Annons

#0000ff Fast i print.

Produkter
(logga in för att koppla)

Frippy1

Ny medlem
Hej!

Jag har ett litet problem, jag måste få till en rent blå färg i tryck som motsvarar eller liknar RGB 0,0,255 eller #0000ff. Problemet är bara att tryckeriet (som inte är särskilt kreativa) som jag har haft kontakt med nu hänvisar till PMS skalan där det inte finns någon liknande översättning. Som jag har förstått det så är PMS en fysisk färg som man häller ner i tryckpressen och därför funderar jag på ifall det finns något annat färgsystem att tillgå eller ifall någon av er vet hur man lyckas få till en sådan färg i tryck, är det ens möjligt?

Kan också nämna som en parantes att CMYK översättningen blir 100, 100, 0, 0 och blir inte alls rätt.

skulle vara så himla tacksam för er hjälp!
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag har ett litet problem, jag måste få till en rent blå färg i tryck som motsvarar eller liknar RGB 0,0,255 eller #0000ff. Problemet är bara att tryckeriet (som inte är särskilt kreativa) som jag har haft kontakt med nu hänvisar till PMS skalan där det inte finns någon liknande översättning. Som jag har förstått det så är PMS en fysisk färg som man häller ner i tryckpressen och därför funderar jag på ifall det finns något annat färgsystem att tillgå eller ifall någon av er vet hur man lyckas få till en sådan färg i tryck, är det ens möjligt?

Kan också nämna som en parantes att CMYK översättningen blir 100, 100, 0, 0 och blir inte alls rätt.

skulle vara så himla tacksam för er hjälp!
CMYK översättningen är per definition rätt som du gjort, menar du att de inte lyckas få fram perfekt ren blå ändå? Då är det dom som inte kan hantera CMYK.

Min sambo håller på med Pantonefärger, det finns hur många färgsystem som helst och det går bra att översätta mellan dom.
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett litet problem, jag måste få till en rent blå färg i tryck som motsvarar eller liknar RGB 0,0,255 eller #0000ff. Problemet är bara att tryckeriet (som inte är särskilt kreativa) som jag har haft kontakt med nu hänvisar till PMS skalan där det inte finns någon liknande översättning. Som jag har förstått det så är PMS en fysisk färg som man häller ner i tryckpressen och därför funderar jag på ifall det finns något annat färgsystem att tillgå eller ifall någon av er vet hur man lyckas få till en sådan färg i tryck, är det ens möjligt?

Kan också nämna som en parantes att CMYK översättningen blir 100, 100, 0, 0 och blir inte alls rätt.

skulle vara så himla tacksam för er hjälp!
På vilket sätt blir det inte alls rätt? Kan det helt enkelt vara så att den färg du tror du ser på datorn inte stämmer med verkligheten då din skärm är felkallibrerad? För att det ska bli helt rätt är det nog enklast att titta på en färgkarta.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
CMYK blir inte 100/100/0/0 utan 93/75/0/0

Den är dock utanför tryckbart område och bör därför vara RGB 42,75,155 för att klara sig inom tryckbarhetsvarningarna.
 

Frippy1

Ny medlem
På bilden jag bifogat kan man se problematiken. Killen på tryckeriet visade mig en PMS färgkarta och sa "vi kan beställa vilka färger ni vill, här är en färgkarta med färgerna", den blå som han tyckte var närmast var PANTONE Blue 072C, se bild. Enligt min skärm så blir CMYK översättningen 93, 75, 0, 0 en annan färg än RGB 0,0,255 som är målet samt att killen på tryckeriet säger att de inte kommer lyckas CMYK:a den så att den blir i närheten.

Förstår jag det rätt då, att det inte kommer gå att nå i närheten av 0,0,255 med verken CMYK eller Pantone?
 

Bilagor

Lahn

Aktiv medlem
RGB är ljusvågor röd grön blå. Man kan i print aldrig perfekt återger en färg som skapas genom ljus, som med en monitor, tv, mobil osv. Pappret du printa på ljusa inte den reflektera bara, därför når du inte samma intensiva färg. CMYK är färgpigment cyan magenta yellow och svart. Skillnaden mellan dessa system förstår man bättre om man blanda alla färg till 100%. RGB blir vit medans CMYK blir svart.

Här kan du ser några pantone färg konverterad till RGB. Välja den du gillar och meddela PMS-nummer till ditt tryckeri (det förutsätta att din monitor är rätt kalibrerad)
https://www.kungalvsskyltmakeri.se/pantone/
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej!

Jag har ett litet problem, jag måste få till en rent blå färg i tryck som motsvarar eller liknar RGB 0,0,255 eller #0000ff. Problemet är bara att tryckeriet (som inte är särskilt kreativa) som jag har haft kontakt med nu hänvisar till PMS skalan där det inte finns någon liknande översättning. Som jag har förstått det så är PMS en fysisk färg som man häller ner i tryckpressen och därför funderar jag på ifall det finns något annat färgsystem att tillgå eller ifall någon av er vet hur man lyckas få till en sådan färg i tryck, är det ens möjligt?

