Annons

Capture One har fått hybris?

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Nää, man kan inte ens "exportera" i JPEG - men om man väljer "0utput" så ska du se att kan man skapa både JPEG och DNG samt PSD och TIFF med för den delen. Det är som sagt mest en semantisk fråga men inte någon praktiskt sådan.
Det tycks som om jag får lära dig lite om Capture One Pro!

Under File>Export Images kan man exportera en fil som original eller variant inkl gjorda justeringar. Bra om man vill skicka filen till någon annan med de justeringar man själv gjort som xmp-fil. Det är inte samma sak som att konvertera från Process Recipes fliken.

Man kan också exportera en råfil från sitt kameraspecifika råformat till DNG, ungefär som med Adobe DNG Converter. Då väljer man File>Export Images>Variants och väljer DNG-format. Finns också under Process Recipe fliken. Det fungerar dock inte med Fujifilms RAF-filer, man får ett felmeddelande. Står dessutom uttryckligen i Release Notes under Fujifilms kameror att "Export to DNG not supported".

Du kan läsa mer om export i Capture One Pro i manualen:

https://help.phaseone.com/en/CO10/Exporting-Photos/Export.aspx
 

martinot

Aktiv medlem
Phase one kan ta sig i brasan.

Om jag skulle uppgradera till 11 idag skulle jag ha lagt ut över 450 euro och ändå inte använt CO ett år ens. Vissa köpte 10 för någon månad sedan bara till fullt pris.

Inte en chans att jag uppgraderar och med tanke vilket helsike många som uppgraderade till version tio upplevde första halvåret så kan man konstatera att ett ”fungerande” CO10 bara funnits i ett halvår eller så.

Jag kommer inte att ta i det med tång.

Jag ser deras agerande som desperat för att försöka dra in snabba och kortsiktiga pengar.
Jo, om man främst vänder sig mot Adobes prispolicy så verkar ju inte PhaseOne direkt vara justare med C1Pro mot sina användare. Tyvärr. Verkar gå ut på jämt skägg (och snarare dyrare med C1Pro i detta exemplet).

Kommer nog att bevaka tillverkare som Affinity och Macphun framåt och på lite sikt se vad som händer där med deras fotoprodukter. Vill inte bara ha endast en RAW-framkallare, utan även en riktigt bra DAM (som just i Lr).

Tillsvidare så fortsätter jag med Lr6.
 

alfin

Aktiv medlem
Phase one kan ta sig i brasan.

Om jag skulle uppgradera till 11 idag skulle jag ha lagt ut över 450 euro och ändå inte använt CO ett år ens. Vissa köpte 10 för någon månad sedan bara till fullt pris.

Inte en chans att jag uppgraderar och med tanke vilket helsike många som uppgraderade till version tio upplevde första halvåret så kan man konstatera att ett ”fungerande” CO10 bara funnits i ett halvår eller så.

Jag kommer inte att ta i det med tång.

Jag ser deras agerande som desperat för att försöka dra in snabba och kortsiktiga pengar.
Åtminstone de senaste fem åren har Phase One släppt en ny version av Capture One en gång om året i december. De brukar ligga på $99 plus moms och det finns gott om vouchers att hitta på internet som ger 10% rabatt. Vad de gjort nu till version 11 är att de höjt priset med $20. Det kan man tycka vad man vill om, men fördelen med att kunna köpa programmet jämfört med de som tvingas prenumerera är att man kan hoppa över en version om man inte tycker uppdateringen ger så mycket.

Uppdateringen av version 11 handlar i mångt och mycket om hur lagerhanteringen fungerar. De har förbättrat den och också inkluderat andra verktyg som går att köra på lager. Behöver du inte det explicit kan du lugnt köra vidare med din version 10, såvida du inte köper en ny kamera som saknar stöd i den versionen. Möjligen kommer fler nyttiga funktioner i dot-releaser till version 11 och då kan man ju bestämma sig då om det är värt att uppgradera. Till dess kör jag vidare med version 10.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, om man främst vänder sig mot Adobes prispolicy så verkar ju inte PhaseOne direkt vara justare med C1Pro mot sina användare. Tyvärr. Verkar gå ut på jämt skägg (och snarare dyrare med C1Pro i detta exemplet).

