämna mellanrum för att försöka bli kompis med den, men nej - efter redigering av några bilder åker plattan undan och musen fram igen. För mig funkar musen mycket bättre, snabbare och exaktare. Men jag ger inte upp. Den här tråden har fått mig att ta fram plattan igen för ett nytt försök till försoning:)

Jag vet att det finns många som verkligen trivs med sina ritplattor och tycker att de funkar mycket bättre än redigering med mus. Så inget ont om ritplattor. Men vi är alla olika. För mig tycks tillvänjningströskeln vara gigantisk:)

Min teori är att ritplattan nog är alldeles utmärkt för den som arbetar dagligen med t ex bildbehandling eller liknande. För oss andra med mer sporadiska besök i redigeringsprogrammen är tillvänjningstiden låååång, för att inte säga oändlig:) Så har du möjlighet att låna en ritplatta några veckor för egen test så kanske du kan undvika ett möjligt felköp. För 1000 spänn kan man köpa roligare saker än en ritplatta som riskerar att bli liggande i nedersta skrivbordslådan.
 

manon

Medlem
Jag har nött ut en large och gick nu på en medium. Jag ångrar mig lite grand. Men det kan nog vara individuellt, min bäste vän trivs bra med sin medium. Det beror ju på hur man använder den också.

Jag frilägger mycket med ritstiftet och det gick för mig mycket fortare med den stora.

KA
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har testat small-storlek, men då tyckte jag att utväxlingen mellan plattan och skärm blev för stor. Det var svårt för mig att göra finlir och detaljer små rörelser med pennan blev för stora på skärmen – för MIN typ av arbete.
Kan man inte ändra känsligheten på ritplattan ungefär som man ändrar känslighet på en mus?
 

afe

Aktiv medlem
Plattorna går att konfigurera i det mesta. Jag köpte en medium och trodde det skulle revolutionera min bildredigering, men jag kommer inte överens med plattan alls (vilket beror på mig och inte plattan).
 

lonian

Aktiv medlem
Personligen hade jag velat ha Photoshop i en form av surfplatta med penna till.
Har sett några varianter som är snordyra. Det känns fel med att rita på en platta och titta på en bildskärm. Men skulle man haft bärbart Photoshop så man kan doodla var som helst hade nog jag gjort fler teckningar.
 

Dead_Silent

Aktiv medlem
Kan man inte ändra känsligheten på ritplattan ungefär som man ändrar känslighet på en mus?
Standardläget för ritplattor brukar vara ”absolute position”, dvs att ex övre vänstra hörnet på plattan alltid motsvarar vänstra hörnet på skärmen. Därmed går inte känsligheten att ändra.

Däremot tror jag att de flesta ritplattor går att ställa om till ”mouse mode” så att den beter sig som en muspekare istället och då kanske känsligheten går att ställa in.

Personligen tycker jag att ”absolute position” är lite av grejen med ritplattor, men det är säkerligen högst individuellt! :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Hej

Jag funderat ett tag på att skaffa en ritplatta. Är det någon som har erfarenhet av att använda en?
Jag funderar på Wacom Intous Photo Creative Pen & Touch Small för ca 1000kr. Är small tillräckligt stor eller ska man gå högre och titta på medium istället?

Hälsningar Jörgen
Jag har haft Small och numera en Medium.
Det är som allt annat, man vänjer sig. Numera gillar jag den känslighet en medium medför. Gillar man inte det så man kan alltid mappa om så det blir liten.

Man måste ge plattan en chans och sig själv. Det tar tid att vänja sig hur man använder den så försök bara använda den istället för mus i några veckor.
Jag fick dessutom för nåt år sedan musarm. På jobbet har jag en Oister mouse som man kan vinkla för att avlasta den muskelfästet vig armbågen, men hemma kör jag det mesta på ritplattan när jag kör långa pass på datorn oavsett det är för att redigera, surfa, ordbehandling odyl. Så jag anser det är mer ergonomiskt också än den normala musen.
Jag redigerar både i LR och i PS.

/stefan
 
Senast ändrad:
ANNONS