Kan också nämna som en parantes att CMYK översättningen blir 100, 100, 0, 0 och blir inte alls rätt.
Nej, som du upptäckt är det stor skillnad mellan RGB och CMYK. De tryckfärger som tryckerierna använder klarar helt enkelt inte av att återge en sådan mättad, klar färg som RGB 0, 0, 255 innebär, inte ens om du använder sRGB som färgrymd.

Vad du kan göra är precis det som tryckeriet föreslår, det vill säga använda en pantone-färg istället. Nu har du angett att det ska vara RGB 0, 0, 255. Men det är helt olika färger om du utgår från sRGB, Adobe RGB eller ProPhoto RGB.

Men om jag utgår från sRGB är det en färg som heter Pantone Blue 072 som ligger närmast. Men inte heller den är så lysande blå som RGB 0, 0, 255 är. Det är helt enkelt omöjligt att få fram en så blå färg på papper. På en skärm som skapar färg genom att den lyser mer eller mindre intensivt i de tre grundfärgerna är det mycket enklare att få fram dessa klara, intensiva färger än om vi ska få fram dem genom att trycka färger på ett papper.
 

stefohl

Aktiv medlem
Förklara, jag trodde det var entydigt 100,100,0,0.

Tex här:

https://www.rapidtables.com/convert/color/rgb-to-cmyk.html
Hur skulle det kunna vara entydigt? Både RGB och CMYK finns ju i en lång rad olika varianter. Den blå färgen som sRGB använder är helt annorlunda än den som Adobe RGB använder. Prophoto RGB använder ytterligare en tredje variant på blå färg.

Hur kan då denna sida som du länkat mot ange dessa värden? Helt enkelt genom att de inte vet vad de snackar om. Om du testar så sätter jag en femkrona på att de utgår från sRGB som RGB-färgrymd och SWOP v2 som CMYK-färgrymd. Den senare en CMYK-profil som vi inte använder överhuvdtaget i Europa.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Både RGB och CMYK är enhetsberoende färgmodeller, det innebär att endast värdena inte säger något hur färgen kommer att te sig, för detta krävs en färgprofil som beskriver vad dessa värden betyder.

Alltså, vill man räkna ut närmsta motsvarigheten för en annan färgmodell måste man ange vad som är källprofil och målprofil, och beroende på vad man väljer kommer då värdena att bli olika.
 

Frippy1

Ny medlem
Tack för svaren!

Jag förstår också att det är svårt att få en exakt översättning, det är inte det jag är ute efter riktigt utan att komma så nära RGB 0,0,255 som möjligt, och då kan man ju se på testtryck och i datorn att verken CMYK eller PMS blir bra i detta fallet.

Den blå RGB färgen har en viktig roll i den digitala världen i dagsläget och det är därför jag kämpar för att försöka få till den även på trycksaker men eftersom det verkar lite svårt i detta fallet så får jag tänka om helt när det gäller trycket. En tanke jag går i nu är att trycka med någon fluorescerande blå färg istället.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Tack för svaren!

Jag förstår också att det är svårt att få en exakt översättning, det är inte det jag är ute efter riktigt utan att komma så nära RGB 0,0,255 som möjligt, och då kan man ju se på testtryck och i datorn att verken CMYK eller PMS blir bra i detta fallet.

Den blå RGB färgen har en viktig roll i den digitala världen i dagsläget och det är därför jag kämpar för att försöka få till den även på trycksaker men eftersom det verkar lite svårt i detta fallet så får jag tänka om helt när det gäller trycket. En tanke jag går i nu är att trycka med någon fluorescerande blå färg istället.
Ja, men RGB-blå är inte en en viss färg, utan bara ett värde som säger att maximalt av blått ljus, men inget av rött och grönt, men hur det ser ut beror på den enhet där denna färg tolkas, med andra ord så måste du bestämma dig för vilket slags RGB du vill använda dig av, sannolikt sRGB, och för att du ska få en någorlunda sannolik återgivning av det måste du ha en kalibrerad skärm.

Med hjälp av det kan du helt enkelt använda dina ögon och utifrån provtryck / pantone-sticka etc. välja vad du tycker är den rimligaste representationen.

Som en sidoanmärkning: En del av kompetensen hos t.ex. en god grafisk formgivare är att välja design, inklusive färger som kan återges rimligt på alla de enheter där designen behöver funka. Det kanske ligger bortom ditt uppdrag men det är nog bra att förklara problematiken för uppdragsgivaren, att en sån blå färg inte kan återges i tryck. Det finns ju kunder som då väljer att ändra förutsättningarna och kanske med den kunskapen helt enkelt väljer bort en sån blå färg.