Kommer nog att bevaka tillverkare som Affinity och Macphun framåt och på lite sikt se vad som händer där med deras fotoprodukter. Vill inte bara ha endast en RAW-framkallare, utan även en riktigt bra DAM (som just i Lr).

Tillsvidare så fortsätter jag med Lr6.
Man behöver inte uppgradera programmet för att det ska fortsätta fungera, för något sådant har Phase One inte infört än så länge, och det skiljer sig väsentligt från Adobe. Att man sedan inte får stöd för nya kameror är en annan sak, men det är ju inte främst detta som gjort folk förbannade på Adobe.

Det går att uppgradera till 11 från 9 och 10, men även 8, fast i det senare fallet får man betala lite mer.

Sedan är det ungefär lika usla på att rätta buggar de lyckats införa innan nästa större versionsnummer kommer, vilket kan bli ganska irriterande om man inte vill uppgradera för stunden.
 

alfin

Aktiv medlem
Japp om det är Phase Ones egna. Det har ju funnits andra som gjort Fuji-profiler för C1PRO tidigare.
Nope, det är tredjepart. Lika värdelösa som de i LR. Jag föredrar att tolka mina bilder själv. Nu finns ju dessutom något eget program från Fuji där man kan använda kameran och batchkonvertera sina råfiler med Fujis filmprofiler om man tycker de är bra.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag förstår inte hela den här grejen. Flash Gordon menade att det inte fanns stöd för egna profiler. Såvitt känt så finns det, varför jag undrade vad som avvsågs. Jag har för mig att jag länkat till någon som visade hur man gör när samma påstående dök upp, men det möttes inte av någon kommentar. Vare sig på temat att det inte fungerar (för mig) eller att det visste jag inte. Därför frågade jag nu uttryckligen och då var jag tydligen spydig.

Nu har det tydligen gått över till att bara handla enbart om imitationer av Fujis filmsimulationer, som finns i kamerahusen. Några sådana imitationer av lägen i kameran finns ju inte heller till de två kameror jag använder, även om de inte har några filmsimulationer. Det finns några olika varianter som ändrar kontrastkurvan o dyl, men det är ju Capture Ones egen stil.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nope, det är tredjepart. Lika värdelösa som de i LR. Jag föredrar att tolka mina bilder själv. Nu finns ju dessutom något eget program från Fuji där man kan använda kameran och batchkonvertera sina råfiler med Fujis filmprofiler om man tycker de är bra.
Jag gör normalt precis som du och drar själv i spakarna. Fast ibland snabbkollar jag i LR hur det blir med Acros eller något annat. Oftast mest för att se hur bilden blir i svartvit.
Skapade förresten en egen Acros profil för min 5Ds r av samma skäl.
Det är mycket enkelt att göra för andra kameror. Bara ställa in hur LR skall tolka olika nyanser till svartvitt.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ok. Då bör jag mao ställa in för komprimerade filer i stället för okomprimerat?

Funkade nämligen inte när jag testade.
Såvitt jag kan utläsa så ska det fungera oavsett, så det låter ju märkligt. Alldeles särskilt som Sony har ett samarbete med Phase One. Det kom inte med version 11 heller, utan 10.2.1 för en knapp månad sedan och jag antar att versionen specifikt för Sony följer samma versionsnumrering.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag förstår inte hela den här grejen. Flash Gordon menade att det inte fanns stöd för egna profiler. Såvitt känt så finns det, varför jag undrade vad som avvsågs. Jag har för mig att jag länkat till någon som visade hur man gör när samma påstående dök upp, men det möttes inte av någon kommentar. Vare sig på temat att det inte fungerar (för mig) eller att det visste jag inte. Därför frågade jag nu uttryckligen och då var jag tydligen spydig.

Nu har det tydligen gått över till att bara handla enbart om imitationer av Fujis filmsimulationer, som finns i kamerahusen. Några sådana imitationer av lägen i kameran finns ju inte heller till de två kameror jag använder, även om de inte har några filmsimulationer. Det finns några olika varianter som ändrar kontrastkurvan o dyl, men det är ju Capture Ones egen stil.
Nej det är inte lätt att hänga med i alla svängar. Capture One har nyligen infört vad de kallar Capture One Styles. Det är sådana man sagt också skall komma för X-Trans kameror.
Fast vad vi sett hittills får man betala ganska bra om man vill ha det de släppt så här långt.
Ännu ett tecken på att de är ute för att tjäna mera pengar.
Det är många som andas morgonluft nu när Adobe gjort sig impopulära bland en hel del kunder.
Hur man försöker dra nytta av det hela skiljer sig stort mellan de olika konkurrenterna. I Capture Ones fall verkar det först och främst vara att höja priserna.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det tycks som om jag får lära dig lite om Capture One Pro!

Under File>Export Images kan man exportera en fil som original eller variant inkl gjorda justeringar. Bra om man vill skicka filen till någon annan med de justeringar man själv gjort som xmp-fil. Det är inte samma sak som att konvertera från Process Recipes fliken.

Man kan också exportera en råfil från sitt kameraspecifika råformat till DNG, ungefär som med Adobe DNG Converter. Då väljer man File>Export Images>Variants och väljer DNG-format. Finns också under Process Recipe fliken. Det fungerar dock inte med Fujifilms RAF-filer, man får ett felmeddelande. Står dessutom uttryckligen i Release Notes under Fujifilms kameror att "Export to DNG not supported".

Du kan läsa mer om export i Capture One Pro i manualen:

https://help.phaseone.com/en/CO10/Exporting-Photos/Export.aspx
Detta är ju rätt rakt på tycker jag men annars är det ju fler som tycker att tröskeln för nya användare är lite högre än i exv. Lightroom. Men läser man Scott Kelbys Lightroom-bok så inser man ju raskt att även Lightroom är fyllt med massor av möjligheter som du inte alltid hittar eller förstår dig på med bara vanlig slapp "Trail and error"-metodik.

File - Export Images - Variant är ju lite mer Ad hoc medan Output används för att använda redan skapade recept på konverteringar eller skapa sådana.

Jag gillar också att man faktiskt kan köra flera recept samtidigt i bakgrunden.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det tycks som om jag får lära dig lite om Capture One Pro!

Under File>Export Images kan man exportera en fil som original eller variant inkl gjorda justeringar. Bra om man vill skicka filen till någon annan med de justeringar man själv gjort som xmp-fil. Det är inte samma sak som att konvertera från Process Recipes fliken.

Man kan också exportera en råfil från sitt kameraspecifika råformat till DNG, ungefär som med Adobe DNG Converter. Då väljer man File>Export Images>Variants och väljer DNG-format. Finns också under Process Recipe fliken. Det fungerar dock inte med Fujifilms RAF-filer, man får ett felmeddelande. Står dessutom uttryckligen i Release Notes under Fujifilms kameror att "Export to DNG not supported".

Du kan läsa mer om export i Capture One Pro i manualen:

https://help.phaseone.com/en/CO10/Exporting-Photos/Export.aspx
Jag lär mig gärna mer om Capture One men har väl rätt hyfsat kläm på det jag behöver kunna. Jag har det som jag sagt tidigare mest idag till tethering när jag reprofotar alla mina gamla dian och neg. Där har det nog det inte någon konkurrens idag att tala om vad jag vet. Det är outstanding där. Jag är så pass yrkesskadad av allt IT-rationaliseringsjobb jag haft under min yrkeskarriär att jag föredrar DxO till vardags eftersom jag inte hittat något som jag tycker är effektivare och passar mig bättre. Jag filar inte på bilder mer än jag behöver för det finns fler än jag hinner med. Jag installerade DxO:s nya Photolab igår och jag har ju konstaterat redan att med de nya funktionerna för local adjustment som äntligen finns nu så behöver jag inget annat. Det är riktigt kul att de äntligen kommit till skott med denna brist och det är riktigt kul att redigera bilder igen. Har suttit hela kvällen nu.

Det måste väl annars i grunden vara samma funktion med lite olika gränssnitt som man når via File eller Output. I det senare fallet är den bara en del i den lösning som man skapar och använder sina egendefinierade recept med. Jag har inte sett några större skäl till att använda ad hoc-funktionen under File faktiskt när jag skapat mina recept.