Är det för ett enstaka jobb så kanske kunden accepterar den fördyring som det är att använda dekorfärg, men om det t.ex. handlar om ett inslag i en grafisk profil som t.ex. ska funka i manualer etc. så måste det nog funka i vanligt fyrfärgstryck.

Det kanske är helt irrelevant för det du gör, men i så fall får du väl strunta i det jag nyss sa :)
 

iSolen.se

Guest
Hur skulle det kunna vara entydigt? Både RGB och CMYK finns ju i en lång rad olika varianter. Den blå färgen som sRGB använder är helt annorlunda än den som Adobe RGB använder. Prophoto RGB använder ytterligare en tredje variant på blå färg.

Hur kan då denna sida som du länkat mot ange dessa värden? Helt enkelt genom att de inte vet vad de snackar om. Om du testar så sätter jag en femkrona på att de utgår från sRGB som RGB-färgrymd och SWOP v2 som CMYK-färgrymd. Den senare en CMYK-profil som vi inte använder överhuvdtaget i Europa.
Jag har alltid tyckt det vara krångligt men trodde ändå att det fanns en matematisk översättning från sRGB till CMYK (som ju finns i photoshop), ungefär som med pantonefärgerna och även till andra färgstandarder.

Det finns gott om sajter som försöker sig på olika konverteringar.

http://www.ginifab.com/feeds/pms/cmyk_to_pantone.php

Sajten säger att cmyk 100,100,0,0 är samma sak som RGB 255,0,0 men också intressant nog att det inget finns någon sådan pantone utan att den närmaste är Blue 072 C.

Tittar här i pantones tryckta färgprov och jag tycker personligen Blue 072C är för mörk, jag skulle välja en ljusare blå, tex 2736 C eller tom 2728 C, som är aningen mindre klar blå men som sagt inte så mörk.
 

Lahn

Aktiv medlem
Det renaste blå man kan trycka är 100% cyan. Det blir ett klart ljust blå, lite beroende på bläcket man printa med. Om man nu ändra detta blå genom att blanda det med magenta, yellow eller svart blir det alltid förorenad.

Det är samma med att man i 4-färgtryck inte kan skapa rent orange, det är alltid en blandning av yellow och magenta. Man borde egentligen printa i 6-färgtryck plus svart: cyan, grön, gul, orange, magenta, lila, och svart. Det skulle skapa mera exakta färg, men det är inte ekonomiskt försvarbar i jämförelse med den marginell bättre färgåtergivning.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag har alltid tyckt det vara krångligt men trodde ändå att det fanns en matematisk översättning från sRGB till CMYK (som ju finns i photoshop), ungefär som med pantonefärgerna och även till andra färgstandarder.

Det finns gott om sajter som försöker sig på olika konverteringar.

http://www.ginifab.com/feeds/pms/cmyk_to_pantone.php
Och om de inte anger från vilken RGB till vilken CMYK visar de bara att de inte begriper hur detta går till. För om du tittar i Photoshops dialogruta Convert to profile finns det 17 olika CMYK-profiler som installeras som standard. Därutöver har jag ett 50-tal olika CMYK-profiler.
 

stefohl

Aktiv medlem
Som en sidoanmärkning: En del av kompetensen hos t.ex. en god grafisk formgivare är att välja design, inklusive färger som kan återges rimligt på alla de enheter där designen behöver funka. Det kanske ligger bortom ditt uppdrag men det är nog bra att förklara problematiken för uppdragsgivaren, att en sån blå färg inte kan återges i tryck.
Det finns ju underbara exempel på när formgivaren inte gör så lyckade val. IBM:s logga hade en blå färg som inte gick att trycka i CMYK, vilket gjorde att så fort de skulle trycka minsta lilla kuvert så fick de använda en pantone-färg också. Undrar hur många miljoner extra detta medförde i fördyrade tryckkostnader under årens lopp.

Stefan
 

iSolen.se

Guest
Och om de inte anger från vilken RGB till vilken CMYK visar de bara att de inte begriper hur detta går till. För om du tittar i Photoshops dialogruta Convert to profile finns det 17 olika CMYK-profiler som installeras som standard. Därutöver har jag ett 50-tal olika CMYK-profiler.
Det kryllar av såna konverterare så det är tydligen utbredd okunskap och för min del känns det rörigt minst sagt.

Jag kan alldeles för lite om sånt här men håller inte heller på med tryck. Mer med textilfärger faktiskt. Har ingen skrivare (räknar inte färglasern) längre heller, blev aldrig nöjd med resultat och pris.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det får inte att direkt översätta och vara nöjd därefter.

Välj istället en blå PMS som du tycker ser så bra och likvärdig ut som möjligt.
Kan man sedan trycka den på bestruket papper kan man få den att se klarare ut. Vill man dessutom lyxa till det så kan man partiellacka färgen eller området så lyfter man lystern ytterligare.
 
ANNONS