Det är delvis svårare att överhuvudtaget tala om gränssnittet i Capture One och var funktioner ligger eftersom man kan stöka om i det helt efter eget huvud om man vill på ett helt annat sätt än i både LR och DxO. På gott och ont. Capture One är mycket mer avancerat än både LR och DxO i många avseenden och en nackdel är väl att en del tycker inlärningskurvan är betydligt brantare än för både LR och DxO. Jag har läst folk som varit helt galna på CO och haft svårt att överhuvudtaget komma igång med programmet eftersom man bl.a. inte fattat hur exv. sessionerna funkar med vanlig "trial and error". Många orkar ju inte läsa heller.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det är delvis svårare att överhuvudtaget tala om gränssnittet i Capture One och var funktioner ligger eftersom man kan stöka om i det helt efter eget huvud om man vill på ett helt annat sätt än i både LR och DxO. På gott och ont. Capture One är mycket mer avancerat än både LR och DxO i många avseenden och en nackdel är väl att en del tycker inlärningskurvan är betydligt brantare än för både LR och DxO. Jag har läst folk som varit helt galna på CO och haft svårt att överhuvudtaget komma igång med programmet eftersom man bl.a. inte fattat hur exv. sessionerna funkar med vanlig "trial and error". Många orkar ju inte läsa heller.
CO har en del fina delar men tian var bedrövligt instabil och det tog lång tid innan den funkade tillräckligt bra. Jag förstår varför de byggt en sådan avancerad backup-funktion i programmet.

Efter att ha importerat tiotusentals bilder om och om igen bara för att se programmet hänga sig och databaserna självdö så fullkomligt sög det musten ur mig.

Deras support var nonchalanta och jag fick intrycket att det fanns en tydlig kännedom om problemen men att man låtsades som ingenting och sålde skiten fullt ut ändå. Så efter att ha köpt det för 3500,- och sedan egentligen inte tryggt kunnat eller vågat använda det på många månader så drar de till med en låtsasuppgradering på 1500,- som egentligen bara borde ha varit 10.3.

Jag tog mina sista pengar och köpte DxO då de nu äntligen tagit över u-point från Google/NIk/Nikon.

Capture One blir det aldrig mera igen och jag vill inte ha bedrövelsen på min dator.
Den må vara grym på hudtoner och subtila justeringar etc men det räcker inte. Tack och adjö.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Man kan tycka vad man vill om priset, och det verkar ju många göra, men är man inte helt ny på på C1 borde man inte bli chockad över att det även det här året kommer en ny version i månadsskiftet november-december. Precis som det gjort i ett antal år nu. En typ av prenumeration.

120€ behöver man inte betala, då det finns en hel del koder för 10% rabatt att hitta om man googlar. Bl a på alla ambassadörers bloggar.

Jag har bara hunnit testa lite snabbt och det nya lagerhanteringen verkar spännande, även om jag inte ser det som samma revolution som danskarna beskriver det. Men en sak märks direkt. Jösses vad mycket snabbare det går med både justeringar och allmänt bläddrande i databasen. Jag har i flera år tyckt att de borde sparka sin databasgubbe och köpa en ny. Det verkar äntligen ha hänt nu.
 

martinot

Aktiv medlem
10% hit eller dit är nog i de flesta fall skit samma skulle jag misstänka.

Däremot om ett program kostar 200-500% mer så har nog det troligen lite större betydelse för en hel del användare.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Alltså. PS+LR kostar 1440:- per år. Och man kan inte använda programmet om man vill sluta prenumerera. HUR kan det vara billigt i jämförelse med ett program med engångssumma?
 

martinot

Aktiv medlem
Alltså. PS+LR kostar 1440:- per år. Och man kan inte använda programmet om man vill sluta prenumerera. HUR kan det vara billigt i jämförelse med ett program med engångssumma?
Finns en orsak till att jag inte prenumererar på Lr.

(Sedan så beror allt på just vilka priser, man får jämföra med inköp+uppgraderingar vs prenumeration, går inte att säga vad som är billigast utan att gå in på just priserna).
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
10% hit eller dit är nog i de flesta fall skit samma skulle jag misstänka.

Däremot om ett program kostar 200-500% mer så har nog det troligen lite större betydelse för en hel del användare.
Fast eftersom de fått väldigt mycket kritik de senaste dagarna för just höjningen från 100€ till 120€ så borde en tioprocentig rabatt ta bort åtminstone halva den kritiken.
 
ANNONS